Mijn naam is Arnout, mijn huidige auto is aan vervanging toe en ik ben aan het rondkijken wat dat dan moet worden. Een van de dingen die ik overweeg is een automaat, omdat de auto voornamelijk gebruikt zal worden in de dagelijkse polonaise naar, en in, de grote stad. Een optie die naar voren komt is een Focus 2.0 diesel met automaat uit 2014 met 142.000km op de teller. Nou wordt mijn garage niet opgewonden van een automaat, in wat voor auto dan ook (zo wacht hij al een maand op een hydraulische pomp voor een Peugeot 3008 die al die tijd op z’n erf staat), en ik zie op internet dat er nogal eens problemen zijn met de Powershift. . Moet ik hier inderdaad maar vandaan blijven? Ik heb in een grijs verleden al eens een automaat gehad, een Mazda 323F uit 1990, nooit problemen mee gehad, maar dat was nog een ouderwetsche, echte automaat met koppelomvormer en zo. Geen gerobotiseerde handbak, en dual clutch had nog nooit iemand van gehoord.
Welkom. Lees even het forum, er is genoeg over de automaat geschreven. Zo kom je nóg meer handige dingen te weten.
Dank voor je reactie! Ik probeer gewoon even het bos te vinden tussen alle bomen. Droge platen, natte platen, altijd problemen, geen problemen bij regelmatige oliewissel, vroege versies, latere versies... Kortom, ik lees (niet alleen hier) dat de ene Powershift de andere niet is , en dan weet ik nog niet eens welke versie de auto waar ik naar aan het kijken was heeft.
focus 2.0 diesel uit 2014 is als het goed is een dw10bted4 motor, of te wel een 2.0hdi motor van PSA familie. Deze motor is oersterk ivm nauwelijks problemen mee zag bij Peugeot. Alleen hogedruksensor (bekabeling of sensor alleen) Dat kwam wel eens voor. Bij 2 a 3 ton kon de hogedrukpomp storing aangeven, met gevolg nieuwe hogedrukpomp. Echter beide mooi vanaf boven te bereiken en zonder al te veel probleem te vervangen. Echter waar ik meer naar kijk is een 2.0diesel uit 2014 die maar 142.000km heeft gelopen. Diesel die maar 14.000km per jaar heeft gedraaid is verdacht laag. Bedoel zou eerder 250.000km verwachten.
Om het simpel te houden had ik het weggelaten, maar ik snap je punt mbt de kmstand: ik woon in Ierland en hier rekenen ze geen dieselboete voor de wegenbelasting. De Focus waar het hier over gaat kost € 280 per jaar. Voor onze andere auto, een Skoda Octavia diesel, betalen we zelfs maar € 190. https://www.donedeal.ie/cars-for-sale/14-focus-2-0dsl-automaticfsh-nct-10-25/37206763
Ik ga er morgen in elk geval even kijken. Vandaag gebeld, blijkt hier welgeteld 2,5 km vandaan te staan.
Hi Hou ons op de hoogte aub. Ikzelf ben ook van plan een 2015 - 2017 2 l diesel aan te schaffen als alles meezit in 2025. Waarom geen Wagon uitvoering? (check of achteras type torsie-as of type multi-link (in het 1e geval sowieso afdingen). Groet Henk uit Verrotterdam
Omdat ik geen Wagon nodig heb, ben ik daar niet specifiek naar op zoek. Als ik iets tegenkom wat me aanstaat en dat toevallig wel een station is, ook best, maar als we ruimte nodig hebben dan hebben we daar die Octavia al voor, dat is ook een SW.
Vandaag wezen kijken. Prima torretje en versnellingsbak, gebaseerd op het proefritje. Ook achteruit ging heel soepel. Maar ik noem het niet voor niets een proefritJE. Was alleen een blokje om, heb denk ik de 50 niet gehaald. Dus met hogere snelheden weet ik niet wat hij doet. Maar ook zonder dat heb ik mijn conclusies getrokken: er kwam een bonkend geluid vanachter bij het remmen, er zit schimmel op de achterbank en het deurpaneel rechtsachter, er zitten krassen op de zijkant en de voorbumper, de spiegel aan de passagierskant heeft een barst en is daardoor zodanig vervormd dat hij teveel naar buiten staat en onbruikbaar is, voor staat hij op winterbanden en achter op zomerbanden (waarvan 1 nieuw en 1 versleten), achterdeurrubbers zaten los. Zag er dus al met al onverzorgd uit en voor die vraagprijs, no thanks.
Ik vind het wel netjes om nog even te laten weten wat het is geworden. Geen Focus. Wel een Mondeo. Om precies te zijn een 1.6 TDCI uit 2013, met zo'n 85.500 mijl (ofwel 137.500 km) op de teller. Handgeschakeld, automaten zijn nou eenmaal niet dik gezaaid hier. En hij is een van de vijftig tinten grijs die op dat moment aangeboden werd op de nationale auto-verkoop-website. Ik heb altijd gezegd dat ik nooit een grijze auto zou kopen, maar ja. Da's het enige nadeel van een tweedehands auto: je moet het doen met de keuzes die de eerste eigenaar heeft gemaakt.