1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ford: vanaf 2030 alleen elektrische auto's in Europa

Discussie in 'Ford & Focus nieuws' gestart door BasSport, 17 feb 2021.

  1. FORD: VANAF 2030 ALLEEN ELEKTRISCHE AUTO'S IN EUROPA
    [​IMG]

    Ford pompt maar liefst €822 miljoen in zijn grootste en belangrijkste productiefaciliteit. Ford investeert dat bedrag niet zomaar in zijn fabriek in Keulen. Het merk maakt zich namelijk op voor een heftige metamorfose. Vanaf 2030 zal Ford in Europa enkel nog elektrische auto's verkopen.

    Ford bereidt zich voor op een behoorlijke ommezwaai. Hoewel het merk in Europa al enkele mild-hybrides en plug-in hybrides in het leveringsgamma heeft, zal de line-up medio 2026 alleen nog uit volledig elektrische auto's en modellen met een plug-in hybride aandrijflijn bestaan. In 2030 schrapt Ford zelfs alle plug-in hybrides van de Europese menukaart. Vanaf dat jaar verkoopt Ford in Europa alleen nog volledig elektrische modellen. Het gaat hier om personenwagens, ook de bedrijfswagentak van Ford richt zich op EV's. Vanaf 2024 moeten alle bedrijfswagens van Ford al voorzien zijn van een plug-in hybride of elektrische aandrijflijn. Momenteel levert Ford al een plug-in hybride aandrijflijn in de Transit Custom en Tourneo Custom.

    Om zijn weg naar volledig elektrificatie mogelijk te maken, investeert Ford Europa maar liefst $ 1 miljard, zo'n €822 miljoen, in het moderniseren van zijn fabriek in Keulen. De fabriek wordt omgebouwd tot het - jawel - Ford Cologne Electrifcation Center. Het zal de eerste Europese fabriek van Ford zijn waar alleen elektrische auto's van de band lopen. Een van die nieuwe EV's die er gebouwd gaan worden, is direct een zeer interessante. Ford zegt dat vanaf 2023 in Keulen een nieuwe elektrische personenauto gaat produceren. Mogelijk gaat het hier om een model van Focus-formaat. Daar blijft het natuurlijk niet bij. Ford geeft aan nog na te denken over het in Keulen produceren van een tweede EV.

    [​IMG]
    Ford Explorer PHEV

    Ford zegt de investering in Europese elektrificatie te kunnen doen nu het eind vorig jaar weer winstgevend werd. Het merk heeft de afgelopen jaren zijn structurele kosten zo ver mogelijk teruggedrongen, onder meer door een andere strategie toe te passen in markten waar het minder succesvol was. Denk aan markten als die van de Verenigde Staten en Zuid-Amerika. Ook is Ford naar eigen zeggen in Europa winstgevender geworden dankzij zijn bedrijfswagentak. Het merk is onder meer een strategisch partnerschap aangegaan met Volkswagen. Zo weten we onder meer dat Ford de grotere bedrijfswagens (Transit en Crafter) en pick-ups (Ranger en Amarok) gaat ontwikkelen en dat Volkswagen de ontwikkeling van een bestelwagen van formaat Caddy voor zijn rekening neemt.

    Binnen nu en enkele maanden geeft Ford meer vrij over zijn elektrische toekomst. Momenteel verkoopt Ford onder meer mild-hybride versies van de Fiesta, Puma en Focus. Daarnaast heeft het merk de hybride Mondeo, de plug-in hybride Explorer, de Transit Custom/Tourneo Custom (mild-hybride en plug-in) én de volledig elektrische Mustang Mach-E op de geëlektrificeerde menukaart staan.

    https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/ford-vanaf-2030-alleen-elektrische-autos-in-europa/
     
    Rykers vindt dit leuk.
  2. Waar moeten we die allemaal opladen dan?
     
    Thieske en gerardTDCI vinden dit leuk.
  3. Dit is niet verrassend ivm eu eist dat ze tegen die tijd zo weinig uitstoot produceren dat met brandstofmotor die nu bestaan niet te doen is. dan is de mileu technieken erom heen zo ingrijpend dat je net zo goed electrisch kan rijden voor het zelfde aankoop prijs.
    Minder ingewikkeld, beter voor de uitstoot.
    Einde van de dieselmotor was vorig jaar al ingezet ivm er geen r/d echt meer ingestopt wordt door diverse merken. Benzinemotor wordt nu met de ecoboost denk ook wel de laatste motor die ontwikkeld word.

    Dacht bij het zien van de explorer dat het een range rover was.

    @Ecobeast
    dat is de grootste vraag waar alle merken niet aan denken, is hun probleem niet. ze moeten alleen milieu bewuste auto leveren.
    huidig netwerk zit al tegen zijn max aan wat het aankan qua zonnepanelen en dergelijk.
    toekomst zal uitwijzen of ze eigen niet vastlopen hierop.
     
