Ach het reserve onderdelen, als je ze hebt liggen zijn ze dikwijls niet nodig, meestal heb je net de verkeerde onderdelen als reserve
Ook daar heb je gelijk in. Het eet geen brood en is ook weer niet ontzettend kostbaar. Eerst eens ontdekken of degenen die nu klaar liggen de oplossing zijn. Heb vanmiddag ook een andere intercooler op de kop getikt. Merkte al eventjes dat de Pajero met warm weer of een zware aanhanger af en toe z'n vermogen kwijt is, zeker vanaf lage snelheid en een blik op de huidige leert wel waarom. Die is ergens overduidelijk lek. Voordat ik naar een aftermarket ging kijken de onderdelenlijn eens aangeslingerd voor een originele die niet al te gek oud is en daar een goed exemplaar besteld. Nieuwe originele zijn haast onbetaalbaar en degene die nu mijn kant op komt is zelfs met slangen voor het bedrag dat 1 nieuwe intercooler slang normaal gesproken kost. Handig voor als er een slecht begint te worden en anders dan toch voor de voorraad
Gisterenmiddag na het werk in m'n "happy space" onder de auto gekropen. Ondertussen geleerd dat de cardanas níet los hoeft om de tussenbak te laten zakken...dat scheelt een halfuur tijd en olie die eruit komt. Auto met z'n kont omhoog, krik onder de tussenbak, 1 stekker en de aardkabel van de tussenbak eraf en binnen 5 minuten lig je een sensor los te klikken en puur op de tast bovenop de tussenbak te graaien naar sensoren. Lang verhaal kort : Auto loopt weer door alle standen zoals het moet en een stuk vlotter dan met de oude tussenbak. Was achteraf gezien dus duidelijk wat mis alleen is het me nooit zo opgevallen omdat ik niet beter wist. Welke sensor het nu is geweest weet ik niet, of de 2WD/4WD sensor of die van de permanente 4WD. Ik heb ze allebei vervangen en daarna pas uitgetest. Achterdiff ook nog even getest en alle vacuüm leidingen zijn heel gebleven dus die functioneert ook nog zoals het hoort. Dit hoofdstuk kan dus afgesloten worden! Volgend weekend de intercooler vervangen. Gisteren is de vervangende bezorgd en wil die wel eens uittesten. Minder gepiel dan een tussenbak, dat weet ik wel
Lekker man dat het opgelost is. En welke sensor het nou was, who cares. Veel succes met de intercooler
Was een leerzame ervaring zeggen we dan. Van tevoren hard over nagedacht om het niet zelf op de oprit te gaan proberen en uiteindelijk toch daarin geslaagd
Zeker! Vandaag wel tegen een grens aan gelopen. Wilde de distributieriem van de Renault gaan vervangen maar degene die de laatste wissel heeft gedaan heeft een nokkenas mogelijk iets verdraaid of het blokkeer gereedschap dat ik heb is niet goed. Als ik de inlaat nokkenas kan blokkeren lukt dat niet met de uitlaat kant en andersom net zo. Tegelijkertijd wil niet. Daarom besloten een garage te gaan vragen om het in ieder geval dit keer te doen. Wel wat andere kleine dingen aan de auto gedaan maar met een eerste keer wisselen en hier tegenaan lopen vind ik het heel even goed geweest.
Enige rek in de riem of produktie marges misschien. De riem eraf en dan de tandwielen op tijd zetten met de blokkeerpennen. Zoveel verschil zal het niet zijn in verdraaien van een van de tandwielen.
Heb vanavond nog een beetje zitten zoeken en het schijnt vaker te gebeuren dat een van de nokkenassen een tand op de riem verkeerd komt te staan. Ook zonder dat je er direct echte gevolgen van merkt. Werkplaatsboek van Renault doorgenomen (die kwam ik nog tegen) en met een monteur contact gehad. Het handboek zegt dat je verstelling van de tandwielen los draait voordat je ze gaat blokkeren (uiteraard op tdc) en denk dat het daar een vorige keer ook mogelijk niet helemaal goed is gegaan. Denk een aardig idee te hebben nu. Nu alleen tijd voor een 2e poging met de gedachten op een andere mindset dan na vanmiddag.
