1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 4 fase 1 FF4 1.0 Ecoboost ST-Line Hatchback | klaar voor vakantie

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door ing_BRW, 10 apr 2021.

  1. November 2020 zijn wij de nieuwe eigenaren geworden van een Ford Focus 1.0 Ecoboost ST-Line van maart 2019.
    We hadden er al meerdere bekeken, waaronder ook een 1.5 Ecoboost. Hoewel de 1.5 voortreffelijk reed was hij financieel minder aantrekkelijk (lees duurder).

    Na twee keer te hebben misgegrepen op een 1.0 Ecoboost, die figuurlijk voor onze neus werden verkocht. En een paar te hebben getroffen die ons niet helemaal overtuigend overkwamen is het dan toch deze geworden.

    De Ford Focus is dus een 1.0 Ecoboost, in de kleur Desert Island Blue met glazen dak, winter pack, design pack (18" wielen en rode remklauwen), getinte ramen achter en B&O audio.

    [​IMG]

    Mijn voorkeur was niet specifiek de B&O audio, maar wel DAB+. En die garantie heb je schijnbaar dus met B&O audio.

    Inmiddels is de auto al voorzien van een K&N inlegfilter, fabrieksoriginele afneembare trekhaak van een sloopauto, LED verlichting in de zonnekleppen, matzwarte naafkapjes, zwarte wielmoeren en de nodige wasinstructies.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Geen grootse modificaties tot nu toe dus.
    Hoewel ik al mijn voorgaande auto's had laten 'chippen' en de EGR heb laten uitschakelen en bij een zelfs nog had gekozen voor een groter intercooler en DPF-delete. Ben ik met de Focus wat terughoudend vanwege de versnellingsbak.

    Maar ik heb nog wel de wens voor een andere trekhaak in combinatie met de diffuser van Maxton.
    En dan bedoel ik de diffuser van Maxton die wel wat weg heeft van de laatste generatie Focus RS.

    [​IMG]

    Vandaag heb ik ook een poging gedaan de achterlichten te wrappen.
    Ik stoor mij namelijk aan de felrode units die best kunnen afsteken tegen het blauw. Hoewel het officieel niet mag vanwege de APK, bla bla bla. Wilde ik het toch doen.
    Maar helaas, de lampen laten zich door de vorm moeilijk wrappen. Een lampenspray ga ik niet doen, dat wordt nooit mooi, en moeilijk te herstellen voor APK. Toevallig iemand een idee?
     
  2. Mooie auto hoor, goede kleur ook! :)
    Heb je toevallig de folie van Ali gebruikt? Ik zit ook te twijfelen dit te doen, maar de verdieping in de achterlichten voor de achteruitrijlampen lijkt me lastig inderdaad om netjes te krijgen met folie. Heb je ook geprobeerd te verwarmen met een föhn.
     
  3. Dat spuiten hebben er meerdere hier op het forum gedaan. Het voordeel is dat je het er gemakkelijk kan afhalen. Ja toch? @jason101
     
  4. #4 FrankyFH750, 10 apr 2021
    Laatst bewerkt: 10 apr 2021
    [​IMG]

    Folie van Alie, enkel op gedeelte knipper- en achteruitrijlicht.
    Dat ook zo bij mijn eigen V60 en de Clio 3 van onze dochter gefixt.
    Ben ook bezig geweest met dezelfde folie op het complete achterlicht, en zelfs met een fohn erbij werd het niet wat....
    Lampen verwijderd, in de keuken op schoot, maar ook hier geen succes.
    Dus heb het maar bij het heldere deel gelaten.
    Op de foto ziet het er lichter uit dan in werkelijkheid.
     
    Heusinkveldb en Thieske vinden dit leuk.
  5. Ik heb folie gebruikt van eBay.
    Op Ali bestel ik al ruim twee jaar niets meer door de vele telleurstellingen.
    Het folie was ook geen 3M folie. Ik heb het geprobeerd op de droge methode en met de natte methode. Föhnen is onvermijdelijk door de vormen. Dat heb ik ook zeker meerdere keren gedaan, maar de unit de vele hoeken maken het een uiterst lastige klus.

    Als ik ga spuiten, dan wil ik het niet doen met een permanente lak.
    Mijn zwager doet de APK, en die keurt elke auto op voorhand al af als ze zien dat lak of folie op een lamp zit. Dus daarom wil ik iets wat in aanloop naar de APK eenvoudig verwijdert kan worden. De APK hoeft nu nog niets immers jaarlijks.

    Ik ben lichtelijk aan het overwegen te gaan voor de Plastidip Smoke spray i.c.m. de Glossifier.
    Maar ik hoop echt dat het een mooie transparante tint geeft, en dat je nog wel goed de binnenzijde van de unit kan zien.

    Ik wil gaan voor een subtiele tint. En niet van de blacked-out lichtunits waarbij het licht is gereduceerd tot dat van een gloeiende spijker.

    Ik kreeg bij mij de lampen niet eens van de kofferklep af. Het bevestigingspuntje zit goed geklemd dat ik bang ben schade aan te richten als ik harder trek dan geprobeerd.
    Mijn eerste poging was ook met de grote unit op schoot, maar ik kwam als snel een hand tekort. Dus heb ik de unit weer teruggeplaatst om het op die manier te proberen. Dat ging al wat gemakkelijker, maar toch helaas niet met succes.
     