  4. :roll::shhh::shock::think::butt:

    Maar die Explorer mag zo onder mijn carport hoor!
    :kwijl:
     
    Patman vindt dit leuk.
  5. In feite moet elke beschikbare parkeerplek in NL een laadmogelijkheid krijgen.........:rofl: Niet iedereen kan op zijn oprit laden....
     
  6. ohh gelukkig mijne heeft een accu dus is electrice toch:rofl:
     
  7. geloof er niet zoveel van.
    nu investeren in plug in hybride en over 9 jaar volledig uitsluiten :think:
    nee, zal wel een mooi verkooppraatje zijn net als die sprookjes die ze vertellen in de EU commissie.
    wanneer gaan die mensen is in de echte wereld kijken?
    alleen maar ouwe hoeren over van alles en nog wat, hele dagen vergaderen en hun zakken vullen.
     
    Bow en focusonben vinden dit leuk.
  8. Ik roep het al jaren en ben hier heel blij mee ! Straks weer wat te kiezen als je een goede elektrische auto wilt.
     
  9. Langzaam laden waar je parkeert, snel laden onderweg. Werkt prima
     
  10. Thunderbirds are go!
     
  11. qua keuze gaat het toch wel goed de laatste tijd Jarno?
     
  12. enig nadeel waar komt al die stroom vandaan. dat wil zeggen dat de hoogspanningleiding naar de trafo huisjes te dun zijn en te zwaar belast worden. dat hierdoor dit vervangen moet worden en ook grotere trafo. in elke dorp.

    Elk huis heeft 240v/25A, Goeie 5.5kw per huis maximaal. Echter per 100huizen wordt dit geen 55kw max wat verbruikt kan worden. Alleen eerder de helft 20-30KW.
    Als elk huis 16A voor de auto gebruikt dus goeie 3.5KW. Zal dit toch anders moeten.

    Ze hadden idd veel harder op hybride moeten sturen de overheid. Zodat 5jaar geleden al elke auto PHEV zou zijn. Dan was het nu al beter geweest.
    PHEV is voor dagelijks nederlands verkeer prima. 60km rijden op accu, thuis en op werk op laden. Grote afstand dan draait brandstofmotor mee om de afstand af te leggen.
    Nee 5jaar geleden was start/stop systeem verplicht.
    Over 10jaar zullen alle elektromotoren nagenoeg hetzelfde zijn. Echter ben ik wel van mening dat dit de toekomst is. de rest is de grote vraag
     
  13. #14 jjonkie, 17 feb 2021
    Laatst bewerkt: 17 feb 2021
    Er is meer keuze, en komt wat schot in maar er zijn geen nog serieuze alternatieven voor een Tesla. De dure Etron en Taycan komen in de buurt maar ja die kosten 125k of meer.
    Als je snel en comfortabel van A naar B wilt zul je of fossiel moeten rijden of een Tesla.. Kan er niet anders van maken...

    ID3, E208, Leaf komen niet in de buurt van Kona en E-Niro laat staan de Model 3

    Reistijd wordt bepaald door: verbruik, laadsnelheid en grote van de accu. Vooral de eerste 2 is Tesla niet te verslaan. Zelfs niet door de duurste Duitse EV's met giga accu's
    Tel daar bij op dat de laadinfra van Tesla een hele goede dekking heeft en betrouwbaar is en in de auto te bekijken of die beschikbaar is.

    Als ik nu een auto zou moeten kiezen zou ik de Skoda Enyaq de mooiere en ook praktischere auto vinden maar wederom een Model 3 aanschaffen of Y als het budget het toelaat.


    Het mooie is dat we heel veel stroom over houden ! Met een benzine of diesel gooien we heel veel weg in de vorm van warmte en uitstoot van rommel. Als we allemaal elektrisch zou rijden is er geen stroom meer nodig voor het fabriceren van fossiele brandstoffen. Voor de 9 kWh aan energie die een liter benzine bevat, is 6 kWh energie nodig om die liter te produceren. Als je dan weet dat een een EV 5 km kan rijden op 1 (!!!!) kWh snap je wel waarom batterij auto's de veel betere keuze zijn. Dus 1 liter fossiel staat gelijk aan 15 kWh uur.. Daar kan ik 75 km mee rijden !

    Reken eens uit hoeveel stroom er dus eigenlijk in de tank van een Ford Focus zit.... :frusty:


    Het opladen is geen probleem, ons netwerk kan dat aan als we er wat slimmer mee omgaan. Bijvoorbeeld slimme laadpalen en laders op het werk. Een gemiddelde huis aansluiting is minimaal 1x40A maar tegenwoordig bijna altijd 3x25A. Een 3x16A laadpaal is dus prima thuis te gebruiken. Laden gaat dan met 11kw en daarmee is zelfs een E-tron met 100kWh accu weer binnen een nacht vol. Zelfs in het uitzonderlijke geval van 0 naar 100 procent.
     
