Tourrit “in het Zuiden” en meeting

bij Van Mossel Ford Breda

  1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus ST Performance Blue (Update #9: RS velgen + meer)

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door *kevin*, 21 okt 2017.

  1. New Goodies!

    Wat nieuwe spullen zijn geleverd, hoop ze volgende week te kunnen monteren. Uitgebreid verslag volgt dan!

    20180517_132756.jpg 20180522_140626.jpg 20180522_142039.jpg
     
    Arjanbrussee, FocusChris en Rob Holthuijsen vinden dit leuk.
  2. Mooi mooi!
     
  3. Naar deze update ben ik heel benieuwd!
     
  4. Mooie updates!
    Ben er erg benieuwd naar. Zelf heb ik ook een Brodit houder, erg fijn.
     
  5. #46 *kevin*, 28 mei 2018
    Laatst bewerkt: 28 mei 2018
    Update #5: Airtec intercooler + Mountune MP275 tune

    Afgelopen zaterdag maar even aan de hobby geweest om het zaakje in te bouwen, na diverse filmpjes gezien te hebben van de spullen wat allemaal los moest was het goed te doen. Het enige wat even lastig was met de bumper los halen waren de koplampsproeiers omdat dit niet op de us versie zit en de meeste filmpjes daar vandaan komen was het even zoeken maar opzich nog vrij simpel allemaal.

    20180526_104316.jpg

    Als al het spul los is en de zaakje een beetje is schoongemaakt (halve eikenboom aan bladeren tussen de intercooler en een berg pollen in de radiator) kan het monteren beginnen. Het monteren gaat prima en is eigenlijk sneller gebeurd dan alles los halen het enige waar we tegenaan liepen was dat er een beugel niet paste welke aan het frame van de auto en de bovenkant van de intercooler vast zit. Hiervoor het plaatje wat aangepast en een uitgeboorde moer ertussen gedaan om een hoogte verschil op te vangen, daarna zat hij zo vast als een huis.

    20180526_104909.jpg
    20180526_105630.jpg
    20180526_121608.jpg

    Hierna kon het opbouwen van de auto weer beginnen, tevens meteen nieuwe lampen in de mistlamp unit gestoken omdat het toch al los was. Hier liepen we wat vertraging mee op omdat ik op internet overal had gezien dat er h1 lampen in zouden zitten maar toen ik de lamp eruit had bleek er h11 lampen in te moeten. Toen maar even snel naar een automaterialenzaak gegaan om de juiste lampen te halen (wilde graag whitevision erin hebben vanwege de matchende kleur met de xenon). Totaal heeft het zo'n 4 uur gekost inculsief de rit voor de lampjes te halen. Het is misschien iets sneller te doen als je de bumper al ooit los hebt gehad en plaatje wel zou passen.

    20180526_172318.jpg

    Hierna de Mountune handset gemonteerd op de brodit houder en de kabel weggewerkt via de onderzijde van het middenconsole. Wilde hem in eerste instantie aan de a-slijl monteren op een originele ford navigatie houder maar vond hem daar vervelend in mijn gezichtsveld zitten.
    Daarna de auto aan de acculader gehangen om er zeker van de zijn dat tijdens het installeren van de tune de accu niet leeg zou raken en ik met een kappotte ecu zou zitten. Het installeren gaat makkelijk en als je de instucties op het scherm volgt wijst het zichzelf. Totaal neemt het zo'n 15 minuten in beslag tot de auto weer gestart kan worden en de installatie succesvol is.

    20180526_165729.jpg

    Na het eten was het tijd om het zaakje even te gaan testen of alles het goed deed en wat het verschil zou zijn,
    Het verschil is meteen te merken omdat het gaspedaal iets anders reageert, wat je vooral merkt is tussen de 3000-5000 toeren de auto harder en constant doortrekt. Verder pakt de auto beter op en je hoor je meer geluid door de inlaat gaan en heeft een iets zwaarder geluid. Het is ook eigenlijk precies wat ik er van had verwacht omdat het een redelijke conservatieve tune is en de turbodruk niet opgeschroefd is. Het is geen wereld verschil maar duidelijk merkbaar en de auto loopt net wat lekkerder, geen zenuwachtig gedoe en ook prima rustig te rijden zoals het karakter van de orginele software ook is.

    Ook was er nog wat spul binnen gekomen om de auto te verwennen, binnenkort maar weer eens een goede wasbeurt geven. Tot de volgende update!

    20180525_151856.jpg
     
    Rob Holthuijsen, Thieske en SysICoder vinden dit leuk.
  6. lekker bezig geweest Kevin :thumbs:
     
  7. ziet er dik uit! hoe heb je het probleem met de active grill shutters opgelost?
     
  8. Welk probleem? Ik heb volgens de handleiding van de intercooler de motor eruit gehaald en aan de carrosserie vast gezet. Zo werkt de motor nog gewoon en krijg je zeker geen foutcode. Alleen door de tune wordt deze volgens mij gedeactiveerd net zoals het schakelindicatie op het dashboard, maar heb maar het zekere voor het onzekere genomen en de motor er terug aan gekoppeld.
     
    Rob Holthuijsen vindt dit leuk.
  9. Toevallig twee weken terug ook ook een Airtec gemonteerd. Had geen problemen met het plaatje bovenop de IC, enige wat moest gebeuren was dat het gaatje te klein was voor de bout en dus wat uitgeboord moest worden. Verder was de pasvorm goed. Heb zelf de motor van de grill shutters niet verwijderd omdat dat inderdaad weg is geprogrammeerd in mijn Stratified tune. Misschien wel handig om alsnog te monteren als de auto een keer op de standaard tune moet lopen. Was die grotere zwarte plaat die je bij de IC krijgt om dit motortje vast te zetten?

