1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus wagon MK4 ST-line Business X Mhev

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Rainier155, 10 nov 2021.

  1. Ik heb eind december een facelift besteld en heb nog getwijfeld om een 125pk te nemen en deze te laten upgraden naar 155pk, maar heb toch gewoon een 155pk besteld. Uiteindelijk ben je toch wat meer op je gemak, zeker omdat ik 7 jaar garantie genomen heb. Zonde om die eventueel kwijt te spelen bij problemen.
     
  2. Volgende week blijft ie er een dag staan en gaan ze het nogmaals nakijken.
    Ik sluit niet uit dat er een regelapparaat ofzo defect is en storing geeft. Komt binnen de VW groep ook veel voor. Bij Skoda moeten er aan de lopende band complete nieuwe stuurwielen vervangen worden omdat de regelapparaatjes die erin zitten stuk gaan en los vervangen niet mogelijk is. Oude stuurwielen gaan dan de vuilcontainer in...
     
  3. Focus heeft een softwareupdate gehad, dus de storing zou nu verholpen moeten zijn.

    Verder vind ik het nog steeds apart dat de tractiecontrole het allemaal niet kan bolwerken (met de knop uitschakelen heeft geen effect).
    Stoplichtsprintjes hoef ik niet aan te gaan, want dan klapt het systeem er gruwelijk hard in. En zelfs bij normaal sportief rijden grijpt hij al veel te snel in naar mijn mening.
    Had ik dus in feite net zo goed een 100pk motor kunnen kiezen want die 155pk komen er niet uit op moment dat ik ze aanspreek...
    Kan ook nog zijn dat de elektromotor de oorzaak is, en dat het MHEV systeem zoals Ford het insteld eigenlijk helemaal niet geschikt is voor sportief rijden...
    Heb namelijk met dezelfde rijstijl de proefrit gemaakt in een 125pk zonder MHEV en dat ging prima.

    Kleine kans dat het toch ook een bandenverhaal is, maar dat zien we dan wel zodra die vervangen moeten worden, dan wil ik er Pirelli's of Bridgestone onder ipv Michelin.
     
  4. #24 Gitzo, 3 feb 2022
    Laatst bewerkt: 3 feb 2022
    Vreemd, licht wellicht aan jouw model. Heb er hier 1 uit 2019, handbak 182pk, trap hem regelmatig lekker op de staart, nergens last van.
     
  5. apart, ik heb daar Marco @Marco Morello nog nooit over gehoord
     
  6. #26 Marco Morello, 3 feb 2022
    Laatst bewerkt: 4 feb 2022
    Ik zou de Focus weer verkopen. Ik denk dat een Astra met zweverig weggedrag meer aan jou besteed is. Misschien dat je het hele idee van het MHEV rijden ook maar moet laten varen en terug gaan naar een ouwe bak, zonder moderne aandrijftechniek.


    Tractioncontrole kan het prima af, je moet alleen niet als een driest kalf willen wegrijden. De 18” Michelin Primacy 4 geven veel grip, het moment wat jij als “erin klappen” beschrijft is het moment dat je voorwielen grip hebben. Wat jij eigenlijk wilt is dusdanig slechte banden zodat de TCS de boel helemaal dichtknijpt, je bent er alleen geen zak sneller mee. Misschien niet plankgas haaks een bocht om willen gaan, geen enkele voorwielaangedreven auto gaat dat fijn vinden. Ook jouw voormalig Giulietta niet (een vriend van mij had ooit een weekend een Giulietta met wat extra vermogen mogen lenen voor een review. Uiteraard ook ik heb erin gereden en nog wel ergens een blog achtergelaten over die auto).

    Maar gezien het verbruik dat jij haalt, doet mij vermoeden dat je erin rijdt alsof het een raceauto is. Ik rij nu een jaar in de
    MK4 MHEV met 155pk (ook met 18” Michelin Primacy 4 eronder) en om 1 op 10 te halen moet je je echt misdragen. Trust me, ik spreek uit ervaring.

    De kunst van de MHEV is het gebruiken van het extra koppel komende van de 48V accu’s. Als je dus denkt dat je bij het volgende stoplicht een sprint wil trekken, laat de auto dan eerder in de versnelling uitrollen, dan laadt ie bij. Met een volle accu en maximale boost is ie best rap. 0-100 in om en nabij de 10 seconden moet lukken, mits je ‘m niet in de toerenbegrenzer jaagt. En dat doe je in 1 en 2 met een volle accu heel snel. Maar het meeste gemak van die extra boost heb je op de snelweg.

    Sportstand, accu’s vol en dan bij 100km/u in 3 of 4 volle bak gasgeven, dan rij je een boel auto’s snel op afstand (vanochtend nog weer met succes geprobeerd tegen een ID3). Let wel, in 3 loopt ie rond de 130 vrij snel in de begrenzer.

