1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Fluitend geluid 1.6 TDCI Econetic

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door bjauto, 25 nov 2017.

  1. #21 bjauto, 22 dec 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 dec 2017
    WD40 geeft geen verschil.

    Wat bedoel je met de ' looprol' ? In post nr 6 http://www.focusclub.nl/forum/showpost.php?p=1820586907&postcount=6 staat een plaatje van de multiriem-trein met de onderdelen die met de multiriem zijn verbonden.

    EDIT: op YouTube een gelijk geluid gevonden: https://youtu.be/MmEbQkmcXWc
     
  2. nummer 1 op het plaatje is de looprol. Verder is het moeilijk om via een filmpje geluid te plaatsen. Ik wil best eens met je mee kijken, eventueel kun je in een PB reageren indien interesse.
     
  3. Nummer 1 op de tekening is de dynamo en geen looprol. Dit type motor heeft alleen een spanrol en geen looprol.
     
  4. dat laatste filmpje heeft te maken met zichtbaar defecte spanrol. die zie je behoorlijk op en neer gaan.

    in jouw geval haal de riem eraf hoor je het nog dan weet je zeker dat je achter de kap moet zoeken.

    weet namelijk dat roestvorming op de poelies bij de 16klepper,(voor 2012) een probleem was. bij de 8klepper (na 2012)is mij niet bekend of dit ook geval is.
     
  5. Vanavond nog eens geluisterd, geluid is er ook bij stationair draaiende motor.

    Het lijkt wel onder het koelvloeistofreservoir vandaan te komen. Er lopen daar aluminium leidingen, mogelijk van de airco?

    De aircopomp wordt ook via de multiriem aangedreven, zou het regelmatige getjilp in de leidingen terug te leiden zijn naar (een versleten lager van) de pomp, of zou een niet complete vulling van de airco iets kunnen doen dat de trillingen veroorzaakt en in frequentie toeneemt bij oplopend motortoerental?
     
  6. Denk eerder dan een lager maar nogmaals eerst uitsluiten door er naar te laten kijken.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  7. Heb je al een oplossing gevonden?
     
  8. #28 bjauto, 29 jan 2018
    Laatst bewerkt: 29 jan 2018
    Zo, vandaag eindelijk de mogelijkheid gehad om met fluitend motorcompartiment bij de garage langs te gaan. Het probleem is/was dat het geluid er niet altijd is. De afgelopen tijd (buiten een wat lagere temperatuur) was het er bijna nooit. Maar vandaag wel.

    Bij de Ford garage hebben ze de multiriem er af gehad en de motor gestart. Ook dan is de tjilp er. Het volgende vermoeden is de spanrol van de distributieriem. Morgen ga ik een afspraak maken voor het bekijken/vervangen van deze met bijbehorende onderdelen.

    Het geval wil dat ik het probleem binnen de garantietermijn heb gemeld bij een garage niet direct in de buurt en dat ik heb afgesproken dat ik bij de lokale dealer langs mocht voor diagnose. Aldus geschiedde.

    To be continued.
     
  9. Vandaag is de distributieriem vervangen, inclusief bijbehorende onderdelen (waterpomp, spanrol).

    Volgens de garage vertoonde de riem wat slijtagesporen doordat deze bij een warme motor ergens tegenaan kwam.

    Beetje raar, maar we kijken het even aan.
     
  10. weet je toevallig of het om een 16klepper gaat, zo ja dan is het een bekend probleem voor mij. daarvoor vervingen we krukaspoelie, bout krukas en d-riem. waterpomp werd altijd gecontroleerd maar alleen vervangen als hij lekt. (was allemaal voor garantie)

    rede was, vocht bij de poelie kwam en deze ging roesten, alles schoonmaken zorgde voor vermindering van geluid
     
  11. Zie eerste bericht, gaat om een MK3 dus 8-klepper.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     

Deel Deze Pagina