Uiteindelijk wil je dat het geheel soepel blijft bewegen.de remklauw is zwevend gemonteerd hier. Als die pennen vast komen zitten kan de klauw niet meer mee bewegen en zul je 1 helemaal versleten remblok hebben en 1 die nog goed is. Bij remmen zal namelijk de klauw wel enigszins opschuiven maar niet meer terug gaan als de rem los gelaten wordt en blijft die ene blok dus aanlopen. Redelijk veel voorkomend probleem bij dit type remklauw.
Blijft inderdaad een dingetje. Heb voor de voorremmmen serieus overwogen om naar 4zuiger klauwen te gaan, de lange wielbasis heeft deze. Ik kan alleen niet alle informatie vinden wat er allemaal eventueel nodig is voor deze ombouw en heb het daardoor gelaten.
Goedkope Mitsubishi onderdelen bestaan nog... Had ze laatst via PartSouq besteld, Nederlandse prijs durf ik maar niet na te vragen na de ervaringen van deze week Zijn de rubbers die om de bouten gaan waarmee de behuizing van het luchfilter vast zit, de huidige zijn slecht geworden na 17 jaar en nu rammelt dat huis dusdanig dat ik me er op lage snelheid nogal aan kan storen. Ome Ali verkoopt ze ook maar origineel Mitsubishi is het 2 euro duurder in het totaal dus daar hoef je niet lang over na te denken.
Tijd om dit topic maar weer een beetje wakker te schudden. Laatst kreeg ik een foto van een brandende storing op het dashboard van de Renault en had ie geen vermogen meer. Heel sporadisch komt dit probleem voor, laatste keer was minimaal 3 maanden geleden en aangezien het vlakbij huis was gezegd door te rijden en de auto met draaiende motor op de oprit te laten staan. Uitschakelen zorgt ervoor dat de storing verdwijnt en ik wilde nu wel eens weten wat er aan de hand is. Kwamen 2 storingen naar boven, eentje van het roetfilter (dat kan kloppen want de uitstoot is veel te hoog bleek tijdens de apk, voor nu even niet spannend) en de andere gaf een drukprobleem van de turbo. Beetje op internet gezocht en besloten de vacuüm solenoid te gaan vervangen. Die kwam van de week samen met 10 liter motorolie en een filter aan. Zit recht boven het blok en vervangen is 2 tellen werk. Heb vandaag de auto mee naar het werk en meen een klein positief verschil te merken, of de storing ook weg is zullen we waarschijnlijk met een aantal maanden gaan leren of deze nog terug komt of niet. Andere optie was een vacuümleiding die ergens lekt maar dan is het een permanente storing in mijn ogen of de turbo zelf is stuk maar ook dat zou een permanente storing moeten opleveren. Zelfde onderdeel dit jaar aan de Pajero vervangen en dat begon ook met sporadische storingen totdat het definitief stuk was. Motorolie moet nog vervangen worden, gaan we deze week ergens wel even doen. Was dit weekend geen tijd voor want....na lang uitstellen zit de standkachel er eindelijk in Laatst al de gaten uitgetekend op de vloer en nu was er tijd voor dus die direct maar besteed. Rondom de uitlaat een groter gat dan nodig gemaakt in de vloer, ondervloer en isolatie zodat er een beetje buffer is. Door de bodem van de auto wel een gat geboord zoals nodig en de randen afgekit met hittebestendige kit. Uitlaat zelf zit nog een sok omheen die de warmte tegen moet houden. Ding op z'n plek en testen maar....tijdje ruzie gehad met het servicemenu omdat die net anders werkte dan in alle filmpjes maar ik kreeg de pomp zover om te gaan primen. Dat gedaan en toen sloeg de standkachel direct aan. Waarschuwing op de kachel zei al dat ie kon roken bij de allereerste start en dat hebben we geweten ook Uitlaat komt bij de achterbumper uit, de inlaat van de kachel loopt dwars onder de auto en zit mooi "beschermd" tegen water. En toen was het tijd om het bed te gaan bouwen. Gisteren wat uurtjes aan besteed en dan heb je ineens een bed achterin de auto. Nadat we vorig jaar plaatjes hadden zitten kijken en perse een lengtebed wilden maar de Master niet dusdanig lang is dat een vast bed de oplossing is is dit een schuifbed geworden. 1 mtr 02 ingeschoven en 2 meter lang uitgeschoven. Zoiets begint zo: Na een hoop meten, zagen en schroeven heb je dan ineens... Ingeschoven: Frontje gemaakt uit wat hout wat er nog lag: Het matras zagen we binnenkort doormidden en dan kan deze dubbel gevouwen worden op het moment dat je het bed in schuift. Onder het bed is nog flink opbergruimte over: Hoogte van het bed is gekozen op een rail die al in de laadruimte zat, hier konden we de basis van het bed op een stevige manier op vast maken. In bed stappen is met de hoogte even wennen maar als je erin ligt dan ligt het prima. Op naar een nachtje proefslapen!
