1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus Wagon 3.2 of 4?

Discussie in 'Algemeen' gestart door GerardvV, 10 aug 2021.

  1. Hallo Focusrijders/-kenners,

    Ik heb al gezocht naar aankoopadviezen e.d. maar heb een vraag die ik nog niet tegenkwam. Mijn 3.1 uit 2012 nadert de 200.000 km en ik zoek een vervanger nu ik er nog wat voor terugkrijg. Nu valt me op dat een late 3.2 met zeg 50K op de teller qua prijs heel dicht bij een gebruikte Focus 4 zit met dezelfde km-stand. Is de 3.2 zo gewild en/of goed of heeft de 4 issues? Het lijkt anders logisch om voor iets meer een 4 te kiezen...
    Ik heb wel iets gehoord van schaarste, maar ik zie van beiden best wat aanbod.

    Aangezien mijn motor door de dealer is vervangen bij ca 130.000 km en de auto nog perfect rijdt zou ik ook nog best een tijdje door kunnen rijden. Maar de rest van de auto heeft wel twee ton gelopen, hoe lang gaat de rest mee (bijv. turbo, bak, koppeling) is jullie ervaring?
     
  2. zijn de MK3,5 en MK4 die je hebt gezien gelijkwaardig?
    je hebt het alleen over de km stand maar is de motorisering en uitrusting ook gelijk aan elkaar?
     
  3. Jazeker, ik ga weer voor de 1.0 met 125 pk, bij een 3.2 uitsluitend Titanium, bij een 4 mag het evt. ook een Trend zijn (maar liefst wel met automatische Airco), die is al aardig uitgerust. De 1.0 bevalt prima en zal gemiddeld minder verbruiken, en ik vrees dat rijden op benzine in de toekomst alleen maar duurder gaat worden.
     
  4. Daar heb je het al. een Titanium is veel uitgebreider dan een Trend. Logisch dat ze dan dicht bij elkaar liggen..
     
  5. het antwoord is al gegeven door Martijn, verschil kan echt wel groot zijn in deze 2 uitvoeringen.
    ik weet niet wat je nu gewend bent maar leg de lijstjes maar eens naast elkaar.
    en het klinkt leuk, een "goedkope" MK4 maar die die schrijf je net zo hard af als een "dure"
     
  6. Ik heb nu inderdaad ook een Titanium. Toch heb ik ook een enkele 4 in Titanium voorbij zien komen voor nog geen 20.000. Mijn vrees is juist dat een 3 in Titanium straks sneller waarde verliest dan een 4 (ook de Trend) omdat het een verouderd model is. Anderzijds is mij ook wel opgevallen dat de Focus 2 ook behoorlijk waardevast is gebleken. Maar dat kan ook door angst voor de Ecoboost zijn geweest (zoals in mijn vriendenkring).
     
  7. Ik zou het niet doen , appels met peren vergelijken en angst voor de ecoboost .......


     
  8. Een 4 Trend Edition (gewone Trend had je hier niet) is ook al redelijk luxe. Persoonlijk vind ik de mk3 mooier, wellicht ben ik niet de enige en heeft dat effect op de prijs? Overigens zie ik wel verschillen in de prijs maar dan vooral omdat een mk3 altijd iets ouder is.
     
  9. Kijk vooral goed naar de stoelen. Bij de MK3 waren bij de Trend de stoelen beduidend minder dan de Titanium stoelen.
     
    M.Blaak vindt dit leuk.
  10. Dat is wel een goeie tip, ik heb de stoelen van de verschillende MK4-uitvoeringen nog niet echt vergeleken. Rijden en uitproberen lijkt me sowieso belangrijk.
    En inderdaad: ik ben er ook nog steeds niet uit welke ik nou eigenlijk mooier vind :? De 3 is strakker en mooi in balans, de 4 heeft vrij veel welvingen en overhang achter, maar vind ik van binnen weer mooier...
     
    Berrychello vindt dit leuk.
  11. We zijn inmiddels weer even verder, en ik was eigenlijk al voor de MK4 gevallen. Tot ik alle berichten over de cilinderuitschakeling las. Zou dat ertoe kunnen leiden dat kopers voorkeur hebben voor een late MK3 boven een vroeg MK4 (met effect op de prijzen)?
     
