1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus MK4 chiptuning

Discussie in 'Performance tuning' gestart door HenkdeVries, 11 apr 2019.

  1. Ik probeer al een tijd de specs van de benzine 1.5 i4 (b6+ ??) te achterhalen. Iemand een link?
     
  2. Donderdag een afspraak bij EQ Performance. Ben benieuwd hoe dat straks rijdt...
     
  3. Hier even een update over mijn MK4 1.5 automaat: heb vorig jaar een stage 1 remap laten doen; kwam dan uit op 191pk en 344nm. Ondervond echter dat de auto bij het accelereren soms schokkerig gedrag vertoonde. Uiteindelijk mee naar de dealer geweest: daar meent men dat er zich bij de acceleratie een soort "fuel cut off" voordoet en dat dit allicht te wijten is aan slechte tuning (BR-performance). Dus dealer wilt hem nu volledig naar origineel herflashen en meent dit schokprobleem dan opgelost gaat zijn.

    Om maar te zeggen dat tuning niet altijd zonder problemen is. :oops:
     
  4. ik zou dan terug gaan naar BR, die hebben het maar op te lossen toch?
     
    Gitzo vindt dit leuk.
  5. Ja het plan is nu dat de dealer er de recentste fabriekssoftware opflasht; dat het probleem dan hopelijk van de baan is en dat BR dan de remap opnieuw uitvoert maar dan normaliter zonder het schokprobleem uit te lokken (en hopelijk met een testrit die iets langer duurt dan 3 minuten zoals de vorige keer :schater:).
     
  6. Ik zou de dealer er (nog) niks aan laten doen, maar er eerst mee terug gaan naar de tuner.
    Krijg je straks het gezever dat je de tuning er niet af had moeten halen.


    Ford Mondeo MK4 2.3 automaat Ghia station.
    Gewoon heel lekker rijden.
     
  7. Maar mijn auto staat momenteel °bij° de dealer. En ik heb ook nog niet on the record toegegeven dat de wagen effectief geremapped is. :lol:
     
  8. Zal het probleem niet komen door het hoge koppel t.o.v de voorgeschreven max van de automaat ....
    Kijk naar mountune die heeft al een tuning voor de handbak , maar voor de automaat zijn ze nog in ontwikkeling ,ze willen lager koppel in de eerste versnelling en volledig koppel in de hogere versnellingen om de bak te beschermen
     
    Gitzo vindt dit leuk.
  9. True. Denk dat ik bij de volgende remap ook specifiek ga verzoeken om niet boven 300Nm te gaan.
    Denk dat er ook in het algemeen te snel aangenomen wordt dat het blok in de Focus MK4 1.5 overal hetzelfde is als het blok in de Fiesta MK8 ST 1.5. Zou me niet verbazen mochten er nog verschillen zijn buiten de iets verschillende turbo... Revo heeft ook aangegeven nog bezig te zijn met hun remaps voor de Focus 1.5 omdat er verschillen zijn tov de Fiesta ST en Puma ST.
     
  10. @ " Om maar te zeggen dat tuning niet altijd zonder problemen is. :oops: "

    M'n Leon Cupra zou volgens alle "kenners" het blok hebben van het vorige model Audi S3; de S3 had 310 pk., de Cupra 240.
    Ergo - op naar de VAG huis tuner. Doet ook geen andere merken. Software was wanneer ik me goed herinner iets van € 700,-

    Na problemen met de injectoren en de benzine pomp (onvoldoende capaciteit), 2 verbrande koppelingen (1 * origineel Seat, 1 * een Sachs sport koppeling a € 1900,- ) incl. het 2-massa vliegwiel, doorslaande Long-Life bougies na ong. 20.000 km. á € 60,- per stuk (i.p.v. de voorgeschreven 90.000 km.) en wat aandrijf assen later was ik er wel klaar mee. Oh ja, ik vergat even de hydraulische cilinder (Slave) van de koppeling door de zwaardere SACHS koppeling....
    Tijdens 3 vakantie's met een vervangende auto van de ANWB thuis gekomen.

    En de tuner die het oplost?? Keep dreaming!! Problemen ná tuning worden per definitie veroorzaakt door de bestuurder!!
     
