Hallo allemaal, Ik heb een aantal problemen met mijn Ford Focus MK4 (2019, 1.0L automaat ST-Line) en hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik krijg de volgende meldingen: - “Hill Start Assist niet beschikbaar” bij het starten. - “Transmissie niet in parkeerstand” bij een snelheid van 0-10 km/h in Reverse of Drive. - “Auto Hold systeem storing” bij het indrukken van de Auto Hold knop. Ik heb online alles afgezocht en lees vaak dat het aan een slechte accu of een fout in het deurslot kan liggen. Hier is wat ik zelf al heb gedaan: - Meerdere keren gecontroleerd of de deuren goed dicht zitten. - Accu doorgemeten: 12.5V uit, tussen 13.5V-14.5V auto stationair. - Accu een aantal uur ontkoppeld en volledig opgeladen. - Deurslot van de bestuurdersdeur vervangen voor een andere uit een schadeauto. Daarnaast heb ik een diagnosetool gebruikt om de auto uit te lezen en vond bij het uitscannen van de Gear Shift Module de volgende data: - Door Ajar Hardwired Input geeft aan dat een deur op een kier staat ----- NO - Door Unlock Signal Hardwired Input geeft aan dat een deur op een kier staat ----- JA Dit bevestigt mijn vermoeden dat de Gear Shift Module (GSM) denkt dat er een deur op een kier staat, wat deze meldingen veroorzaakt. Nu weet ik alleen niet welke volgende stap ik moet zetten. De kans dat ik het deurslot heb vervangen voor één die ook niet goed is lijkt me klein. Het vervangen van het slot was een hels karwei omdat de hele deur uit elkaar moest. Daarom wil ik liever zeker weten waar het probleem zit voordat ik bijvoorbeeld het slot in de passagiersdeur ga vervangen. Want deze controleert hij volgens mij ook. Op de elektrische schema’s zie ik diverse “Door Ajar” en “Door Status” checks: Met het uitlezen geeft hij bij "Door Ajar” wel goed aan dat de deuren gesloten zijn. Ik wil graag weten waar de “Door Unlock Hardwired Signal” precies zit en of ik dit kan doormeten voordat ik weer iets ga vervangen. Het lukt me niet om dit zelf te achterhalen, door alle informatie en elektrische schema's zie ik de bomen door het bos even niet meer. Hopelijk kan een van jullie me helpen en in de juiste richting wijzen! Mocht er nog meer informatie nodig zijn, laat het weten. Alvast bedankt
Eerste waar ik aan denk is de accu en de massa kabel. Vooral omdat 2019 nog de eerste serie mk4 is waarbij de massa kabel het probleem was. Het verhaal van de deur heb ik nog niet eerder gehoord. Maar dat zou dus door die massakabel kunnen komen
Als een deur open staat, of op een kier zou de auto toch moeten melden dat er een deur niet goed dicht is? Wat doet je binnenverlichting? Blijft deze branden als je de deur sluit? Gaat de auto normaal op slot? Als er een deur niet goed dicht is, of de computer denkt dit, zou deze ook niet op slot kunnen gaan. Verder is de bedrading tussen deur en carrosserie verdacht, dit is namelijk ook iets wat beweegt. Heb zelf bij eerdere auto's hier al wel eens problemen mee gehad.
De controle of een deur dicht is of open zit in het slot. Als de deur open is en je zou met een schroevendraaier het slot dicht drukken, denkt de auto dat het portier dicht is ook de binnenverlichting wordt door de sensor in het slot getriggerd
Ik zou de betreffende modules reset geven. Incl je IPC (instrumentenpaneel) en dan verder kijken of de meldingen terug komen. Ik verdenk namelijk dat de fout zit tussen de communicatie van je BCM en je IPC. Zou zomaar een defecte IPC kunnen zijn. Kan anders de andere fout meldingen niet met elkaar herleiden. PS Defecte Keuze hendel Automaat.