  12. Cilinder uitschakeling is volgens mijn toch uit te (laten) zetten.?
    Heb zelf een mk3.5 (nieuw uit voorraad) terwijl de mk4 al leverbaar was ,de prijs was een stuk lager daardoor vandaar.
    Vind persoonlijk de mk3.5 station mooier dan de mk4 station en bij de hatchback vind ik de mk4 weer mooier dan de mk3.5 maar dat zeg ik , dat is persoonlijk..
    De mk4 oogt van binnen wat moderner vooral het tellerhuis en de opstaande info scherm ziet er wat meer 2021 uit...., maar juist het ingebouwde info scherm in de mk3,5 vind ik dan weer mooier.
    Kortom echt een persoonlijke keus van smaak en prijs wat je wil, en waar je straks mee thuis komt.
     
  13. Beide modellen zijn inderdaad mooi en hebben ook hun eigen voor- en nadelen. Als ik het goed heb gelezen kan de cilinderuitschakeling alleen bij de 1.0 worden uitgeschakeld door altijd de sportstand in te schakelen. De cilinderuitschakeling is er inmiddels alweer uit en dat geeft ook te denken...
     
  14. Ik heb zowel een 3.1, 3.2 als nu 4 in de lease gereden. Allemaal > 2 jaar. Moet eerlijk zeggen dat de 4 bij mij de lijst aanvoert met 'dingetjes' die zijn gerepareerd de laatste twee jaar. En dat los van de ecoboost trilling, die je overigens kunt omzeilen door standaard in de sportstand te rijden.
    Bij vroege MK4's zou ik er scherp op zijn dat deze diverse software updates hebben gehad (er is nogal wat verbeterd), geen voormalig schade auto zijn en de 100 PK ecoboost zou ik niet adviseren, die komt wel wat tekort. (overigens is dat het zelfde voor de MK3.2)

    De MK4 voelt in vergelijking met de MK3 in mijn ogen toch net even iets minder robuust aan; zowel in het gebruik (software fout meldingen) als ook de bouw; leun maar eens tegen het bumperwerk aan met een goede wasbeurt ;) Op het oog is het een erg mooie auto, de 3.2 station blijf ik aan de achterzijde mooier vinden. Maarja, smaak....
    De 3.1 is mijn meest betrouwbare focus geweest.
     
  15. dat was de 1.6 ecoboost neem ik aan Remco?
    dat motorblok is niet voor niets een aantal keer in de prijzen gevallen.
    problemen zijn ontstaan nadat ze van 1.6 naar 1.5 gingen en naar 3 cylinders i.p.v. 4.
     
  16. Nee, de 3.1 1.6 tdci en de 3.2 1.5tdci
    Mijn ervaring is niet gericht op het blok (de 1.0 ecoboost 125pk doet het goed), maar de algehele beleving van de MK4 tov de 3.1 en 3.2
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  17. De 1.5 3 cilinder lijkt het prima te doen. De 1.5 4 cilinder lijkt bij de Ecoboost meer problemen te kennen.
     
  18. Even een update op : de 3.1 is inmiddels de 2 ton gepasseerd en heeft de beurt met APK gehad zonder gekke dingen. En de monteur wekte de indruk dat inruil voorlopig helemaal niet nodig is. Maar toch... als je eenmaal aan het shoppen was laat je het niet snel los. Had al besloten dan toch voor een Mk4 te gaan en ik heb nu alle tijd.
    Nou zie ik veel import, wat op zich prima kan zijn en die kosten ook iets minder. Maar bij de RDW staat dan dat de milieuprestaties voor dat kenteken onbekend zijn. Ik sluit niet uit dat uitstoot en energielabel straks een grotere rol gaan spelen, bijv. voor je wegenbelasting of een milieubelasting (en -zones). Zou dit dan een probleem kunnen worden? Ik herinner me C5 diesels waarvan het roetfilter (af fabriek) door een fout niet bij de RDW geregistreerd was en dat was niet zomaar aan te passen.
     
  19. Daar zou ik mij voorlopig nog geen druk om maken. Je kan zo de waardes van een vergelijkbare auto laten zien als 't echt nodig zou zijn. Anders zou straks geen enkele importauto de stad in mogen bij wijze van spreken.
     
  20. Klopt: ik heb ook nog geen horrorverhalen van de inline 3 1.5 gehoord terwijl die er bij de inline 4 1.5 wel zijn.
    Nu kan dat natuurlijk komen omdat de inline 3 1.5 pas sinds 3 jaar (ongeveer) op de markt is en de inline 4 al in basis sinds 2011 (toen nog 1.6).
     

Deel Deze Pagina