1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ford focus 3 2013 1.0 125 PK 188.600 KM: Vibrerende degase pijp en olie lekkage

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Renffr, 31 jan 2025.

  1. #1 Renffr, 31 jan 2025
    Laatst bewerkt: 31 jan 2025
    Hi,

    Mijn ouders rijden een Ford focus 1.0 station ecoboost 125 PK uit 2013 met nu 188600 KM (kenteken: 3-KJP-61) op de teller. Auto is nieuw gekocht en altijd dealer onderhouden geweest.

    Nu viel mij op toen ik onder de motorkap keek dat er een kleine olielekkage zichtbaar was maar ook dat dat de slang die naar turbo loopt vanaf het kvs resevoir heftig trilt. Bij nader opzoeken lijkt dit ook nog het oude systeem wat volgens mij vervangen zou moeten zijn.



    Ik heb een filmpje gemaakt, is dit hevige trillen normaal en iemand een idee waar de olie lekkage vandaan komt? Ik zelf heb het gevoel dat de auto ook meer trilt bij stationair dan vroeger.

    Auto verbruikt verder nauwelijks olie, en verder ook geen andere grote problemen gehad in de 188000 km. Db riem is vervangen bij 150.0000 KM (10 jaar oud) uit voorzorg.

    Ik zie graag jullie reactie tegemoet!

    bedankt!

    Groet,
     
  2. Dat is met de juiste olie gebruiken een van de oorzaken dat de motor in de soep loop ik zou die slangen snel vervangen door deze.
    Screenshot_20250130_192740_Gallery.jpg
     
  3. dat trillen zou ook van een versleten motorsteun kunnen zijn.
     
  4. ik ben ook verbaasd dat de dealer niks heeft gezegd over de koelvloeistof slangen, ik zou toch denken dat zij op de hoogte hiervan zijn,vooral voor het bedrag om dit zwakke punt te elimineren.
    Tcoh maar eens naar een goed ford specialist brengen ipv de dealer.
     
  5. kan ik versleten motorsteun zelf testen oid door iets te doen? ikzelf ben een vier cilinder gewend dus vind sowieso meer trillen maar ben geen 3 cilinder gewend.
     
  6. Meest gaat het om de steun onder de expantietank en aan achterkant beneden tussen subframe en versnellingsbak even kijken of steun links geen olielekkage heeft die is namelijk gevult met olie
     
  7. top thanks! ik zal ga het eens checken!
     
  8. Hi,

    Km stand is nu +/- 188.500

    ik ben even de onderhoudsgeschiedenis doorgegaan, en in 2022 en 2023 zie ik er dat er kvs slangen zijn vervangen:

    Datum 08/02/2023
    Km stand: 160.223

    Code: omschrijving bedrag
    002 diagnose 28,25 euro
    24604025BP0 V&I bovenste radiateurslang 197,75 euro
    F1889448 Waterslang 18,76 euro
    ... 3 liter KVS 27,09 euro

    -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Datum 07/05/2022
    Km stand 145.100

    code:
    24 0000 Koelvloeistoftank reparatie Onderdelen
    1829702 Koel waterslang Fo11
    1717053 Expansietank divers.
    2361569 Koelvloeistof 1 Ltr
    1301104 Expansie dop divers

    ______________________________________________________________________

    Voor mij is niet echt helemaal duidelijk of nu de verbeterde slangen ,expantietank zijn toegepast. Zegt dit jullie meer wellicht? Ik kan niks terugvinden over de degase pijp maar dit lijkt niet de orginele uit 2013, maar is ook niet die uit de MK 3.5. Zie toch veel kvs zweterij dus denk goed om dit te vervangen door het nieuwe systeem. Ik ben niet echt van plan dit zelf te doen, auto is altijd onderhouden geweest bij de dealer in Almere maar na aantal slechte ervaringen ben ik op zoek naar een vakmonteur die ook deze motoren goed kent. Hebben jullie toevallig aanbevelingen?

    Alvast bedankt!

    Groet,
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  9. Zo te zien heb je dus de. Ieder kvs tank en slangen gehad omdat die lekkage kunnen geven en de bcm kunnen inlopen. Zwetend kvs zou je eigenlijk moeten reinigen om na een paar ritten te checken of het geen oud zweet was of echt nieuw.
     
  10. Je kan het heel makkelijk zien zit in de slang vanaf de turbo een pvc t-stuk dan heb je nog de kwetsbare slang.
    Screenshot_20250207_192807_YouTube.jpg
     

Deel Deze Pagina