Ford slaat een ander pad in Ford was jarenlang een merk dat vooral naam maakte met goed rijdende pretentieloze auto's voor een schappelijke prijs. De CEO van Ford ziet een wat andere rol voor zijn merk in de toekomst. Daarbij draait het meer om 'iconen' en een stoerder merkimago. Ford beweegt zich wat omhoog in de markt. Althans, dat is het idee. Het lijkt zich vooral meer te willen richten op auto's waar meer marge op te halen is. CEO Jim Farley is dan ook niet rouwig om het schrappen van geijkte modellen als de Ford Fiesta, Ford Focus en Ford Mondeo. In gesprek met Car Magazine laat hij weten: "Wij concurreerden altijd in het hart van de personenautomarkt, wat niet zo goed uitpakte voor de Mondeo, Focus en Fiesta. Ze waren geliefd bij veel klanten, maar ze konden nooit meer kapitaaltoewijzing rechtvaardigen." Kort gezegd vond Ford dat het het niet meer waard was om ermee door te gaan. In bredere zin past het schrappen van die modellen ook bij een nieuwe visie van het merk. Farley: "We stappen uit de business van saaie auto's en gaan verder met iconische auto's." Concreet betekent dat dat Ford bijvoorbeeld werkt aan het uitbreiden van de Mustang-familie, maar ook het terugbrengen van de Bronco hoort erbij. Hier in Europa moet je bijvoorbeeld de rentree van de Capri in dat licht zien. Farley zegt dat bijzondere Ford-modellen op deze manier een breder publiek moeten gaan bereiken: "We hebben over de hele wereld erfgoedcentra vol staan met deze auto's, maar ze waren nooit mainstream." Dat gaat dus veranderen. Althans, dat hoopt Farley. "De Raptor is een goed voorbeeld van waar we met onze personenauto's heen moeten gaan. Die kwam voort uit woestijnracen in Mexico en wij hebben dat wereldwijd mainstream gemaakt." Daarbij heeft Farley waarschijnlijk nog niet opgemerkt hoe veel (of hoe weinig eigenlijk) Raptors er in het Europese en zeker het Nederlandse straatbeeld te zien zijn. De Amerikaanse topman wijst er volgens Car Magazine nog eens op dat we niet hoeven te hopen op directe opvolgers voor de Focus, Fiesta en Mondeo. Althans, logischerwijs niet op auto's die onder die naam op dezelfde manier verdergaan. Mogelijk komt er desondanks nog wel een Fiesta, maar dan met een wat andere insteek. Daarover lees je komend weekend meer op AutoWeek.nl. Duidelijk is in elk geval dat er voor Ford op personenautovlak een behoorlijk ander tijdperk begint. via autoweek.nl .
Hopelijk geld dat dan alleen voor de usa markt want in Europa hebben we niet zoveel aan grote pickups. Vraag me serieus af want iconen heeft ford echt wel. Maar als je die namen aan compleet andere modellen koppelt met een of twee features van die icoon is dat toch echt niet hetzelfde.
Met al het nieuws wat we eerder hoorden spreken de Ford bazen mekaar behoorlijk tegen. Voor wie geïnteresseerd is KLIK
En niet een 'heel klein beetje ook', hoe kun je zulke leuke & fijne auto's die je zoveel roem en bekendheid brachten, om zeep helpen? Dan ben je als fabrikant niet goed bezig!
Dat marge niet groot was dat zal kunnen. Alleen je stapt dus uit voor meer marge, alleen als je autos maakt waar Europese markt geen interesse in heeft dan zal klantenbestand ook slinken. Grote probleem is us, daar blijven ze de auto groter en hoger maken. Gevolg dat deze niet meer op Europese wegen echt past
Tja, ach....wat kun je hier nu echt van zeggen. Ik persoonlijk vind het niet zo heel erg dat 'ons' model verdwijnt. Ooit hadden we de Escord.....dat is destijds de Focus geworden. Misschien komt een Focus, Fiësta of Mondeo wel soortgelijk terug onder een andere naam. Echter die kans acht ik zeer klein als ik het zo lees. Die marge waar de grote Ford baas het over heeft.....daar kan ik wel in komen. Voor relatief weinig krijg je veel bij de Focus. Ik bedoel als je op MP kijkt zit de Focus in dezelfde prijscategorie als een Megane....dan heeft de Ford toch echt wel meer te bieden qua uitrusting en kwaliteit. Het terug brengen van iconen snap ik dan weer niet. Ze brengen de naam van een icoon terug maar de auto heeft niets meer te maken met deze icoon. Neem de Capri....ik herken er niks in van de iconische versie. Wat dat betreft doet Renault het beter met hun nieuwe 5. Daarin herken ik wel duidelijk het oude blikje.
Ach de puma wordt nu de vervanger voor de fiesta en de focus, waarbij een deel van de focusrijders naar de Kuga gaan. En zo zullen rijders van de mondeo ook naar de Kuga gaan of kiezen voor het iets grotere broertje en een deel zal de volledig ev gaan kiezen. Waarbij de explorer EV nog een paar jaar moet groeien in accu en trekvermogen, het vermogen is er al eigenlijk, maar de accucapaciteit blijft nog achter om een mooie afstand af te leggen met caravan. Wat dat betreft is het jammer dat ford nu maar een max van 1200 kg aan trekgewicht toestaat (1000 kg voor de kleinere accu en 2 wiel aangedreven). Ik verwacht dat dat wel omhoog gaat over een paar jaar net als bij de Kuga phev)
De baas van Ford is Saai de best verkochte Fiesta & Focus en de Mondeo stop je de productie. Capri EV en de explorer EV wordt tocht geen Succes in Nederland.
Tja…..nieuwe bazen hebben altijd weer een andere visie op zaken. Zo ook bij ons met een nieuwe ceo. Maar elke verandering is geen verbetering……
Een nieuwe kapitein vaart een nieuwe koers. Zo zal het altijd gaan. Of het de juiste is zal de tijd leren. De Europese markt is natuurlijk heel anders dan de Amerikaanse, we gaan het zien.