Nog even verder zitten sparren met die monteur, bij de vorige vervanging is of de riem verwisseld zonder de boel te blokkeren of is de riem op een van de nokkenassen een tand versprongen. Weet wat we daar aan kunnen dus en het bleek dat ik voornamelijk te moeilijk dacht Binnenkort de herkansing en dan lossen we het op. Vandaag met 26 graden even geen zin om voorovergebogen onder een motorkap bezig te zijn en het klussen lijstje voor dit weekend is ook nog niet klaar.
Met de Renault zijn we niet meer bezig gegaan maar aangezien het weekend is werd het weer tijd om de handen zwart te maken en vandaag als special de haren roze met koelvloeistof De vervangende intercooler lag al even in de schuur te wachten en toen er een droog moment op de buienradar verscheen daar gebruik van gemaakt. Weinig foto's gemaakt, onderstaand was het resultaat van een worsteling van een uur: Op de voorgrond de oude intercooler waar duidelijk de nieuwigheid vanaf is. Ik dacht dat het redelijk eenvoudig zou gaan maar uiteindelijk de bak van het luchtfilter eruit, radiateur los, stabilistatorstang los gemaakt en een beugel van een leiding moeten verbuigen toen het ding eindelijk genoeg ruimte had om eruit te komen. De vervangende intercooler terug ging verrassend gemakkelijk. Ik dacht nog "mooi" maar eigenlijk weet je dan dat er iets niet klopt :bandit: Alles weer op z'n plek en toen bleek dus dat de slang vanaf de "koude kant" niet meer paste. Deze vergeleken met de slang die bij de intercooler zat en hier zat net iets verschil tussen, blijkt dus dat de aansluiting vanaf de intercooler net anders zit dan op de oude. Beiden origineel, alleen de vervanger heel wat jaren jonger en dan kom je dus niet meer uit kennelijk. Uiteindelijk van de andere slang en mijn oude 1 passende gemaakt en toen ging het probleemloos. Vervolgens nog snel onder de auto gedoken. Met de 4WD aan ging de auto uiteindelijk tóch weer in storing, op 2WD niet dus dat moest de snelheidssensor van de voorste cardanas zijn. Degene op de tussenbak was stuk en had ik al omgewisseld met mijn oude toen ik de bak ging plaatsen en van de week een andere sensor besteld. Toen ik vandaag klaar was mezelf toch even getest en....als je de sensor niet aansluit is het ook niet vreemd dat de auto in storing gaat Proefrit gemaakt en de storing is weg en het volle motorvermogen en vooral het blijven daarvan is terug. Koste een beetje extra moeite maar de operatie is meer dan geslaagd
Hahaha, zo blijven de sensoren wel nieuw, gewoon niet aansluiten. Die intercooler moet extra vermogen geven, die oude was ranzig en verstopt, zeg!
Bluetooth verbinding Auto is qua vermogen weer overal sterk in plaats van dat er een piek is. Dat laatste was voor mij de reden om de oude intercooler eens goed te gaan bekijken, was vooral na vermogens vraag of langer stil staan met warm weer dat ie door de mand viel. Ding zit zo weggewerkt dat je er normaal nooit naar kijkt maar dat had ik eens wat vaker moeten doen.