Was puur de eerste start. Zal bij de eerstvolgende keer vast nog wel een keer wat meer roken maar daarna zal het alleen kort bij opstarten zijn en dan is het klaar.
Een van de nog te maken bankjes laten we onder het bed door steken. Was het eerste wat ik gisteren ook zei, te hoog om zo bovenop te klimmen
Om als camper op kenteken te nogen moet je een paar items hebben zoals een keukenblokje etc, toch? Past dat nog? Bed is netjes geworden!
Keuken met vaste kookgelegenheid. Vaste zitplaatsen met een tafel, bed moet aan bepaalde minimale afmetingen voldoen en de auto zelf moet vanbinnen ook aan bepaalde maten voldoen. Keukentje ook nog een minimale hoogte van het werkblad, kraan + watervoorziening en je hebt dan zo'n beetje de eisen van de RDW en belastingdienst gehad. Blijft achter de bestuurdersstoel een meter over waarin we een klein keukentje gaan plaatsen. Idee is om bij de Ikea of ergens anders een kastje te kopen dat erin past en deze van een spoelbak te voorzien. Gasbrander er bovenop maken en het is "klaar". Deze zal niet vaak gebruikt worden maar naast verplicht ook gewoon handig om te hebben, net als dat er nog een kastje met koelbox gaat komen.
Plek van een meter past ook zo’n tafelmodel koelkast die zijn 60cm breed ofzo. Hou je nog 40cm over voor wastafel met afvoer en gasflesje voor een gaspitje op de koelkast.
Klopt, zal minder gaan worden, kans bestaat dat na lange tijd niet gebruiken, deze ook nog even iets gaat roken. Uit ervaring: niet binnen als eerste testen
Ik meen uit mijn hoofd dat het bed minimaal 2m lang moet zijn, de rest staat duidelijk op de RDW site vermeld: Eisen voor registratie kampeerauto Om uw voertuig als kampeerauto te kunnen registreren stellen wij de volgende inrichtingseisen: In het voertuig moeten zitplaatsen en een tafel aanwezig zijn. De tafel mag eventueel zijn weg te halen. Er moet een bed aanwezig zijn. Dit bed kunt u eventueel maken met behulp van de zitplaatsen. Er moet een kookgelegenheid aanwezig zijn. Er moeten mogelijkheden zijn om spullen op te bergen. Al deze voorzieningen moeten vast in het woongedeelte zijn bevestigd
Dat is geloof het ik het RDW lijstje, de belastingdienst heeft een aanvullende eisen lijst om te voldoen aan het kampeerauto tarief voor de wegenbelasting. Hoe we alles hebben bedacht voldoen we aan beiden dus ik heb het volledige lijstje los gelaten.
