Een nieuwe start Nou in dit topic dus een nieuwe start. Na enkele weken rondkijken op diverse auto verkoop sites werd de selectie steeds kleiner. Het lijstje bestond uiteindelijk nog uit 2 auto's op de eerste keuze en nog een handjevol op de 2e keuze. Hierin stonden zowel 2.0 als 2.5T motoren, een wereld van verschil zowel in vermogen als verbruik. Mijn voorkeur heeft wel echt al die tijd bij de 2.5T gelegen, omdat ik de afgelopen jaren toch wel wat snelheid gewend ben. Maargoed, na de testrit in wat voor mij de favoriete uitvoering was, bleken er wat kleine gebreken met de auto, echter niets hiervan is motorisch of met de carrosserie. Een nachtje erover slapen en de garage die aanbood om toch al wat van de zaken aan te pakken maakte dat ik overstag ben gegaan en dat de auto dus inmiddels op de oprit staat. Met bovendien een nieuwe APK met steekproef! Dat laatste geeft geen garantie of er niet toch nog wat met de auto aan de hand is, maar toch het geeft wat extra vertrouwen. Het was donker, koud en nat gisteren bij het ophalen en vanmorgen om 05:30 naar werk toe ook dus de foto's voeg ik later vandaag of morgen toe. De Auto Ford S-Max 2006 - Titanium - 2.5T Ford Denso navigatie Premium Bluetooth (Er zit zelfs nog een originele carkit houder om op te laden in haha) X-Pack (met Alcantara, panoramadak, adaptieve verlichting, 18") Voorstoelen met 8 wegs elektrische verstelling en verwarmen en koelen) ESP 170k op de klok De problemen 1 of 2 kromme velgen (plan is deze te laten richten) Achterklep blijft aangeven dat deze open blijft Park distance werkt niet Ruitenwisser achter werkt niet Klok blijft altijd op 12:00 staan Zonnebrilhouder blijft open staan Wensen Convers+ plaatsen Koplampen poetsen en coaten Alles wat mogelijk is vervangen door LED Radio aanpassen/vervangen Wat er "eenvoudig" mogelijk is aan opties met Forscan Chippen? Ja, de auto is al wat ouder, maar de winst is ook wel heel leuk! Het nadeel van de Denso is dat het een wat grotere uitdaging is om een degelijke radio te plaatsen, omdat ik of moet gaan voor een Chinees met een groot scherm, of een andere bediening voor de climate control moet hebben en daar dan een dubbel din adapter/frame bij moet kopen. Er zit wel een aux ingang op, dus voorlopig zal ik daar een bluetooth streaming module aan hangen. Verder zijn alle tips voor de bovenstaande problemen welke als iemand ergens al mee heeft gestoeid in het verleden. Mijn kennis is op elektrisch gebied gelukkig enorm goed (inclusief solderen en componentkennis), zo ook op computer gebied dus ik voorzie in de meeste klussen geen uitdaging, behalve de tijd. Voor de wensen is natuurlijk ook momenteel nog het budget mogelijk een uitdaging. Ook moet ik mijn ELM kabel weer even zien te vinden, die heb ik al een tijd niet nodig gehad.
Klinkt als een hele leuke wagen, Johan! Wat betreft de problemen: - Achterklep kan je slot zijn, dat de elektronica daarin niet meer ok is. - park distance zou ik eerst eens resetten met forscan, anders is miss de module overleden als hij wel gewoon stroom heeft. - Ruitenwisser kan de motor zijn, maar ook gewoon een simpele zekering of de hendel aan je stuur. - Klok altijd op 12u.. lijkt mij een accu dingetje? geen idee verder. - zonnebrilhouder zal waarschijnlijk 'lam' zijn. denk dat dat vervangen wordt. Wat voor kleur is het eigenlijk?
Zilver, niet mijn eerste voorkeur, maarja, je moet wat kiezen uiteindelijk Als ik mijn kabel heb gevonden ga ik hem ook zeker even aan Forscan hangen en kijken welke melding er is. Er is als ik rondkijk op internet niet een vast component dat vaak faalt bij de PDC. Van het weekend even de bekleding van de klep af kunnen we en naar de motor kijken en naar het slot.
Ja, voor hetzelfde geld is er een stekker geoxideerd, waardoor die functies in je klep niet meer werken. Het is een auto van 16 jaar oud inmiddels natuurlijk. De verlichting werkt nog wel goed?
Ja de verlichting werkt wel prima voor zover ik heb gezien. We gaan het zien, zonder de eerste stappen is het gissen
Inmiddels mijn kabel gevonden, er zat een dtc in de radio, de abs(low voltage, die dus gewoon oud is) en 3 op de parkeersensoren. Eerst maar eens de kabel loshalen op de module en effe schoonmaken en terugzetten. Als het dan nog niet werkt, dan gaan we meten. Maarja, blij verrast van de weinige dtc's
Als je auto denkt dat je klep niet dicht is, doet je ruitenwisser het ook niet. Dus je slot achter, of de elektronica vervangen, dan weet de auto dat de klep dicht zit en ik denk met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat je achterwisser weer gaat.