Bijna een maand niets geplaatst, is er dan niets stuk gegaan? Nou.... er ligt een nieuwe stuurbekrachtigingspomp voor mijn auto klaar want de oude zingt een liedje zodra je de motor 's ochtends de eerste keer start en het systeem onder druk moet worden gezet. Al meermaals gespoeld en ontlucht maar durft te stellen dat de oude wel op is. Heb het vervangen heel even door geschoven, het geluid is niet fraai maar alles werkt verder prima. Wellicht komend weekend de handen weer eens vies maken onder de motorkap. Anders dan dat erg blij met de vervangende intercooler, auto heeft z'n vermogen duidelijk weer terug en kan als een klein kind ook genieten van alle geluiden die de turbo nu weer maakt (en hoort te maken) Thuis is vooral de aandacht even naar wat andere zaken gegaan en.... ik heb gisteren een ander soort project opgehaald: Paar weken geleden zijn er hier wat balletjes gaan rollen over een paard dat mogelijk langer dan een jaar hier blijft staan, de (gasten) stal voor dat soort trajecten eigenlijk niet voldoet en dan ga je een beetje rond kijken. Uiteindelijk kwam ik een veiling tegen, aan het rekenen geslagen wat het materiaal zou kosten en we zijn voor de grap eens mee gaan bieden. Daar bleken wij het hoogste bod te hebben en ondanks dat ik naar Limburg op en neer ben geweest is het zeer de moeite waard. Wat is het? Nou een paardenstal van 32 m2, op de betonpoeren na zit alles erbij en op wat kleine dingen na voldoet ie behoorlijk aan wat wij in gedachten hadden Hebben we geen logeerpaard dan is het ook een leuke hangplek voor onze paarden en wellicht dat deze stal in de toekomst sowieso voor hun wordt. Voordat we gaan bouwen moet er nog wel het een en ander geregeld worden op de bedachte plek maar dat komt wel goed. Kan een grote graafmachine lenen want er moet onder andere een boom uit de grond en wat andere graaf klusjes en als dat klaar is moet de boel eerst vlak worden gemaakt. Gezien het seizoen niet voor de korte termijn maar we gaan tussendoor zeker wat meters proberen te maken. De dag gisteren in het kort: 6,5 uur aan het rijden geweest inclusief een file. Volgens de computer een keurige gemiddelde snelheid van 89 km/h heen en terug bij elkaar met een liter diesel per 8,2 kilometer om dat mee te halen. Had de mazzel dat ik het weekend gemakkelijk een grote aanhanger kon lenen, dit Ikea pakket is goed 4 meter lang dus makkelijker kon het niet
Dat laatste wordt zeker gewaardeerd Vandaag van auto gewisseld omdat mijn vriendin bij klanten moest zijn die middenin het bos wonen maar stuur haar er weer meer dan gerust mee op pad. 4x4 zelf meerdere keren gebruikt in alle standen. Moet wel bekennen dat alle klusjes nog altijd moeten gebeuren. Wel wederom na veel uitzoeken een onderdeel voor de Renault besteld. Ondanks nieuwe motorsteunen, versnellingsbaksteun en nieuwe aandrijfassen zit er nog altijd een irritante trilling in de auto die verdwijnt als je het gas los laat. Afgelopen week kwam er op een Facebookpagina weer een vraag voorbij van iemand wat het toch kon zijn, hebben ons met een aantal mensen gemeld die allemaal hetzelfde vervangen hebben en toen kwam er een summiere tip met een foto van een onderdeel en dat was het ook direct. Na lang zoeken bleek het om een planeetwiel uit het differentieel te gaan, met het onderdeel op de foto die we kregen ben je er nog niet helemaal maar ik heb ermee gevonden wat ik zocht. Lang verhaal kort: de linker aandrijfas zit via het planeetwiel gekoppeld aan het differentieel en met de tijd kan hier speling op ontstaan. Uiteindelijk heb ik het juiste onderdeelnummer gevonden van de koppeling waarmee de aandrijfas in het planeetwiel komt, het planeetwiel zelf en wat nieuwe clips. Eerst in Nederland wat bedrijven aangeschreven maar die verwezen me door naar anderen en uiteindelijk liep dat dood. Waren al gewaarschuwd dat het lastig zoeken zou worden en uiteindelijk op eBay in Turkijke terecht gekomen, niet wat je verwacht maar liever ver gezocht dan niet te krijgen.... Onderstaande is nu besteld om er een beeld bij te krijgen: Het vervangen zelf schijnt mee te vallen, zodra de aandrijfas eruit is zou je een clip los moeten maken en dan komt de boel los. We zullen binnenkort zien of het echt zo gemakkelijk gaat worden.
Kennelijk kan het niet eenvoudig zijn. Als dit het blijkt te zijn teken ik ervoor en was het weer een leerzaam klusje.