Jep......en als je naar je werk rijd, dan kan je hem met enige regelmaat zien staan, staat aan de rechterkant bij het grote grasveld achter de speeltoestellen nu moet ie helemaal opvallen
Mijn collega moet altijd lachen als ik erin rijd, een oudere kerel met een bijna kale kop....en dan zo'n uitlaatsierstuk, ook de kleur auto is niet heel mannelijk, maar bijhouden in bochten en op rotondes dat lukt ze dan weer niet
Klopt, maar daar ga ik mij voorlopig niet druk om maken, laat haar eerst maar eens wat ervaring op doen, dan kopen we volgend jaar wel een Fiesta
Vandaag vrij, dus wat gaan we doen? juist, auto's tijd....ja idd auto's Eerst maar eens begonnen met de CX-5, maar dat staat in een ander topic, daarna met de Ka aan de gang geweest, om af te sluiten met de Fiesta, en gewoon om 15.00 weer op de bank. Hier maar even de klusjes aan de Ka bespreken, bij aankoop had de verkoper aangegeven dat de uitlaatspruitstuk iets lekte, dat zou een product eigenschap van de 1.2 Fiat fire motor zijn, dat die lekte klopte, zo'n 30/45 sec na de start hoor je hem ietsje, zodra die warmer word is hij dicht, maar nergens te vinden dat het een product eigenschap is, dus lariekoek. Vol goede moed het luchtfilter huis wat bovenop de motor zit eraf gehaald, en toen ontdekt dat het hitteschild er niet af kan omdat er 2 van de 4 moeren verrot zijn (en geen ruimte om er fatsoenlijk bij te komen), dus de alternatieve methode gebruikt, gewoon buigen, zowaar alles bleef heel en ik kon de moeren controleren, 3 van de 6 zaten los, nu dus niet meer en hij is ineens stiller....product eigenschap gewoon te lui om 3 moeren aan te draaien. Nu de boel toch lekker los ligt, gelijk maar de bougies vervangen, geen idee wanneer deze voor het laatst gedaan zijn, nu ze eruit zijn heb ik wel een vermoeden, waarschijnlijk bij aanschaf door de vorige eigenaar...tig jaar geleden. Zoek de verschillen Als het er nu 1 was die er zo uit zag... Met die wetenschap gelijk maar even naar het interieurfilter kijken ...ik zeg nu even niets... Dan ook maar even naar het luchtfilter kijken, moet je wel alle schroeven los kunnen krijgen, 1 kop was helemaal rond, dus ik houd mijn hart vast wat we daar gaan aantreffen, die viel dus weer mee, maar een luchtfilterhuis los maken met een flex ...ach het is gelukt. Dan maar binnenkort de olie en oliefilter vervangen, de kleur olie is niet heel slecht, maar schoon ook weer niet, dus dat gaat er ook maar uit, dan weten we zeker dat het daar niet aan kan liggen.
klopt, maar een echt verschil erna merkte ik niet, wel dat het spruitstuk nu gasdicht is, kon merken dat het nu niet meer na de start naar uitlaatgas in de auto ruikt, maar dit was voorheen alleen de 1e 30/45 sec.
Afgelopen zaterdag weer eens tijd gehad voor de Ka, ik zou nog olie en het oliefilter doen, maar er was nog iets bij gekomen, een bijgeluid uit de voorwielen, en dan met name bij de remmen vandaan, dat is dan weer een veiligheids dingetje, dus dat zat mij niet lekker. Dus maar weer de brug op, wiel eraf en de remmerij bekijken, blokken nog 80%, schijven nog prima, dat kan ook kloppen, want de vorige eigenaar had de boel recent laten vervangen, nu hoop ik uit de grond van mijn hart dat dat bedrijf gestopt is met haar werkzaamheden, want als je er geen vet tussen doet, en de boel niet goed schoonmaakt voordat je de boel monteert, dan moet je je ogen uit je kop schamen dat je zo met de veiligheid van anderen om gaat.....en dat gezegd door iemand die amper aan auto's sleutelt. De borgpen was er nog best goed uit te krijgen, maar dan moet je de klauw omhoog kunnen kantelen, dat lukte niet, zelfs met wat beste klappen met een hamer gaf geen uitkomst, dus dan moet je toch wat, met een bandenlichter kreeg ik hem uiteindelijk los, eenmaal omhoog gekanteld kreeg ik de volgende uitdaging, de blokken eruit zien te krijgen, aangezien ik niets nieuw had liggen, moest het dus allemaal heel blijven, voorzichtig alles eruit weten te tikken....en alles gelukkig heel gehouden. Daarna alles schoon geborsteld, waar nodig roest weggevijld, de blokken goed schoongemaakt, om daarna alles droog te passen, en dan vallen de blokken er wel vanzelf uit, dus tijd om alles in te vetten waar nodig en de boel weer netjes terug te monteren, weer druk op de blokken gezet, en toen het wiel een goed rondgedraaid, lekker soepel en geen bijgeluiden. Tsjaa, als 1 kant er al zo uit ziet, dan zal vast de andere kant net zo zijn, dus het zelfde kunstje aan de andere kant ook gedaan, ook daar gaat alles ineens weer heerlijk soepel en zonder bijgeluiden. Heel blij dat ik er toch even naar gekeken heb, nu weet ik zeker dat ze veilig de weg op kan met de Ka. En om de dag af te sluiten gelijk de olie en het oliefilter vervangen, ik zei in het vorige bericht dat de kleur er nog goed uit zag...dat neem ik terug, het was goed zwart, en het filter nog een oude Bosch nummer welke niet meer bestaat....dusss Ach, geen blijvende schade en alles was prima te herstellen, en voor de oplettende kijker, de aanslag die je op de schijf ziet, is al bijna weg na zo'n 8km rijden, maar moet er dan gelijk bij zeggen dat het remgeluid stiller is, en hij remt uiteraard nu ook beter nu alle remblokken mee doen. Volgens mij heb ik nu echt alle klusjes gedaan om haar veilig met de Ka te kunnen laten rijden, nu eerst Augustus afwachten of ze haar AVB haalt, en dan ergens in September het AVD examen
Lekker bezig geweest dus en ja soms is het schandalig hoe sommige garages te werk gaan. Maar avb en avd dan is die Ka klaar maar moet er natuurlijk een motor komen??
Ze wilt wel haar motorrijbewijs gaan halen, maar dat zal pas over minimaal 4 jaar gaan worden, ze gaat eerst studeren in Nijmegen, dus geld over houden voor een motorrijbewijs zit er dan voorlopig niet in, en als ze net als haar vader is, dan zal er ook nog wel een paar auto's tussendoor komen Ze zit nu op nr 1, de CX-5 is voor mij nr 25
Maar augustus avb en september avd zei je toch? Dat is niet over 4 jaar of bedoelde je haar eerste motorfiets en niet examens?
Nee is allemaal nog voor haar autorijbewijs, ik noem het dan wel AVB en AVD, maar dat zijn eigenlijks de termen voor idd het motorrijbewijs, tussentijdse toets is ook een AVB (algemene voertuig beheersing) en kan ze vrijstelling voor de bijzondere verrichtingen verdienen, en het echte praktijkexamen is een AVD (algemene verkeer deelname) Dan weet je ook gelijk dat ik nog met de termen van het motorexamen denk Nee, ik denk dat ze pas tijd en geld heeft voor haar motorrijbewijs over minimaal 4 jaar, we gaan het meemaken
Dat maakt het een stuk duidelijker. Ik heb echt drie keer gelezen en dacht dat ik verkeerd las ofzo. In mijn tijd bij rijschool deed ik motorooleidingen verkopen en plannen dus vandaar dat ik het meteen herkende en er niets meer van begreep.