    FrankyFH750 vindt dit leuk.
  11. Ik rijd nu een maand of 4 met de Rica tuning. Ik wilde eigenlijk de originele 182 pk software dit ging echter niet ivm andere bakverhouding en cruise controle die dan niet zou werken volgens Dutch Guy.
    Heb diversen mensen gesproken die de Rica tuning hadden en deze waren er erg tevreden over. Ik heb er ook een dealer tool bij gekocht en zo kun je makkelijk zelf wisselen tussen de remap en de originele software. Dit heb ik zelf al een keer gedaan toen ik vond dat de wagen enigszins onrustig liep bij weinig gas rond de 2300 rpm. Beide Maps geven zelfde beeld en is ook niet het gebied waar Rica iets veranderd volgens de eigenaar.

    Ik heb de tuning vooral gedaan om er voor te zorgen dat de motor gewoon door trekt boven de 4000 toeren. Dit was bij de 150 pk een omslag punt. Omdat ik regelmatig met caravan rijdt wilde ik dit graag.

    wel vind ik dat het wel erg veel vermogen is voor zo,n blokje. Als je echt goed doortrekt is de wagen echt heerlijk vlot. Ik rijd er zoveel mogelijk hetzelfde mee als voorheen maar regelmatig een paar keer lekker doortrekken is wel erg leuk.
    Zelf mijd ik met vol vermogen optrekken vanuit stilstand en pas na schakelen in 2e versnelling trek ik pas na het oppakkken verder door. Wil voorzichtig zijn met de koppeling en harde klappen op de bak. De motor moet ook lekker op temperatuur zijn.

    ik mijd vroeg schakelen volgens de schakelindicator
    Houd de motor goed op toeren, niet gas intrappen bij te hoge versnelling, maar beter een tandje terug.
    Tank altijd e5 98 en houd olie pijl goed in de gaten. (Geen extra verbruik)
    Zo hoop ik lang te genieten van de extra power en hoop ik het blok heel te houden.
     
  12. Ik vraag me af of dit wel door de tuning komt. Op welk toeren gebied gebeurd dit? Is dit bij flink accelereren of bij normaal wegrijden?
    Ik merk dat mijn handbak bij rustig wegrijden ook wel eens te zuinig voelt en iets geknepen lijkt maar dit heb ik niet met wat sportiever doortrekken. In het lagere toeren bereik wordt doorgaans weinig veranderd in de remaps.

    als het echt bij flink accelereren is komt er waarschijnlijk te weinig brandstof binnen. Uiteindelijk zijn al die motoren tegenwoordig zo gedowngrade om maar de emissie waarden te halen. Wellicht loop je tegen de grens van je lucht, brandstof en uitlaat traject aan.

    ik dacht overigens dat BR standaard de automaat begrenst. Stond tenminste op hun site en heb het op het forum hier ook als eens een paar keer gelezen.
     
  13. "Wellicht loop je tegen de grens van je lucht, brandstof en uitlaat traject aan."

    Dat klinkt ook best plausibel maar dan wordt het nog steeds door de tuning veroorzaakt. Zonder tuning is er geen bottleneck.
     
  14. Ik denk dat dit bij normaal rijden niet aan de orde is maar vooral als er meer vermogen wordt gevraagd.
     
  15. In 3e of 4e versnelling rond de 3000 - 4000ish toeren als je sportief accelereert. En meestal in de herneming van 50 tot 100; zelden als ik een sprintje 0 - 100 doe eigenlijk. Bizar.

    Hun visie van "begrenzing" is blijkbaar 340Nm :').
     
  16. Dealer spreekt van een "fuel cut" wat eigenlijk wilt zeggen dat er niet voldoende brandstof kan geleverd worden tov de inkomende luchtstroom en je dus abrupt een cut off v/d fuel gebeurt. Heb het alleszins niet meer gehad nu terug met de fabrieksmapping van 150pk...
     
  17. Oke dus toch met de remap te maken? Gebruik je een ander luchtfilter?
     
  18. Nee motorisch 100% origineel.
     

Deel Deze Pagina