1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ford Focus mk3.5 1.0 ecoboost

Discussie in 'Algemeen' gestart door Daantje, 22 feb 2023.

  1. Hallo,

    Ik weet niet zo goed onder welk topic ik deze vraag moet plaatsen maar ik was aan het kijken wat ik terug zou krijgen voor mijn auto een focus 1.0 uit 2015 met 75.000km op de teller.

    De dealer vertelde mij dat de 1.0 versies van Ford zeer slecht zijn en vaak kapot gaan zoals distributieriem, koppakking lek, slechte koeling etc. En dat een collega van hem 25 gereviseerde blokken heeft klaar liggen om kapotte blokken te vervangen.
    Ook zei hij dat hun risico lopen met deze auto's.

    Maar dan denk ik bij mijn eigen, als deze zo slecht zijn dan zou Ford deze toch niet meer maken en verkopen?
    Zijn deze blokken echt zo slecht en hoe zit het met de mk4 modellen 1.0 en 1.5 motoren? Kan iemand mij hier hun ervaringen en kennis over vertellen?

    De dealer zei dat ik het beste bod op wijkopenautos.nl zou krijgen
     
  2. Beste bod krijg je op Marktplaats.

    Ik heb mij recent in de MK4 blokken ingelezen. Je leest best negatieve verhalen over oliepompriem die oplost bij niet tijdige oliewissel of verkeerd olie gebruik.

    Ik heb Ford monteur gesproken en die gaf aan dat hij dat vaker bij een 1.0 en bij 1.5 automaat bakken zag dan handgeschakelde uitvoeringen.

    Voor de rest blijft onderhoud het aller belangrijkst. Vloeistoffen zo nu en dan controleren en tijdig onderhouden.
     
  3. #3 Daantje, 22 feb 2023
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 feb 2023
    Ja olie vervang ik elk jaar maar dat is niet het enige wat problemen tegen kan gaan toch

    Maar alleen olie vervangen kan toch nog meer kapot gaan waar olie niks tegen kan doen
     
  4. Alles kan kapot gaan koop anders een vag daar vliegen de zuigers en kettingen je om de oren elk merk heeft wel wat.
     
  5. Ja elke auto gaat kapot en elk merk heeft zo zijn kwaaltjes alleen de ene is erger als de andere
     
  6. Moderne motoren zijn kwetsbaarder dan dat ze vroeger waren.
    Daarmee is onderhoud extreem kritisch geworden.
    Het op tijd olie verversen en op tijd de distributieriem(en) vervangen is het belangrijkste dat je kan doen.
    Je moet eigenlijk altijd het "extreem gebruik" schema aanhouden aangezien nagenoeg iedereen daar onder valt.
     
  7. Waar kan je die schema's vinden? Ze staan niet in het boekje.
    Daarnaast kan je inderdaad alleen olie vervangen en de riem optijd maar ik vind dat de rest ook wel in takt zou moeten blijven en niet snel kapot gaat. Moet wel beetje degelijk zijn natuurlijk anders is die niet zoveel geld waard wat ze er nu voor vragen
     
  8. Ik hoor verder weinig problemen bij een mk3 hoor. Koelproblemen zijn ook opgelost na de modificatie met de facelift.

    Enige aandachtspunt is mijn inziens de onderhoudshistorie en de gebruikte olie en de leeftijd van de distributieriem.

    Die gescheurde kleppendeksels heb ik tot op heden alleen bij pre-facelifts gehoord.

    Maarja al deze punten kan een handelaar/verkoper gebruiken om jou minder inruil te geven.

    Als je niet op de schopstoel zit, zou ik 'm proberen zelf te verkopen.krijg je er zeker meer voor [emoji3]
     
  9. Buiten het feit dat het kàn gebeuren, is het ook een feit dat er bij meerdere niks aan de hand is. Laat je niet afschrikken door de verhalen, zoals gezegd is er met elk merk en met elke motor wel iets. Ga meerdere dealers af voor offertes en doe waar je je goed bij voelt.
     
    meeder vindt dit leuk.
  10. Je moet altijd blijven relativeren. Oftewel hoeveel slechte dingen vind je en hoeveel van die auto's zijn er verkocht?
    Als je 10 slechte gevallen vind en er zijn er duizenden van verkocht zal het wel meevallen. Vergis je niet dat mensen die geen klachten hebben dat vaak niet online zetten (behalve bij idiote liefhebbers zoals hier) maar alleen de slechte zaken komen online. Die worden dan vaak ook nog als waarheid gezien terwijl sommige gevallen gewoon achterstallig of slecht onderhoud zijn. Kortom blijf logisch nadenken en je verstand gebruiken.
     
  11. Wat gaat er verder bovenmatig veel kapot dan bij de 1.0 Ecoboost?
    Je kan voor "extreme omstandigheden" grofweg de interval halveren. Dus als het normaal elke 20000km of 12 maanden is dan elke 10000km of elke 6 maanden olie verversen (is eigenlijk voor elke auto beter).
     