    Ohja, de versnellingsbak is niet al te robuust.
     
  7. Zelfde symptomen als wat jij hebt @jaapd
     
  8. Inderdaad. Bij mij helpt een kwartiertje uit zetten. Dan is alles weer normaal.
    Die van mij is al eens eerder terug geweest voor nieuwe software en dat heeft toen niet geholpen. Ik heb het de afgelopen 2 jaar een keer of 8 gehad en het gaat ook maanden weer goed. Hij gaat binnenkort voor zijn 1e beurt en dan gaan ze de software weer bij langs.
     
  9. #29 hassi, 11 feb 2022
    Laatst bewerkt: 11 feb 2022
    Sorry dat ik een andere mening dan u ben toegedaan.

    Mijn dagdagelijkse wagen is een astra opc deze plakt echt aan de grond. Mijn oude astra was inderdaad 1 die graag eens uitbrak maar dat maakte het juist leuk. Bij de focus heb je niet echt het gevoel van aan de grond te kleven maar ook niet te zweven.
     

  10. Waarom een OPC vergelijken met een ST line? Is een totaal ander segment. Niet te vergelijken ook. Nu heb ik nooit gereden in een OPC dus daar kan ik geen oordeel over vellen. Andere Opeltjes (Astra’s 2014 en verder en Insignia’s) wel. In de normale versies is de besturing alles behalve direct of precies. Dus nee, kan me niet voorstellen dat zo’n ding beter stuurt dan een MK4. Zeker niet wanneer je een ST Line met 18” wielen hebt. Ik rijzelf met een MK4 155pk MHEV hatchback met 18” Michelin Primacy 4 eronder, ding ligt echt superstrak op de weg. Voor de hobby heb ik een MK2 Wagon 2.0 Duratec, met 18” Michelin Pilot 4, nieuw onderstel met Eibach verlaging, en ook die ligt strak op de weg. En rijdt scherper dan de Opels waar ik in gereden heb. Mijn voormalig MKI was helemaal een bochtenridder, die was alleen listiger op ‘t randje. Er zijn niet veel auto’s die ik roem om hun scherpe wegligging. Opel (de normale versies) horen daar wat mij betreft zeker niet bij. Dat geldt ook voor de stndrd Megane, Golfjes en Polo’s. Alfa Giulletta komt daar wel in de buurt, wat licht, maar wel scherp.
     
  11. De onze is ook een MK4 St line 155PK, staat nog op zijn standaard banden. En ik weet ook dat ze niet met elkaar te vergelijken zijn maar wou even meegeven dat ik weet wat het gevoel van aan de grond plakken is. Het is juist hetzelfde moest ik het optrekken met elkaar vergelijken. Je moet appelen met appelen vergelijken.
     
  12. Ik heb de 1.5 182 pk St Line, helaas werd deze in januari 2020 afgeleverd met Primacy4's (daarvoor lagen er OEM Pilot Sport 3 banden op igv 18" af fabriek). Ik had een ander probleem met de banden, maar herken de tractiproblemen maar al te goed. Bij mij in de buurt is zo'n leuk hondebot, bij sportieve rijstijl bij een links/rechst bocht sloeg het binnenste wiel bij een beetje gasgeven subiet door. Na 2900 km kreeg in Conti PreniumContact6, het probleem wat ik had was weg, maar het doorslippen onder exact dezelfde omstandigheden ook , de Conti's hebben veel meer mechanische tractie dan die Michelin Primacy4 wat in wezen Ecobanden zijn. Met mijn tweede 17" semi winterset (4 seizoenband) heb ik oog geen last van om de haverklap doorslaande wielen (Kleber Qaudraxer2, super fijne band overigens). Ik kan wel zeggen dat ik geen fan ben van de Primacy4, ze zullen heus wel lang mee gaan en weinig rolweerstand hebben, maar de traktie is imo ronduit matig. Doordat de Michelins nog nieuw waren toen de Conti's er op kwamen kon ik ze ook goed vergelijken. Een nieuwe band na tig duizend km rijdt tenslotte anders dan toen deze vers was met alle weekmakers ed er nog in.
     
  13. Ik rij dus met Primacy 4 onder “mijn” 155pk MK4 en herken het doorslaan echt niet. Ook niet nu ze bijna een slick zijn. Ze mogen pas vervangen worden bij 2mm, zit er nog paar tienden boven (het lot van de leaserijder).

    Iig de auto ligt als een blok op de weg. Misschien omdat ik een hatchback heb?

    Mijn hobby MK2 2.0 Duratec staat op nieuwe Pilot Sport 4 (en nieuw onderstel en verlaagd) maar die banden voelen wolliger dan de Primacy 4.
     
  14. Tijd voor een update, inmiddels ruim 10.000 km gereden, het gripverlies van de banden lijkt minder geworden te zijn. ;)
    Maar alsnog komen er wat mij betreft geen Primacy's terug, dan inderdaad liever een Pilotsport of Bridgestone ofzo, als de lease daarin meegaat.

    Verder heeft de Ford zich op de autobahn en in Oostenrijk prima gedragen. Langere stukken 190 km/h blazen was geen enkel probleem. ;)
    Qua brandstofverbruik ook een verbetering zichtbaar (al rijden we behalve vakantieritten vooral korte stukjes) naar 8L op 100Km.
     
  15. #35 Carfreak64, 18 jul 2022
    Laatst bewerkt: 18 jul 2022
    Welke Bridgestone's? Als het maar niet de T005 is, op KM77 (youtube) is men al tot de conclusie gekomen dat die banden onder iedere auto de maximale snelheid van een elandproef en slalom omlaag haalt. Dito Conti Ecocontact3 welke bijv tegenwoordig std op een Fiesta ST-Line 125 pk met 17 inch zitten.
    PS4 is altijd goed, 5 dito. Ik heb op een paar auto's verschillende Bridgestone Potenza's gehad, nadeel van die banden was dat die onder 10 graden knoerd hard werden, reden dan niet comfortabel en de grip was dan ook lala. Ik ben tot op de dag van vandaag zeer tevreden met de Conti Preniumcontact6 heb er nu ca 22d km mee gereden (overige kms met 4 seizoenenbanden), banden zijn nieuw zeker niet stiller dan de Primacy4, maar na een paar duizend km worden ze raar genoeg echt stiller, was een kameraad ook al opgevallen welke met mij regelmatig mee rijdt. Grip is super, wel meer slijtage dan de Primacy4's, maar dat zal met een PS4 ook het geval zijn.
    Tip: Kijk eens op tyrereviews.co.uk, gave site!
     
  16. Inmiddels bevalt de Focus nog steeds prima (nog niks gedaan met het bandenverhaal, maar ik vind de Michelins die er nu opzitten nog steeds rommel).
    Maar helaas sinds afgelopen zondag geen 2e versnelling meer na slechts 25.000 km op de teller. :(
    Schijnt een kwaal te zijn en vaak voor te komen aldus de dealer. Exacte diagnose is nog niet duidelijk, die hoor ik nog zodra ze ermee gaan beginnen.
    Ben benieuwd of er een nieuwe versnellingsbak onder gaat komen of dat het probleem met een nieuwe syncromesh opgelost kan worden.
    Krijg nu wel sterke twijfels of dat ik de Focus over een paar jaar na de leaseperiode ga overnemen. :confused:
     
  17. Bekend probleem met de 2e versnelling.
    Inmiddels hebben wij in het magazijn standaard 2x een complete set tandwielen en synchromeshringen liggen om een kapotte bak gelijk te kunnen reviseren.
    Vaak breken er ook tanden af van de 2e versnelling, legering schijnt niet goed te zijn geweest.
    Is een leuk klusje, heb al aardig wat bakken vanbinnen mogen bekijken.
     
  18. #38 Rainier155, 24 mrt 2023
    Laatst bewerkt: 27 mrt 2023
    Vandaag de Focus weer opgehaald.
    Blijkbaar was het probleem inderdaad op te lossen met een reparatieset. Nu maar hopen dat deze fix het langer volhoud dan 25.000 km. :)

    Nu dus weer fijn sturen in de Focus ipv een Ecosport. Die rijd welliswaar nog best goed in ST line uitvoering, maar ik vind hem net zo lelijk als de Fiat Multipla. Ontwerp klopt van geen kant, rare verhoudingen, rare design lijntjes, het moet zogenaamd speels ogen maar dat kan Ford dan beter overlaten aan Citroen.
    Verder ook niet echt praktisch en relatief weinig binnenruimte, dus ik vind het nog knap dat er überhaupt mensen zoiets kopen. :P[​IMG]
     
    M.Blaak en Sir Focus vinden dit leuk.
  19. Blijkbaar deze foto's nog niet eerder gepost, zijn van vorig jaar lente in Oostenrijk.
    Is bij de Grossglockner (tolweg), ben ik met de Focus niet meer opgeweest, dat vonden mijn dochtertje van 2 jaar en hoogzwangere vrouw geen goed plan. :)
    Dus in plaats daarvan het dierenparkje bezocht en wat foto's gemaakt van de auto. Steekt lekker fel af in het landschap.

    Overigens een paar jaar geleden daar met een gehuurde Golf7 GTI met DSG bak de tolweg op gereden, en toen heb ik me kostelijk vermaakt.
    Echt een aanrader voor degene die er nog nooit geweest zijn.

    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    M.Blaak, jaapd, peter482 en 6 anderen vinden dit leuk.
  20. Ik ga voor foto 3 (en dan met de bergen van foto 1 op de achtergrond :lol:).
    Heel mooi :clap:
     

Deel Deze Pagina