  6. Met Backlight Spray is het spuiten van de achterlichten zo moeilijk niet hoor. En door goed af te plakken hoeven ze er niet eens uit. Ik heb het met drie lagen gedaan wat niet te licht en ook niet te donker is. Ben er inmiddels twee keer door de APK mee gekomen. Dus ik heb het nog nooit hoeven te verwijderen, alhoewel dit eenvoudig gaat met Backlight Spray Remover.
     
  7. moet je ook niet aan familie overlaten.
    en om welke reden keurt die het af dan?
    of kan die gewoon niet hebben dat andere mensen wel iets leuks met hun auto doen?
     
    Heusinkveldb vindt dit leuk.
  8. Geen jaloezie. Hij zoekt zelf ook de grenzen op.
    Het is afkeur op basis van artikel 5.2.55 van het APK handboek van de RDW die weer verwijst naar artikel 128 in bijlage VIII van de Regeling Voertuigen.

    In artikel 128 staat o.a:
    De glazen van de lichtarmaturen mogen niet zijn bespoten, geverfd of beplakt.

    Ik laat het graag over aan familie, maakt het toch wel makkelijk. Hij haalt de auto op en brengt je weer terug.

    Ja, er zijn genoeg succesverhalen van mensen die wel APK goedkeur hebben met lampen spray of folie. Maar stel je treft een keer een scherpe keurmeester of een steekproef van de RDW en het wordt alsnog afkeur. Dan sla je jezelf toch wel even tegen het voorhoofd.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  9. leuk artikel, maar vertelt dus niets over de lichtdoorlaatbaarheid (is dat een woord trouwens?) dus niets over de veiligheid.
    en door dit soort kromme regels kun je nog altijd een "zwarte" APK laten doen en wordt er vaak nog gesleuteld (lees, APK waardig gemaakt)
    als bekend wordt dat de auto een steekproef krijgt.
     
  10. Als het systeem een steekproef doorgeeft is er (dacht ik) binnen 60 minuten een medewerker van de RDW op locatie.

    De vraag is of een drukke garage zin en tijd heeft om punten die alsnog afkeur zijn snel te herstellen. Want de boodschappen 'is ons niet opgevallen' heeft de RDW geen boodschap aan.

    Artikel 5.2.55 van het RDW handboek zegt o.a.:
    De glazen van de lichtarmaturen mogen niet zodanig zijn beschadigd, gerepareerd of bewerkt dat de lichtopbrengst en het lichtbeeld dan wel de functie nadelig worden beïnvloed. Hierbij is het bepaalde in Aanvullende permanente eisen, artikel 128, van toepassing.

    Een folie met 99% lichtdoorlatendheid heeft dus 1% nadelige invloed. Nergens staat gedefinieerd dat bijvoorbeeld maximaal 5% als niet nadelig kan worden beschouwd.

    Maar ja, je mag wel maximaal 25% van een lamp afdekken mits het het functioneren niet nadelig beïnvloed. Dus dat staat bijvoorbeeld booskijkers op koplampen weer wel toe voor de APK.

    Altijd leuk om al die regels even grondig tegen het licht te houden
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  11. ik had van iemand die keurmeester wil worden wel eens begrepen dat het niet meevalt om alle regels te leren.
     
  12. Die verlichting in de zonneklep, zat die er al in?
     
  13. De zonnekleppen waren inderdaad al voorzien van verlichting.
    Alleen was het standaard T5 gloeilampen en heb ik ze vervangen voor LED's.
     
  14. Check, waarschijnlijk omdat jij een panoramadak hebt. In mijn Mk4 ST Line heb ik namelijk geen make up verlichting zitten (ook geen panoramadak).
     
  15. #15 ing_BRW, 5 jul 2021
    Laatst bewerkt: 5 jul 2021
    Een tijdje terug heb ik de achterlichten voorzien van drie lagen PlastiDip Smoke en drie lagen PlastiDip Glossifier. De tint is subtiel maar de achterlichten blijven ondanks dat ik de LED variant heb nog steeds goedkoop ogen.

    Met een facelift in het vooruitzicht heb ik goede hoop op mooiere achterlichten. Om een voorbeeld te noemen, met de facelift van Fiësta MK7 naar MK7.5 bleef de pasvorm van de achterlichten gelijk.

    Het lampen design van de Puma oogt een stuk moderner dan van de Focus. Zie hieronder het verschil.
    [​IMG]
    [​IMG]

    De foto's van de testrit in februari dit jaar met een gefacelifte Focus geven nog niet veel inzicht of de pasvorm gaat wijzigen. Maar een nieuw design zit er zeker wel in. Fingers crossed.

    [​IMG]
     
    Zweedsebuur vindt dit leuk.
  16. Mooie kleur
    Mag ik vragen waar je het K&N filter hebt gekocht en voor welke prijs?
     
  17. #17 ing_BRW, 7 jul 2021
    Laatst bewerkt: 7 jul 2021
  18. Besteld, voor slechts €68,15
    Bedankt nogmaals.
     
    Heusinkveldb en ing_BRW vinden dit leuk.
  19. Heb je hem rechtstreeks besteld of via eBay?
     

Deel Deze Pagina