Woensdagavond een beetje zitten schetsen hoe we de bankjes willen gaan maken. Nog een ideetje gezien om de onderzijde iets schuin te laten lopen zodat je wat meer ruimte krijgt om je voeten neer te zetten. Morgenochtend de houthandel overvallen en als het rustig is bij de schroothandel ernaast eens vragen of de Renault de weegbrug op mag daar. Vanmorgen de laatste spullen besteld om het 12 volt systeem af te maken. Als de bankjes erin zitten wordt er eentje de "meterkast" dus dan kan alles definitief op z'n plek en vind dat de boel achterin nu ook wel eens anders mag gaan werken dan er geen losse accu neer te zetten en die vervolgens weer weg te moeten halen
In de categorie doe eens gek hebben we laatst in eigen achtertuin gekampeerd Paarden moesten even een stukje af staan maar dat vonden ze geloof ik niet zo erg. Verder zijn we weer een beetje verder gegaan met de bankjes: Plaat bovenin moeten we nog zagen zodat dit ook een klep wordt. Auto moest vandaag dienst kunnen doen als mobiel kantoor en dat is op deze manier gelukt. Bankje rechts op de foto zit alle elektra in, het 12 volt stuk is nu bijna klaar. Alleen de bekabeling vanaf de startaccu moet nog getrokken worden zodat de 2e accu ook op wordt geladen tijdens het rijden. Verder van de week aan de vervoerder hier in het dorp gevraagd of zij toevallig iemand wisten hier in de omgeving met een weegbrug. Spreek ze dagelijks en aangezien zij nogal wat mensen kennen was het antwoord dan ook ja. Telefoonnummer gekregen en diezelfde middag nog de Master op de weegbrug gehad Het resultaat: Gewicht een 300 kilo lager dan ikzelf had geschat. Enige reden die we hiervoor kunnen bedenken is dat de bus ook lichter is dan op het kentekenbewijs staat. 1980 zou het rijklaar gewicht zijn, moment op de weegbrug was met een tank die meer dan halfvol was dus dat is +/- hetzelfde. Nemt niet weg dat dat een hele mooie meevaller was.
Afgelopen zaterdag hier in de omgeving op pad geweest om een kast te vinden die geschikt is om een keuken van te maken. 4 winkels verder met 0 resultaat besloten vroeg te lunchen en direct maar door te rijden naar de Ikea in Groningen. Daar na twijfelen, meten, nog eens twijfelen besloten de kast te kopen waar we ruim een jaar geleden al bij stonden. Op zaterdagmiddag is het daar gezellig druk en om het compleet te maken was deze niet meer beschikbaar in het zelfbedieningsmagazijn. Via een medewerker een bon gekregen om aan te sluiten bij het afhaalmagazijn, zou "rustig" zijn naar eigen zeggen dus die gok maar genomen. Daar aangekomen (hoek van de parkeergarage) was het al gezellig druk en hoorden we mensen die al 2,5 uur zaten te wachten Hangt een televisie waarop je ordernummer voorbij komt, heeft bij ons net geen 2 uur geduurd voordat "in picking" veranderde naar "complete" en wij richting auto konden met 3 grote dozen. Je hebt vooraf geen idee hoe lang het duurt dus de frustratie bij sommigen die zaten te wachten was hoog. Maandagavond het ding in elkaar gezet, wasbak besteld en zodra die erin zit gaan we het ding de auto in tillen zodat ie op z'n plek komt als keuken. Gisterenavond bekabeling getrokken vanaf de startaccu en het laadstroomrelais geplaatst, zo wordt de 2e accu tijdens het rijden opgeladen en kan hij de startaccu niet leeg trekken. Andersom kan de startaccu wel geladen worden als je aan de walstroom staat en de 2e accu wordt bijgeladen. Vanmiddag langs de garage om de airco bij te laten vullen en we vinken zo langzaam wat dingen van het lijstje af die moeten gebeuren voordat we voor het eerst echt op pad kunnen.