    Wat ik wel vreemd vond was dat de horizontale plaat van de inlet scoop wat omhoog was gericht. Hierdoor gaat het onderste deel van de luchtstroom niet naar de IC maar onderlangs. Misschien is dat ook de bedoeling. Had jij dat ook?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  10. Ja bij mij is dat ook, die andere zwarte plaat wist ik ook niet waarvoor hij was dit stond ook niet in de beschrijving die erbij zat maar al misschien wel voor de motor bedoeld zijn. Ik dacht eerst dat deze voor de claxon was maar dit paste gewoon, ik heb de motor aan de bestuurderzijde gemonteerd aan een bout die nog voldoende draad over had om het te plaatsen en vast te zetten met een moer.

    Dat gat in het plaatje voor de bovenste montage van de intercooler heb ik ook groter moeten boren, maar bij mij kwa het plaatje niet uit waardoor dat ik hem wat heb aangepast.

    Moet zeggen dat ik dat zilver bij jou er ook netjes vind uitzien, dat is net iets meer zichtbaar, bij mij zie je alleen wat rode tekst door de grill heen. Hij werkt trouwens wel erg goed, als ik op de accessport kijk loopt de charge temperatuur maar maximaal 7-10 graden op bij volle belasting en koelt ook meteen weer terug. Misschien als je echt flink tekeer gaat wat langer achtereen dat het iets meer op loopt maar zo gek heb ik nog niet gereden.
     
  11. Ok, misschien hoort dat dan... een gedeelte van de airflow onder de motor langs laten gaan. Ik vond de instructies wel waardeloos eigenlijk. Heel veel details hoe de bumper er af moest, maar montage van de IC zelf... niets. Die grote plaat is voor de montage van de shutter motor heb ik van Airtec vernomen. Waarom staat dat niet in de instructies? Heb contact gehad met Airtec en daar heb ik een Word bestand in een betere kwaliteit van gehad. Montage viel me, achteraf, 100% mee aangezien de beknopte install instructies en random zakjes met hardware die niet voor veel vertrouwen zorgden.

    Heb jij ook een gedeelte van de onderplaat moeten wegdremelen zodat de 4 boutjes waarmee de IC onder vast zit niet aanliepen?

    Heb mijn IC zilver gehouden, zelfs zonder Airtec logo, omdat dat volgens mij het meest efficiënt zou zijn. Zwart is misschien mooier maar OEM zwarte IC's zijn er volgens mij niet en dat is ook niet zonder reden.
     
  12. Is ooit een keer onderzocht door mighty car mods of de kleur van de intercooler invloed heeft op de temperatuur. Leuk filmpje om eens te kijken:)
     
  13. #54 Kludrex, 6 jun 2018
    Laatst bewerkt: 6 jun 2018
    Oh ja, heb mijn Accessport op een Brodit mount op de A-stijl. Veel beter afleesbaar naar mijn idee. Ik heb mijn telefoon waar jij je AP hebt...
     
  14. Ik heb voordat ik mijn IC kocht daar ook over gelezen en, hoewel die gasten een vermakelijk YouTube kanaal hebben, toch voor de zilveren gekozen vanwege dit filmpje
    en logisch nadenken eigenlijk...
     
    Rob Holthuijsen vindt dit leuk.
  15. Wat ik zo kan zien is dat jij andere bouten hebt gehad voor de onderzijde intercooler. Jij hebt daar normale inbus bouten zitten terwijl mijne is geleverd met bolkop inbus bouten welke net wat lager zijn.

    Aan de a stijl heb ik geprobeerd maar vond hem voor mij daar in de weg zitten dus toen maar plek gegeven op het middenconsole.

    Wat betreft de kleur van de intercooler zijn de meningen over verdeeld en scheelt het vaak weinig tot niets. Het zilver zoals ik kan zien op de foto bij jou lijkt me ook geen blank aluminium maar ook een coating maar kan het verkeerd zien. Al zou het 0.5 graad schelen is het allemaal te verwaarlozen. Dit gaat allemaal pas meespelen als echt alles maximaal moet lopen en worden afgesteld en dit is toch niet mijn bedoeling aangezien dit gewoon een dagelijkse auto is.

    Verder vond ik de montage wel redelijk gaan allemaal, was wat onduidelijk in de beschrijving ja maar ben handig genoeg om het een en ander op te lossen. Voor de bumper had ik wat filmpjes gezocht op YouTube en dan gaat dat redelijk handig.
     
  16. We hadden wat spul over na de installatie, misschien zaten daar die bolkopbouten wel bij :)

    Die Brodit houder voor de A-stijl is overigens dezelfde als die van Cobb, maar dan de helft goedkoper.

    Wat de kleur betreft: natuurlijk zal het niet superveel schelen, maar vind het gewoon onlogisch om op iets wat moet koelen een laag verf te gooien. Mijn IC is gewoon geborsteld aluminium, geen coating.

    En, ja, zonder o.a. de filmpjes van CJ Pony Parts zou mijn montage ook wat langer geduurd hebben ;)
     
  17. @Kludrex: Erger jij je niet vreselijk aan die kier van je motorkap ten opzichte van de bumper?
     
  18. Ah, de hood gap... ben er geen fan van, nee. De ene ST heeft het en de andere niet. Staat veel over op internet en is niet echt een oplossing voor, heb ik begrepen. Ben een keer er zelfs op geattendeerd door een medeweggebruiker dat mijn motorkap nog open stond, haha. "Dat hoort zo", zei ik. "is voor extra koeling" ;)
     
  19. Ziet er goed uit @*kevin* !
    Als ik het geld ervoor heb ga ik ook voor een Airtec intercooler en komt er ook meteen een oliekoeler.
     

Deel Deze Pagina