1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus MK4 chiptuning

Discussie in 'Performance tuning' gestart door HenkdeVries, 11 apr 2019.

  1. Ik heb een oorspronkelijk duitse 2020 focus st line gekocht met 182pk en automaat. Deze is niet in NL geleverd.

    Welke type nr automaat is hierbij geleverd?

    Heeft tuning veel zin? Vermogen wordt +8 pk
    Koppel kan + 90n maar is dat verstandig?

    Wat kan de automaat veilig aan?

    Groetjes....
     
  2. De 8F24 is het als het goed is.
     
  3. Google : The 8F24 is designed for engines with torque loads to 240 Nm.
     
  4. Zie post 261 link met complete uitleg .....
     


  5. Ik ben (vandaag) moeten teruggaan naar BR-performance om mijn mapping te laten aanpassen wegens problemen (zie pagina's ervoor). Nu hebben ze de "torque gelimit" en zou het probleem moeten wegblijven. Heb het huiswaarts alleszins niet meer ondervonden. Ik had oorspronkelijk een remap met 344Nm koppel; hoeveel ik nu heb weet ik niet want ze hebben geen nieuwe rollenrun gedaan. Maar sowieso minder dus. :-)



    Ik heb een 8F24-bak en bij de testbankrun met de originele mapping kwam die uit op 266Nm...
     
  6. Wat is de foutmarge van de rollenbank? Er wordt een berekening gemaakt waarbij het gemeten koppel aan de wielen wordt omgerekend naar de krukas.
    Je hebt dus en een foutmarge in de rollenbank zelf en een foutmarge in de berekening.
     
  7. In post #258 haal ik uit een lijstje dat mijn MK4 1.5 182pk voorzien is van een B6+ durashift versnellingsbak. Nou heb ik gister een rondje gemaakt op de snelweg en daar gaat ie lekker richting de 240 maar ergens heb ik het idee dat deze is gechipt (en ook zo ook gekocht)...eigenlijk wilde ik deze niet laten chippen.

    Bij Unlimitedtuning zou de tune nu uitkomen dik over de 300nm om de top van 240 uberhaupt te kunnen halen.

    Mijn vraag is hoeveel nm de bak aan kan (gezocht op forum maar niet goed gevonden),...hij rijdt als een speer en ik merk so far geen problemen maar ik wil de bak ook niet in de soep rijden omdat ie mogelijk te ver is getuned. Ik zie dat mountune maar tot 209nm gaat.
     
  8. Volgens mij 320 Nm.

    Bij mij is het max. koppel 312 Nm (Rica).
     
    collusion vindt dit leuk.
  9. dan ga ik hem een keer bij UT op de rollerbank zetten..voor 100 euro weet ik dan ongeveer waar ie op zit...
     
  10. Die moet getuned zijn, kan bijna niet anders. Bij mij gaat ie rap tot de 200km, erna langzaam. Ooit eens 218 gehaald vanaf Emmerich de grens over, volgen mij zelfs met 102 erin. 182pk handbak gaat meestal naar de 340Nm.
     
  11. Inderdaad, dat is mijn vermoeden ook zeker, ook gezien de verschillende tabelletjes bij de diverse tuners....

    Denk dat ik het er ook wel op laat hoor...tis niet dat ik de ganse tijd overal en altijd wegplank en Duitsland is heel af en toe om hem schoon te branden als ik eens moet tanken,..in dat opzicht heb ik er niet zo'n moeite mee dat ie gechipt is en bij een warme motor een keer van leer trek :)

    Merk nu ook geen problemen, hij loopt wel soepel en vloeiend door het toerenbereik zonder gestotter.

    Enige is wel dat als ie een keer een software update krijgt waar de tune ook last van heeft is ie weer origineel...dat zou wel jammer zijn haha...
     
    Tom91, Edgar Focus en Gitzo vinden dit leuk.
  12. gewoon een keer ergens op de bank zetten, weet je het zeker.
    zoals jij aangeeft hoe je rijdt moet dat volgens mij ook geen problemen geven.
    bij de dealer aangeven dat een SW update altijd overlegd moet worden ;)

    maar met die snelheid rij je mijn :st: :tdci: er uit hé :D
     
    collusion vindt dit leuk.
  13. Onderin verlies ik het denk ik van de tdci Gerard ;) maar je hebt gelijk dat denk ik ook...ben nie zon plankert en hou van warm rijden...koude start hoge toeren is me altijd afgeraden en dat heb ik onthouden.

    Gewoon lekker genieten van de blue wagon :thumbup:
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  14. Planken hoeft ook lang niet altidj maar het is wel prettig om te weten dat het af en toe kan, even snel ergens of iemand voorbij is soms erg handig.
     
    collusion vindt dit leuk.
  15. Helemaal waar! dan staat de glimlach weer op het gezicht :D
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  16. #296 APL, 12 feb 2022
    Laatst bewerkt: 14 feb 2022
    ik wou mijn ervaring met jullie delen. vandaag mijn focus 1.0 125 pk laten tunen bij obdtuning in sint-jansklooster. dit bedrijf heeft veel kennis met tunen van verschillende merken. heb al vaker een auto laten tunen bij obdtuning in sint-jansklooster en altijd met een goed resultaat.
    moet zeggen dat ik aangenaam verast ben. heeft nu 154.6 pk en 233.6 nm.[​IMG]



    Gr Andre
     
  17. Nou heb ik ook een vraag, zowel de 150pk als de 182 pk hebben allebei 240nm koppel.

    Dit is heel vreemd aangezien pk en nm meestal met elkaar samenhangen.

    Als voorbeeld mijn Skoda superb had origineel
    160pk en 320nm na tuning chiptuning en inwendig verwijderen van de katalysator

    Ging het vermogen naar 250pk en 395nm

    Wat ik hiermee wil zeggen is dat het vreemd is dat koppel niet mee omhoog gaat bij 182pk


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  18. Bij de 150pk wordt het vermogen geknepen boven de 4000 rpm, daar waar de pk’s belangrijker worden en het koppel afneemt.
     
  19. Dat vermogen geknepen wordt snap ik bij 150 pk.
    Echter zou bijv het koppel ook terug moeten naar bijv 200nm.

    vermogen kan mede veroorzaakt worden door de turbodruk via de wastegate klep aan te passen.

    dus als tuners 320nm realiseren is dat veel aannemelijker met 182pk dan
    dat beide vermogens 240nm blijven behouden
     
  20. Dat ligt er maar helemaal aan bij hoeveel PK het max koppel bereikt wordt. Als het koppel niet meer toeneemt wil dat niet zeggen dat het aantal PK's niet meer kan toenemen. Los daarvan zijn er vele parameters die software matig geknepen kunnen worden waardoor het aantal PK's wel zakt maar het koppel gelijk blijft, dat is precies wat Ford gedaan heeft met de 182 naar 150 PK uitvoering van de Ecoboost motoren. Als je vervolgens de originele Ford software van de 182 op een 150 PK uitvoering plaatst neemt het aantal PK's toe maar blijft het koppel gelijk.

    Als je een 150 PK uitvoering laat tunen, dus niet gebruik maakt van de OEM software, dan zal inderdaad naast het aantal PK's ook het aantal NM's toenemen, soms zelfs erg veel iets wat mijns inziens vragen om problemen is maar dat is een discussie die op het forum al vaker gevoerd is.
     

Deel Deze Pagina