  14. Je gaat ervan uit dat iedereen bij zijn huis parkeert?
     
  15. Nee waarom ? Ik haakte aan op de huisaansluiting en dat die dat dus makkelijk kan hebben.

    Waarom zou er langs openbare parkeerplekken geen eenvoudige laadpaaltjes kunnen staan. Zeg 1x16A, oftwel 3,7kw onderling loadbalancing en afrekenen per kWh. Leuk verdienmodel voor bedrijven. Groot inkopen en verkopen voor particulier tarief. Ik zie daar wel mogelijkheden.
     
  16. @jjonkie
    als model 3 rijder snap ik dat je ev ervaring hebt.

    Nieuwe huizen hebben idd naast grondzekering van 1x25A (220volt) ook 3*16A(380v0 krachtstroom
    echter oude huizen van 1930 zeg maar die op gas koken en dus geen krachtstroom thuis hebben. Die hebben 1x25A (220v) als grondzekering.
    op 220v kun je dus maar 3kw laden, goeie 11km per uur qua range dat je wint.
    https://www.tesla.com/nl_NL/support/charging-connectors
    dat is met mobile connector.
    Pas als je wall connector hebt (waarvoor je dus 3*16A krachtstroom nodig hebt) dan ga je naar 11kw laden, goed voor een goeie 65km range per uur.

    eerlijk is wel ik plug de stekker in of nu supercharger is of 220 of wall connector en kijk niet om naar wat het doet. met 0km range is het wel fijn om te laden terwijl je gewoon eraan werkt.

    De toekomst zou idd zomaar kunnen dat elke parkeerplek een laadpaal heeft.
    Het gaat nu ook niet om dat een extra auto probleem gaat leveren voor de stroomnet. maar dat als we met 3miljoen man om 6uur thuis komen allemaal aan de laadpaal hangen. dat er ineens 11.000Mega watt aan energie gevraagd kan worden.
    Die 11.000mw moet geleverd worden. echter per dag gebruiken we nu al 14.000megawatt. Dat wordt dus over 10jaar een verdubbeling aan energie dat per dag geleverd moet worden.
    https://www.tennet.eu/nl/elektriciteitsmarkt/data-dashboard/productie/

    Heb nu over 3miljoen in Nederland rijden er al 9miljoen autos,vrachtwagens/bussen rond
    Dit is het probleem waar ze tegen aan zitten te kijken. Als iedereen zijn eigen auto op laad op de langszaamste manier. door middel van laadpaal thuis. Dan zullen we behoorlijk wat stroom extra nodig hebben.
    ondanks dat is elektrisch rijden 98% efficient en benzine maar 15% maximaal, diesel 20%
    Maar goed dit is zoals we nu kijken. hopen dat het over 10jaar niet zo erg wordt als je nu zo zou uitrekenen
     
  17. Meer elektro kilometers en dus minder benzine/diesel verstoken is stroom over houden. De hoeveelheid stroom gaat denk ik geen problemen opleveren. Het verdelen van stroom en de stabiliteit van het net is een grotere uitdaging.

    Jij gaat er vanuit dat iedereen op 18.00 uur wil laden maar ik denk dat dat niet gaat gebeuren. We gaan in de toekomst betalen voor vraag en aanbod (daarom moeten we allemaal een slimme meter ) Dus als er stroom over is het goedkoper, is er veel vraag dan is het duurder. Je kunt dan kiezen, NU laden voor 25 cent of straks laden voor 18 cent ( ik noem maar iets) dat gaat spreiding geven. Tevens zullen de parkeerplaatsen bij werkgevers ook druppelladers komen te staan zodat je overdag op goedkope zonnestroom kan laden.

    Tevens kun je met V2G(Vehicle2Grid) gaan balanceren. Je plugt je auto zoveel mogelijk in en geeft aan hoeveel je stroom je wilt reserveren. Het overschot wat je overdag goedkoop hebt geladen voor je 's avond weer in naar je woning zodat je geld bespaart. Je auto wordt dus een soort thuis accu en grid stabilisator op wielen.

    Het worden interessante tijden !
     
  18. Vanaf 2030 mogen er in ons land toch geen nieuwe "brandstof" auto's meer verkocht worden? Dan is Ford mooi op tijd door het hele gamma elektrisch te maken. Ik ben alleen benieuwd of de autoindustrie ook betaalbare EV's gaan aanbieden met voldoende trekgewicht voor de mensen die een caravan, paardentrailer, boottrailer of andere aanhanger willen trekken. Een Audi E-tron of Tesla Model X kan je namelijk niet echt betaalbaar noemen. De nieuwe Skoda Enyac mag geloof ik 1000 kg trekken, maar dat is niet voldoende.
    Ik ben benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen. Net als NL van het gas af.
     
  19. Zou er tegen die tijd geen andere oplossing zijn dan laadpalen? Misschien iets met inductie laden ofzo? Platen in de grond... zoiets schijnt er nu al te zijn voor fietsen, standaard erop en laden maar.

    Of bijladen tijdens het rijden? Weerstand is energie. Ik denk dat ze verder zijn dan we denken...
     

Deel Deze Pagina