Hoi Erwin bedankt voor je reactie! als het goed is heb ik een ketting aandrijving, tenminste dat is wat er gezegt werd toen ik het kocht. Mijn kilometerstand is nu precies 170k
Je hebt een Focus 3 met een 1.0 Ecoboost? Dan heb je wel degelijk een riem. Er zit een wetbelt in, een riem die in een oliebad draait. Verkeerde olie zorgt er voor dat het rubber aangetast wordt. De Focus 4 met 1.0 Ecoboost heeft wel een ketting maar er zit nog steeds een kleine wetbelt in voor de oliepomp.
Ja het model is Focus C346-2 dus een Mk3. dus dan zou ik me distribitieriem moeten laten vervangen.. kan het ook zijn dat de olie sensor stuk is? want bij het starten rijd het motor prima ik hoor geen bijgeluiden..
De termijn voor de riem is 10 jaar of 240000km. Maar gezien de meldingen die je hebt zou ik er geen meter mee rijden. Is de auto altijd bij de dealer onderhouden cq heb je de garantie dat er altijd de juiste olie in is gedaan (dus niet alleen de juiste viscositeit maar ook de juiste specificaties)? Bij de 1.0 Ecoboost zou ik wat dat betreft geen enkel risico nemen als de geschiedenis niet volledig bekend is.
Bedankt voor de reacties! Ik was wezen kijken welke olie gebruikt werd voor de laatste 20k km en dat is MPM oil company Motor oil premium synthetic EB SW-20 Was dit een goed olie voor me ford?
Als die MBM olie voldoet aan de WSS-M2C948-B specificaties moet het goed zijn. Als ik zo snel even zoek lijkt dit wel zo te zijn.
voor als iemand nog een goed turbo embraam zoekt voor de 1.0 ecoboost, dan heb ik er nog 1 liggen, zie verkoop topic.
Het zal misschien gek klinken maar ik vertrouw alleen de Castrol olie met bovengenoemde specificaties.
@jason101 voor mij hetzelfde. Ik wil daar gewoon niet op bezuinigen dus er gaat echt alleen Castrol in wat ook door de dealer gebruikt wordt.
@jason101 ik zie dat je van de omgeving Den Haag bent heb je een professioneel/betrouwe garage waar ik terecht kan met me focus?
Het reguliere onderhoud zoals oiewissel, filters, bougies doe ik zelf. Onderhoud zoals vervangen van cruciale onderdelen die ford gerelateerd zijn en waar ik liever zelf niet aan begin besteed ik uit aan bekende van mij die er kaas van gegeten hebben. Overig klein onderhoud zoals remblokken en of schijven doe ik bij mijn reguliere garage om de hoek.
Ik heb me auto inmiddels bij me garage gebracht en volgens hem is dit inderdaad de nate riem dat aan het afbrokkelen is en daardoor raakt de oliepomp verstop, Hij geeft aan dat dit een fabriek fout is en dat ik eigelijk bij de ford dealer kosteloos dient te laten maken. Wat denken jullie hierover?
Ik denk dat je pech hebt. Alleen als je kan aantonen dat die van a tot z bij de Ford in onderhoud is geweest en altijd de door Ford voorgeschreven olie heeft gekregen op de juiste intervallen zou je een kans maken. De wetbelt is super gevoelig de kleinste afwijking in de olie specs leveren dit soort ellende op.
De uitspraak van de garagehouder is naar mijn mening grote onzin. Volgens eerdere van je posts betreft het hier een auto uit 2012 welke dus ruim 8 jaar oud is. De vervangingsinterval van de wetbelts is 240.000 KM of 10 Jaar (wat het eerste voorkomt). 80% van de levensduur van de wetbelt is dus al verstreken. Zelfs als je in aanmerking zou komen voor coulance i.v.m. het vroegtijdig falen van de wetbelt zou de tegemoetkoming in de kosten (afgaande op de verstreken levensduur t.o.v. de door de fabrikant opgegeven levensduur) dus hooguit 20% van de kosten zijn. Kosteloze reparatie kan je naar mijn mening dus wel vergeten. Om echter uberhaupt in aanmerking te komen voor coulance zal je zelf aan moeten tonen dat de auto gedurende de gehele levensduur volledig conform de Ford voorschriften en onderhoudsintervallen is onderhouden. Wanneer de auto volledig door de Ford dealer onderhouden is en alle onderhoudsbeurten binnen de voorgeschreven intervallen zijn uitgevoerd en vastgelegd is dit vrij eenvoudig. Echter wanneer de auto is onderhouden door een niet Ford dealer (universeel autobedrijf of dealer van een ander merk) wordt het een stuk lastiger. Je zal dan zelf aan moeten tonen dat al het door deze partijen uitgevoerde onderhoud volledig conform de Ford voorschriften, onderhoudsintervallen en met originele Ford onderdelen is uitgevoerd.
Denk niet dat je garage gelijk heeft. Er is ooit in het verleden verkeerde olie gebruikt en daardoor brokkelt ie af. Heeft dus niets met de fabricage te maken. Anders zou die riem bij mijn weten nooit zomaar gaan afbrokkelen.
Maar zoals @JW al aangeeft de auto moet over niet al te lange tijd toch al een nieuwe riem hebben. De interval is een max dus waarom haal je die reparatie niet gewoon een jaar naar voren. Dan weet je zeker dat alles goed is en dat de riem tijdens jou eigenaar schap altijd in de juiste olie heeft gedraaid. Kan je weer 10 jaar genieten van je focus.
Advies gezocht, wat zouden jullie doen? Vandaag membraan nagekeken en deze heeft een kleine scheur. Ik heb rondzitten kijken en en hoekje zitten huilen (heb recent een kostbare reparatie uitgevoerd). Ik heb 4 opties: 1. via AE membraan reparatiesetje voor 21 euro kopen (en hopen dat het wat is) 2. via Duitse onderdelensite hele unit kopen, niet origineel a 130 euro 3. Turbosmart ding kopen 4. Origineel onderdeel a €200 kopen (via Duitsland, in NL vraagt dealer 258 eurotjes. Auto rijdt zonder foutcodes maar naar mijn gevoel turboloos. (Dat andere valve nippel vacum ding is reeds vervangen).