  12. #12 Daantje, 23 feb 2023
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 feb 2023
    Oke ja nu vervang ik altijd elk jaar de olie en bougies filters etc. en ik rij ongeveer maar 10.000km per jaar dus dat is dan wel een goede interval.
    Ik weet niet wat er nog meer bovenmatig kapot gaat of kan gaan, het is vooral denk ik dat ik bang ben om een auto te kopen die mankementen gaat vertonen of dat ik deze auto blijf rijden en deze veel mankementen gaat vertonen wat ik had kunnen voorkomen als jullie begrijpen wat ik bedoel

    Ja daar heb je wel gelijk in. Helaas kan je ook altijd een verkeerde auto kopen die niet helemaal lekker is en stuk gaat. en inderdaad wat jij zegt dat als mensen tevreden zijn en geen klachten hebben staat dat vaak niet online

    Ja dat is een goede tip. Ik zal meerdere dealers bezoeken
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  13. wil je bij deze dealer inruilen?
    hoeveel van deze 1.0 heeft die zelf staan dan?
    zijn dus bij voorbaat al 'slecht'?
    als het weer een 1.0 zou worden en je twijfelt over de kwaliteit van dit blok zou ik lekker met de huidige blijven rijden, dan weet je wat je hebt.
     
  14. #14 Daantje, 23 feb 2023
    Laatst bewerkt: 23 feb 2023
    Ja ik ga het niet bij die dealer/autobedrijf doen denk ik.
    Ene kant is deze auto nog goed maar hij is nu nog wat waard en straks is dat natuurlijk niet meer en hoef ik nu minder geld in te leggen vandaar dat ik aan het rond kijken ben. Ook wilde ik weten of er standaard kwaaltjes zijn bij de Focus handgeschakeld 1.0 en 1.5 blokken. en ook of de mild hybride kwaaltjes heeft.

    Ook zoals deze auto. Is zo goed als nieuw en deze is 27.000 euro

    https://www.autoscout24.nl/aanbod/f...source_otp=t10&source=listpage_search-results

    En deze is dan maar een klein beetje duurder dan bijvoorbeeld
    https://www.autoscout24.nl/aanbod/f...source_otp=t10&source=listpage_search-results

    aangezien de bovenste zo goed als nieuw is aan de km's te zien en 2 jaar jonger is en sport pakket heeft en is niet heel veel duurder dan de 2de link. Hierbij krijg ik mijn vraagtekens maar ik weet niet of die wel terecht zijn en of ik wat anders over het hoofd zie

    Wat mij ook opvalt is dat er MK4 ST auto's te koop staan voor ongeveer 33.000 euro en een MK4 ST-Line met ongeveer zelfde aantal km's en bouwjaar is rond de 27.000 euro. Hoe kan dit prijs verschil zo weinig zijn? Ook zijn er MK4 ST-Lines welke tussen de 22.000 en de 25.000 kosten, hiervan zou je dan bijna denken dat er iets mis mee is aangezien die andere duurder zijn terwijl het ongeveer de zelfde opties heeft etc.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  15. Daantje, gerardTDCI, Nop en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. lastig dilemma Daniel. :think:
    ik heb te weinig kennis van de MK4 maar de blauwe is al wel de facelift (geïmporteerd?) en de zwarte is aan het kenteken te zien uit 2020
    ik vind het prijsverschil wel klein uitgaande dat de blauwe maximaal een jaar oud is?
     
  17. Is bijna standaard! Poetsen van de auto wordt veel genomen in een afleverings pakket. Zodat de klant voor de poetsbeurt betaald ipv de dealer/handelaar.


    Auto kopen is een emotie, liefde op 1ste gezicht. En een niet schone auto verkoopt niet, dat schijnen verkopers/bedrijven niet te begrijpen. Zien alleen het geld.
     
    Edgar Focus en PhoenixNLx vinden dit leuk.
  18. Ja inderdaad lastig haha. en dan heb je nog een MK4 1.0 en een 1.5 en een hybribe. Welke keuze daarvan het beste is weet ik ook niet goed, misschien is het hybride pakket wel van matige kwaliteit en slijtage gevoelig waardoor er vaak kosten aan verbonden zitten..

    Ja het prijs verschil is inderdaad klein. Dit komt omdat die man een vriendin krijgt uit het buitenland ofzo en wil liever geld op de bank hebben. Echter zijn er veel meer auto's die heel dicht bij de ST komen. Of de ST-lines zijn duur of de ST is goedkoop haha
     
    Edgar Focus en gerardTDCI vinden dit leuk.
  19. Als onvervalste Ford rijder vind ik die opmerking van een dealer toch behoorlijk onprofessioneel,
    je mag toch verwachten dat hij een merk of in dit geval motorblok waar hij zelf voor staat, niet de
    grond in boort.
    Overigens ben ik persoonlijk huiveriger voor de MK4 dan de MK3.5, ik lees her en der klachten dat ik
    echt denk dat de ontwikkeling van Ford motoren niks mag kosten, hebben ze dan echt niks geleerd
    van de eerste generatie ecoboost motoren? gewoon nog steeds een natte riem gebruiken terwijl
    je weet dat het stuk kan gaan? en dan verschuilen achter de term "juiste olie gebruiken"....
    Aan de andere kant, je zult maar een auto gekocht hebben met een pure tech PSA motor
     
    Daantje vindt dit leuk.
  20. Het is geen Ford dealer maar een reguliere handelaar als ik het goed begrepen heb.
     
    Daantje vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina