1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ford wil Europese dealernetwerk inkrimpen

Discussie in 'Ford & Focus nieuws' gestart door BasSport, 13 mrt 2020.

  1. OOK IN NEDERLAND

    FORD WIL EUROPESE DEALERNETWERK INKRIMPEN

    [​IMG]

    Ford wil het aantal dealers in Europa terugbrengen, om zo de kosten omlaag te krijgen en de winstgevendheid van het merk op te schroeven. Ook in Nederland zullen er verkooppunten verdwijnen.

    Dat verklaart Stuart Rowley, de topman van het merk in Europa, tegenover Automotive News Europe. Rowley wilde op donderdag niet zeggen om hoeveel Ford-dealers het gaat, behalve dat het om een "passend aantal per markt" gaat.

    Het Verenigd Koninkrijk wordt volgens ingewijden het zwaarst getroffen. Naar verluidt worden 180 van de ongeveer 400 vestigingen gesloten. Rowley ziet het businessmodel verschuiven naar onlineverkoop. De uitrol daarvan binnen Ford zal later dit jaar beginnen.

    Volgens Ford Nederland is dit een normale ontwikkeling. "We hebben enige jaren geleden het aantal dealers al teruggebracht van zo'n tweehonderd naar honderd. Ook bij andere merken zie je een beweging naar minder verkooppunten. Dit zal de komende jaren niet anders zijn."

    https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/ford-wil-europese-dealernetwerk-inkrimpen/
     
  2. Dan is het te hopen dat er niet alleen hele grote dealerbedrijven met tig vestigingen overblijven.
     
  3. Die kans zal heel groot zijn en het is een trend die al langer geleden ingezet is.
    Bedrijven zoals Wensink, Ardea en van Mossel zullen als enige over gaan blijven.
    Het is erg jammer maar dit gaat echt gebeuren.
     
  4. Probleem is dat showroom heel duur is in verhouding met de rest.
    Het is stom dat een dealer voor 1.5miljoen moet verbouwen om pand moderne uitstraling te geven die importeur/merk wil showen aan de klanten.
    Daarnaast het verplichte gereedschap wat je moet hebben is ook best veel.

    Garage dat gespecialiseerd is in ford zal hetzelfde kwaliteit kunnen bieden, maar zonder alle onnodige kosten die je hebt voor duur showroom, veel personeel.
     
  5. Showroom is toch ook niet meer van deze tijd... We bestellen alles online, waarom niet ook een auto.

    Als ik naar mezelf kijk, ik had de auto die ik wilde hebben al helemaal in mijn hoofd. Alle opties, kleur e.d. had ik thuis al uitgezocht. Toen een afspraak gemaakt, mijn lijstje doorgegeven, de verkoper heeft vinkjes gezet in het systeem en we hebben beetje onderhandeld over de prijs en over de inruil. En klaar! Achteraf gezien had de verkoper me er nog op kunnen wijzen dat design pack 5 toch een optie was geweest. Dat wist ik niet. Volgende stap is helemaal online.

    Showroom is voor bij de openbare weg. Daar zie ik auto's genoeg rondrijden :)
     
  6. Ik wil toch altijd wel voelen en ruiken aan een auto..., ik moet er behoorlijk hard voor werken en voor mijn is het dus niet een broodje kaas die ik koop.
     
  7. Oh, begrijp me niet verkeerd, ik heb voor de mijne ook hard gewerkt en privé betaald. Maar ik heb persoonlijk niet de behoefte aan een showroom waar ze in alle kleuren en geuren en uitvoeringen staan. Ik wist al wat ik wilde hebben voordat ik überhaupt naar binnen stapte. Het aanvinken van opties had ik ook online kunnen doen. Maar ik snap je punt volledig natuurlijk.
     
  8. Het enige dat je natuurlijk online niet kan doen is het uitproberen van de stoelen en een proefrit maken...
     
  9. :nocheer:

    Ik snap het hoor, online is goedkoper en sneller en makkelijker... het nadeel is weer dat er mensen hun baan verliezen...
     
  10. Wat mogelijk wel een voordeel is voor de mensen men een speciaal model. Is dat de overgebleven dealers er wat meer verstand van krijgen. Als je bijvoorbeeld de rs pakt dan zijn er genoeg dealers die nog nooit een mk3 in het echt hebben gezien. Laat staan een mk1 of mk2.
    Ik weet ook altijd al vooraf wat ik wil hebben(koop wel 2e hands). Maar een proefrit om te controleren of het is wat ik verwacht vind ik ook wel belangrijk. Dus online zal het voor mij ook niet worden
     
  11. Online kan dan wel de toekomst zijn, maar nu wil ik toch wel graag eerst in een auto zitten en voelen en vervolgens rijden voordat ik een al dan niet digitale handtekening zet voor de aankoop. Ik moet er jaren in zitten, rijden en er van genieten en vooral ik heb er ook jaren voor gespaard. Gelukkig kan dat met de gebruikte auto die ik al dan niet bij een dealer heb uitgezocht.
     
  12. @Lucas17 van die bijzondere/speciale modellen gebeurt al bij diverse dealers, bijvoorbeeld bij van Mossel
     
  13. @Thieske weet jij welke vestiging? Ik heb niet het idee dat de van mossel bij ons er veel van weet
     
  14. Wat men zou kunnen doen is dat je via de website een proefrit aanvraagt en dat ze naar jou komen met de auto. Dan hebben ze ook geen showrooms meer nodig. Maar van de andere kant, waar zet je alle 2e hands neer.
    Ik vraag me eigenlijk af, nooit in verdiept, hoe ze dat bijvoorbeeld bij Tesla doen. Kun je daar een auto op inruilen? 49 van de 50 zijn natuurlijk leasebakken, maar toch.
     
  15. Haha waarom verbaasd me dit niet in dit land :schater:
     
  16. Het idee van Peugeot destijds was revolutionair, met een proefrit vestiging midden in het land. Was dat nog te vroeg? Want het is geen succes geworden.
     
    meeder vindt dit leuk.
  17. Het kan best eens die kant op gaan van een centraal of een paar centrale proefrit centra in Nederland.
    Peugeot was daar inderdaad erg vroeg mee.
     
  18. precies, en dat de kleine dealers daar een auto (op aanvraag) vandaan kunnen halen voor een proefrit.
    dan kan de dealer zich verder richten op de 2e hands markt en heeft die de kosten niet van "alle" nieuwe modellen in zijn showroom.
     
  19. Het was wel een succes. Je kon er iedere auto bezichtigen en rijden die leverbaar was.

    De kosten van dit Peugeot experience center waren echter voor Peugeot Nederland. Dus toen PSA enkele jaren terug zonder geld zat, is dit één van de zaken die als eerste wegbezuinigd is. Ook het kantoor van Peugeot NL werd verlaten en ze betrokken elders een kantoor samen met Citroën.
     

Deel Deze Pagina