1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ford laat elektrische Puma en zes nieuwe EV'S zien

Discussie in 'Ford & Focus nieuws' gestart door BasSport, 14 mrt 2022.

  1. FORD LAAT ELEKTRISCHE PUMA EN ZES NIEUWE EV'S ZIEN

    IN TOTAAL NEGEN EV'S OP DE MARKT IN 2024

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ford trekt een heel blik aan nieuwe EV's open. In de periode van nu tot en met 2024 gaat het merk drie nieuwe elektrische auto's en vier nieuwe bedrijfsauto's introduceren. Op twee auto's na zijn de EV's die op de planning staan al behoorlijk concreet.

    Bij de recente reorganisatie van Ford kreeg het merk er twee nieuwe divisies bij: Model e en Ford Blue. De eerste divisie, Model e, is gericht op de ontwikkeling van EV's en gaat in Europa samen met de bedrijfsautotak Ford Pro een leidende rol spelen. De autofabrikant gaat voortvarend te werk, want Ford presenteert vandaag in totaal zeven nieuwe EV's voor de Europese markt. Drie daarvan zijn personenauto's, waarbij de elektrische versie van de Puma het meest concreet is. De specificaties van dat model zijn nog niet bekend, Ford wilde nog niet zeggen of het bestaande platform wordt gebruikt of dat de elektrische versie een nieuw platform krijgt, maar afgaand op de teaser lijkt het uiterlijk van de elektrische Puma niet radicaal anders te zijn dan de huidige versie. In 2024 moet hij op de markt komen en hij rolt van de band in Roemenië.

    [​IMG]

    Eerder nog dan de Puma introduceert Ford een 'medium-size crossover', die aan het eind van dit jaar onthuld wordt en in 2023 op de markt komt. De medium-size crossover krijgt vijf zitplaatsen en Ford bevestigt dat hij op het MEB-platform van Volkswagen komt te staan. Volgens Ford krijgt de auto een actieradius van 500 kilometer. Het is lastig te zeggen hoe hij er precies uit gaat zien, maar de vorm van de dagrijverlichting heeft wat weg van de veel grotere Ford Explorer. Het wordt het eerste model uit het Cologne Electrification Centre (foto 4), waar Ford over een periode van zes jaar 1,2 miljoen EV's wil gaan bouwen en in totaal €1,8 miljard investeert.

    De tweede nieuwe EV wordt een sportiever georiënteerd model, waar Ford nog wat vager over is. Deze 'Sport Crossover' komt ook op het MEB-platform te staan en staat op de planning voor 2024. Het is goed denkbaar dat dit model de naam Capri gaat dragen, aangezien Ford die naam eind vorig jaar opnieuw vastlegde. Stuart Rowley, de voorzitter van Ford of Europe, wilde nog niets kwijt over de eventuele terugkeer van namen uit het verleden. Het enige wat hij daarover zei was een cryptisch 'watch this space', wat erop duidt dat er in dat opzicht wel iets in het vat zit.

    Bedrijfsauto's
    Naast de nieuwe elektrische personenauto's timmert Ford ook flink aan de weg als het gaat om de elektrische bedrijfsauto's. Daarvan introduceert het merk de komende twee jaar maar liefst vier nieuwe elektrische versies: de Transit Courier, Tourneo Courier, Transit Custom en Tourneo Custom. Deze bedrijfsauto's komen wel op een eigen elektrisch platform van Ford te staan, waar Volkswagen later weer gebruik van gaat maken voor zijn bedrijfsauto's. Dat is onderdeel van de deal tussen de twee merken. De elektrische versies van de Transit en Tourneo zijn te herkennen aan een doorlopende ledstrip aan de voorzijde, waarbij de Courier volledig nieuw is. De details van de bedrijfsauto's houdt Ford ook nog even onder de pet.

    Om al die EV's van accu's te voorzien, gaat Ford de samenwerking aan met het Koreaanse SK en de Turkse Koç Holding voor de bouw van een nieuwe accufabriek in Turkije. Die accufabriek moet uiteindelijk tussen de 30 en 45 GWh aan accu's per jaar gaan produceren voor de bedrijfsauto's. De accu's voor de personenauto's zullen in Keulen gemaakt worden. Verder krijgt Ford Otosan, de joint venture tussen Ford en Koç, de leiding over de fabriek in Roemenië, waar in de toekomst de elektrische Puma en Couriers van de band gaan rollen. Dat eist ook een offer: Ford stopt dit najaar met de productie van de EcoSport.

    Ford levert vanaf 2030 alleen nog maar elektrische auto's in Europa. Het merk gaat nu nog een stap verder, want in 2035 moet de hele Europese productieketen klimaatneutraal zijn. Vanaf dat jaar maakt Ford ook geen bedrijfsauto's meer met een verbrandingsmotor.

    https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/ford-laat-elektrische-puma-en-zes-nieuwe-evs-zien/
     
  2. #2 Bassmanjunior, 14 mrt 2022
    Laatst bewerkt: 17 mrt 2022
    Ben benieuwd hoe de nieuwe modellen zich gaan verhouden. Wij zijn uitermate tevreden met onze Mach E. Heeft zo zijn dingen, is een nieuwe auto en alles is nieuw op software gebied. Maar hij laat je met een brede glimlach rondrijden en daar gaat het om.
    Volgende week de zomervelgen en de terugroepactie van de voorruit. Panoradak terugroepactie inmiddels al gehad. Neus en spiegels zijn gewrapt en verder kleine aanpassingen om alles mooiere maken.
     
  3. Ben benieuwd wat dit gaat betekenen voor de toekomst van de Focus :think:.
     
  4. Als de Puma de kleinste EV wordt, wat gaat dat betekenen voor de Fiesta en de Focus inderdaad?
     
  5. Het zou mij niet verbazen als er een heel nieuw elektrisch model met de naam Focus komt. Net zoals Renault met de Megane Electric heeft gedaan.
     
  6. Focus Electric is er natuurlijk al geweest maar dat is nou niet echt iets waar Ford graag aan herinnerd wil worden denk ik.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  7. de puma is op basis van de Fiesta.
    het is alleen de vraag of de "nieuwe" Focus ook een all-road, SUV achtig gaat worden.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina