Ik heb sinds juni vorig jaar een 2019 MK4 1.0 125 pk met 65.000 km. Hierin viel me een soort fluitend geluid op bij constant rijden (bijv. 50 km/h) of uitrollend op stil asfalt. Verdwijnt weer bij koppeling intrappen, daarom verdenk ik de aandrijflijn. Geluid lijkt op een beginnende v-snaar of dynamo-lager bij oudere auto's. De dealer nam het zeer serieus en heeft vorig najaar onder garantie onderdelen vervangen aan de versnellingsbak, o.a. de synchromesh-ringen en de koppeling. Ik geloof dat dit ook een officiële modificatie was. Het geluid was nagenoeg weg, maar neemt helaas weer steeds meer toe. Ik ga de dealer zowiezo bellen (garantie loopt nog) maar ben benieuwd of iemand dit herkent of suggesties heeft. Moeten we het misschien ergens anders zoeken? Ik heb dit niet kunnen vinden op het forum. Ik hoor het graag!
Kennelijk was er niemand die dit herkent. Voor wie het interesseert toch even de uitkomst van het bezoek aan de dealer: zij denken dat het EGR-systeem dit geluid maakt als bijverschijnsel. Het kan geen kwaad en ze kunnen er ook niets aan doen. Door de motor stilstaand wat meer toeren te laten maken konden ze het geluid ook opwekken dus de aandrijflijn valt inderdaad af. Je moet er echt op letten om het te horen dus ik kan er prima mee leven, en fijn dat er weer serieus is gekeken en geluisterd. De vorige reparatie was inderdaad een modificatie.
Belangrijk is te weten of in stilstand de bak in vrij stond of dat de koppeling ingedrukt wordt: In het eerste geval draait de halve versnellingsbak nog met de motor mee (en bijbehorende lagers) in het 2e geval weer niet.
Hoi, Heb je het probleem nog steeds? of ben je er al gewend aan geraakt? Ik heb een soortgelijk iets met mijn ford ecoboost 1.0 uit 2018. (wet belt) Het beste kun je het horen als je tussen de 80 a 100 rijd, muziek uit natuurlijk. Het maakt niet uit of je in de 5de of 6de versnelling rijd. Bij 50 hoor ik het praktisch niet. Als ik dus op cruise control rijd, dus constant de zelfde snelheid hoor je het beste. Als je de auto laat afrollen en dus niet het gas pedaal ingetrapt houd lijkt het weg te vallen of gedeeltelijk te schommelen aan het begin. Ik stoor mij er helaas wel aan. ik had dit niet bij mijn oud ford forcus ecoboost 1.0 uit 2012, en die had ook een motorcover (rubbere hoes) en mijn huidige auto heeft dat niet niet.
Nu je het vraagt: ik zal binnenkort nog eens luisteren want het is me recent niet meer opgevallen. Dus òf het is weg òf ik ben eraan gewend. Maar je geeft aan: 2018 (wet belt), dat betreft de Focus III denk ik? Want ik begreep dat er technisch best wat verschil zit in de 1.0 van de Focus III en IV. Mijn Focus III heeft nooit bijgeluiden gehad (en vond ik mooier klinken dan de IV).