Beste Focusrijders
Vanwege het coronavirus (COVID-19) is door de overheid besloten dat alle bijeenkomsten worden verboden tot 1 september.
Tot die tijd volgen wij de instructies van het RVIM en zullen we meetings proberen te verplaatsen naar een later tijdstip in het jaar.

  1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

focus mk2 stuurbekrachtigingspomp

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door nero037, 23 mei 2020.

  1. Beste mensen,

    Een vraage m.b.t. het vervangen van een stuurbekrachtigingspomp en leidingen bij Ford dealer. Deze vraagt ongeveer 1700 euro (incl. het vervangen van het linker en rechter draadarm).

    Heeft iemand hier ervaring mee en wat het zou kosten bij een niet Ford dealer?

    Het is voor een focus uit 2009 (mk2) automaat.

    dank u.
     
  2. makkelijskte is als je het onderverdeeld wat de kosten zijn
    als ik dat doe en check online wat het ongeveer gaat kosten, kom je al snel tegen goeie 1000euro zonder leidingen, diverse onderdelen kunnen wat prijziger zijn bij dealer dan is 1700euro al snel gehaald
    ga er van uit dat je een electrsiche stuurpomp hebt en niet een servopomp op je motor. servopomp 200euro en electrisch stuurpomp ga je over 500euro.
    ga je universeel kijken ben je ook al snel op de helft qua kosten, zonder de leidingen er eigenlijk nog bij. dan komt er nog arbeidsuren bij.
    universeel kun je ook al snel 1100 neertellen voor alles zonder de leidingen, verwacht ik.
    ga je voor 2de hands pomp ipv nieuw, dan ipv 500 kost het 150euro bijvoorbeeld.
    dat is ook een mogelijkheid om kosten te drukken.

    hoe oud is je auto en waarom moeten de pomp en leidingen vervangen worden.
    mijn oude focus had 240.000km op teller en pomp is nooit vervangen geweest.
     
  3. #3 nero037, 23 mei 2020
    Laatst bewerkt: 23 mei 2020
    Dank voor je reactie #trucker0werner
    Mijn focus is een uit 2009 (april) heeft ongeveer 196K op de teller staan. Volgens de dealer is de pomp lek. Hoe zou ik dit moeten merken? Auto rijdt prima, ik merk er niks aan.

    Het is wel een raar verhaal: Ik ben voor APK bij ford dealer (Ardea/Stern) in Hoofddorp geweest, daar moest de motorsteun en reactie stang moeten worden vervangen. Daar het mij beter uit kwam, wilde de reparatie bij ford dealer (Ardea/Stern) in Adam zuid-oost laten uitvoeren. ( Het is meer ZUIG-oost geworden) Daar ging men de auto weer checken, en kwam naar voren dat ze links en rechts voor draagarm moeten vervangen omdat rubber stuk zijn, maar ik merk niks als ik over drempel rij of zo. En ook dat de stuurbekrachtings pomp lek is. Dus pomp en leiding moeten worden vervangen.

    Vraag me dan af, waarom hebben ze dit niet in hoofddorp gezien?

    Ik heb een ander ford dealer (NIET Ardea/Stern) gebeld voor prijs van de pomp en leidingen, deze stelde direct voor om misschien bij de sloperij te kijken. Ik wacht nog op een belletje met prijs opgave.

    Ik ben tevreden met deze Focus, en wil er zeker nog 4 jaar van genieten voor ik het weg doe....liefs voor een ander Focus.
     
  4. hmm lekkage is geen probleem voor apk, dit is alleen een meldpuntje. zover ik me kan herinderen.
    hangt er een druppel kun je melden dat er olie lek is.
    hangt er niks dan is het zweten.
    leidingen waarom zouden die vervangen moeten worden, andere pomp kan ook zonder leidingen.
    draagarmrubber ligt er aan hoe hij stuk is.
    helaas nu geen tijd om precies op te zoeken.
    maar als je met bandijzer tussen gaat zitten en op en neer beweegt, dan voel je spelling. dit mag niet zo zijn dat het ijzer op ijzer is.
    je merkt zelf niks, achterste rubbers merk je alleen goed met optrekken of remmen.
    heb bij deze systeem vaker gezien dat je duidelijk het wiel in de wielkast naar voren en achter ziet gaan. die rubber was toen echt kapot.

    dus ja, je kan zelf kijken eventueel foto maken en uploaden kunnen we je altijd bij helpen
     
  5. Iedere keurmeester keurt anders veel apk punten op dit vlak zijn visuele beoordelingen en daardoor lastig te onderbouwen.

    Amt meld:

    https://www.amt.nl/werkplaats-onder...543.60961090.1590237638-1401932822.1590237638

    Motor olie is dus geen afkeur maar stuurbekrachtiging wel.
     
  6. @trucker0werner

    Ik heb er de ballen verstand van, ik ga het bij een ander (evt Ford) garage naar laten kijken of dit echt nodig is.

    De ene Ardea zegt zus, de ander zo, ik krijg het gevoeld dat ze gewoon geld willen verdienen. Ze begonnen namelijk ook dat de distrubitie riem vervangen moest worden. Toen ik zei dat deze 4 jr geleden is vervangen, en nog geen 50k heeft gereden, hoefde het niet meer. Is het gissen wat ze doen of moet het echt gebeuren.

    Jammer genoeg is mijn vorige Ford dealer waar ik elke jaar naar toe ging, samen gegaan met Stern, en opeens is er van alles mis aan de auto, volgens hun...
     
  7. Ik weet niet waar je precies woont maar als je een Ford dealer zoekt die niet is aangesloten bij een groot concern is Ford de Hartog in Kudelstaart.

    Zowel de Ford in Hoofddorp en zuid oost zijn volgens mij al zeker 5 tot 10 jaar onderdeel van het stern concern.

    Het zou kunnen dat een van de keurmeesters de lekkage verkeerd beoordeeld heeft omdat de olie nogal verspreid was. Volgens mij is de motor steun ook vloeistof gevuld. Praat het niet goed natuurlijk als keurmeester moet je zorgvuldig kijken.
     
  8. Welke motor zit er in de Focus?
     
  9. @doubled

    Ik ken deze Ford dealer, en daar ga ik volgende week even naar toe.



    @Tigershark
    Ik heb een 1.6 (74K/100pk) motor. (automaat)
     
  10. @nero037
    Dan heb je dus een mechanische stuurbekrachtigingspomp die aangedreven wordt door de multiriem.
     
  11. @Tigershark

    Dank voor de info. Ik word volgende week terug gebeld door Ford Kudelstaart met een prijs. Hopelijk valt het mee,dan snel laten vervangen.
     
  12. Ik heb een paar weken geleden ook bij iemand de stuurbekrachtigingspomp vervangen bij een vriend zijn Focus 2, lekte en maakte een ruisend geluid, was dus op, had al 240.000 km gedraaid dus mag dan ook wel, alhoewel hoeft natuurlijk niet, gaan soms wel over de 300.000 km mee! Stond een sloper op sloop met een zelfde pomp en heb die toen gekocht en gemonteerd, was alles bij elkaar niet meer dan 50,- euro of zo aan onderdelen, mijn arbeid niet meegerekend en doet het nu prima, hoeft niet steeds meer bij te vullen en minder geluid in de auto!

    Als ik op de sloop 2 goede draagarmen koop kost me dat zo 25 euro per draagarm (wel zelf demonteren) en/of soms staan er nieuwe op MP te koop voor een gunstige prijs, kocht er pas een paar voor een vriend merk SKF voor 70 euro (2 stuks), is dan wel een imitatiesetje natuurlijk!

    Dus onderdelen zijn niet duur meer voor de Focus 2 als je rondkijkt, maar als je het zelf niet kunt dan komt er natuurlijk nog de montage kosten bij en die kunnen variëren, vragen ca. 25 euro per uur tot 35 euro per uur, maar ik heb een mannetje die doet het voor een afgesproken prijs! Ik lever dan de onderdelen aan en hij monteert het en dat voor een gunstige prijs, heeft een eigen garage en plaatsje naast zijn huis en heeft dus geen dure kosten en alles wat hij vangt is verdienste, vandaar dat hij goedkoop kan werken, wel heeft hij soms een wachttijd i.v.m. andere klantjes en officiële werk!
     
  13. Als je een onafhankelijke apk keuring wil moet je naar een keuringsstation gaan. Die doen alleen keuren en hebben er dus geen voordeel aan om een grensgeval af te keuren. Verdienen niets aan vervanging. Meestal kun je een gratis herkeuring krijgen als je binnen bepaalde tijd gerepareerd terug komt..

    Laat de kwikfiit keuringsstations links achter je liggen
     
  14. heb in verleden 1x meegemaakt dat van keuringstation klant naar ons kwam. idd we hebben de auto nogmaals gecheckt. vooral ivm waslijst mis mee was.
    ergste was toen dat klant met lekke remsysteem en totaal geen remvermogen op systeem naar ons is gereden, levensgevaarlijk
    toen offerte gedaan, kwam voornamelijk handremkabel erbij. uiteindlijk alles mogen doen inc grote beurt en d-riem.
    zelf dus geen fan van keuringstation, dit ook omdat ze 60euro vragen waar dealer 30euro vraagt of bij ford pass en/of beurt zelfs gratis apk.

    als vorige bedrijf niet opgeschreven heeft wanneer de d-riem is vervangen dan zal je dit ook door krijgen dat het aan zit te komen.
    dat is een fout dat is te begrijpen, gebeurt vaker is niet veel mis mee.
    wat vaak gebeurt is dat monteur iets als advies opgeeft.
    zegt zichtbaar lekkage pomp, pomp inc leiding vv (leiding mogelijk verplicht door ford dat dit dan ook vv moet worden)
    alleen dat balimedewerker tegen je zegt, voor apk zien we lekkage aan pomp en vv moet worden.

    @Henry Ford Jr.
    25-35euro per uur is wel een beunprijs, dat vroeg ik altijd.
    tot ik werkte in de garage was het 40ex per uur universeel en 80ex bij dealer. reken goeie 10 a 20euro erboven op voor de prijs die ze nu hanteren.
    maar idd het kan velen malen goedkoper, vandaar dat ik nog steeds alles zelf doe. bespaart heel veel uit en weet dat het goed gedaan wordt

    wist niet dat servopomp was, dus dat is al voordeel. enig verschil tussen lekkage stuurvloeistof of olie lekkage kan heel dicht bij elkaar zitten.
    als stuurvloeistof goed is, daar weinig aan doen.

    lekker 3rd opion elders vragen en kijken,
     
  15. Ja
    Ja, die uur prijzen kloppen wel zo'n beetje! Hier vraagt de dealer 120 euro per uur = ca. 260 oude guldens per uur en bij een andere dealer ietsje verder weg vragen ze 90 euro per uur, dus ook daar is er een verschil! Bij de ene zitten er 12 man op kantoor en bij die ander 4, dus die 30 euro verschil zit waarschijnlijk in hun salaris denk ik dan maar, bij die ene zitten er 4 man op de receptie en bij die ander maar eentje!

    Ik kan voor 35 uur al bij iemand officieel reparaties laten doen! Hij werkt 4 dagen bij een universeel autobedrijf en 2 dagen vrijdag en zaterdag voor zichzelf! Hij heeft vroeger jaren bij een Ford dealer gewerkt, maar is daar bij een reorganisatie (gelukkig toen nog met goede handdruk) ontslagen en is toen gelijk voor zichzelf officieel begonnen om niet afhankelijk te zijn van een werkgever! Hij zit in een goedkope locatie en zijn vriendin doet de administratie dus lage kosten en heeft natuurlijk ook een inkomen van zijn werkgever! Hij werkt ook regelmatig voor andere autobedrijven die werk bij hem uitbesteden en dan aan de klant er hun opslag op zetten! Nadeel je moet wel reserveren bij hem, want zit soms al weken van te voren vol!
     
  16. Tja ik betaal hier in best voor een apk 45 euro. Incl koffie
    Onderhoud of reparatie doe ik zelf.
    Als ik m naar de Ford breng ben ik altijd duurder uit
     
  17. bedragen van 140euro per uur heb ik gezien voor vw phantom, kwam je voor je lupo rekende ze andere uurtarief. daar zit ook al verschil in een bedrijf zelf.
    dit was wel dik 10jaar geleden.

    heb me apk gewooon bij ford laten doen de afgelopen jaren, eerst 19euro per keer kwijt. toen is het van een naar de andere gegaan en werd het 29euro.
    nooit mankement en nooit meer als dat betaald voor apk en koffie voor het wachten.
    wel mooi om te zien dat ik monteur uitleg gaf dat orginele achterlicht ook geen reflector in unit heeft zitten, dat dit gewoon bij de mk2.1 in de bumper zit. was hij wel ff stil van haha
     
  18. Hartelijk dank voor alle info. Het is mij nu wel duidelijk om beter bij Ardea/Stern weg te blijven. In Aalsmeer heb ik wel wat kleine garage's zitten. Ik zal eens rond kijken, en zeker nogmaals naar de pomp en draagarm laten checken.
     
  19. Ik heb inmiddels een gesplitst prijs opgave ontvangen: Stuurpomp word totaal: € 774,49 ex btw. Draagarm ex. btw € 622,66 (L+R voor)
     
  20. Nu de grote vraag moet het ook echt gebeuren
    Zit bij stuurpomp ook de leidingen bij.

    Draagatm vind ik nog best prijzig.
    Was voor mij 200euro per stuk kwijt. Ex montage.
    Goei uur werk heb je beide vervangen.
    Elders set 150euro voor beide kanten
     

Deel Deze Pagina