Lijkt mij de lekkerste gezinscontainer die er te krijgen is! De 5 cilinder is dorstig maar wel een erg fijn blok (ik ken hem vanuit Volvo)
Nou, nog steeds geen fotos maar wel weer wat dingen om te melden. Ik heb inmiddels het probleem met het slot en de wisser gevonden, de bekabeling in de doorvoor links bij de kofferbak is in slechte staat. Meerdere draden zijn beschadigd en 2 waren er doorgebroken. Voor nu een tijdelijke oplossing gemaakt met solderen en tape, binnenkort even netjes die stukken vervangen voor nieuwe draden en waar het weer aan elkaar gaat netjes krimpkous eromheen. Fijn dat ik nu de binnenverlichting weer kan gebruiken en dat er geen loze melding meer is Ondertussen heb ik ook een andere omlijsting voor de radio en een kachelpaneel. Reden hiervoor is dat er nu een Ford Denso navigatie in zit en deze wordt vervangen door een Kenwood DMX8020DABS. Ook heb ik een tellerunit met Convers+ goedkoop kunnen krijgen, hier heb ik alleen nog een probleem mee. Het is een pre-face lift, maar ondanks dat dit na het laden van de programering plug & play zou moeten zijn heb ik toch het bekende airbag lampje en de niet werkende dashboardverlichting. Ik heb iets gelezen over dat het mogelijk dan toch een nieuwere firmware versie is, maar daar moet ik nog even induiken. Ook helaas erachter gekomen dat de auto problemen heeft met de tank-ontluchting, aangezien ik zelf liever niet te veel mechanisch werk aan de auto doe en zeker niet aan het brandstofsyteem is die hiervoor naar de garage vandaag. Zelf ga ik dan aankomend weekend de parkeersensoren nakijken, eerst connectors schoonmaken, in het andere geval heb ik al nieuwe sensors liggen. Als er nog tijd over is gaat ook de radio erin
mss dat @Dark Angel of @dutchguy je kunnen helpen? hun hebben die swap ook gedaan voor zover ik weet.
Meer dan hoog tijd voor een update. Even afgezien van de auto komt er steeds meer rust terug in het leven, Het huis is behouden , mijn ex heeft inmiddels ook wat gevonden, al moeten we daar helaas nog een paar maandjes op wachten. De auto: Inmiddels heeft de auto een beurt gehad, ik kon simpelweg niet achterhalen hoe lang dat geleden was. De olie zag er eigenlijk wel goed uit, het luchtfilter was dan vermoedelijk wel 4 a 5 jaar oud. Het was origineel Ford, stinkend smerig en de laatste beurt bij de Ford van 4 a 5 jaar terug. Hij is dus naar de garage geweest voor de olie. Luchtfilter, interieurfilter, bougies en wissers zelf gedaan. Ook zit inmiddels de radio erin, toch wel fijn om weer gewoon Android Auto te kunnen gebruiken. Uiteraard met stuurwielbediening werkend enz. De achteruitrij camera zit er ook in, al moet daar de kabel van voor naar achteren nog even door het interieur. Ook moet de dashcam nog een nette inbouw krijgen. De park distance is wel weer operationeel na het vervangen van 4 sensoren. Wat de garage nog niet netjes heeft opgelost is het probleem met de tankontluchting, hier toch zelf maar eens een blik op werpen i.v.m. de kosten. Er zitten namelijk inmiddels ook 4 nieuwe velgen onder en daarbij moesten er helaas ook 2 nieuwe achterbanden op. Alle trillingen zijn hiermee wel verdwenen en dat is toch wel heel erg prettig. Motorisch loopt die helaas niet optimaal, maar dit komt sowieso ook voort uit de tankontluchting, de auto rijdt namelijk vele malen beter met de tankdop open. Kortom, er is nog werk genoeg, maar dat geldt niet enkel voor de auto. Dus ja, tijd verdelen en langzaam komen we steeds een beetje verder.
Alvast maar wat foto's van mijn telefoon af, de mistlampen zijn ook vergaan, daar heb ik al nieuwe voor liggen die er ook binnenkort ingaan. Hij heeft ons overigens vorige week veilig naar Duitsland gebracht en hierbij dan ook de nieuwe velgen op auto. Heb deze nieuw voor 500 euro ex montage kunnen aanschaffen. Dus ja er zijn zeker mooiere velgen, maar de prijs maakte dit wel erg aantrekkelijk.
Helaas verleende er vandaag iemand geen voorrang Gelukkig enkel blikschade maar bij 2 auto's van ongeveer 1700 kilo (de andere was een Ampera) is dat al snel veel. De andere auto moest dan ook worden weggesleept. Helaas zijn er geen auto's van formaat op korte termijn beschikbaar, de schadehersteller zorgt vandaag nog dat alles goed vast zit en de motorkap vlak is zodat de auto mee kan op vakantie. Na de vakantie wordt deze zo snel mogelijk gerepareerd. De motorkap, voorbumper, grill, kenteken moeten op zeker worden vervangen en een aantal beugels, mogelijk een koplamp en nog wat klein spul. Ik kan dus helaas niet met alles verder, het positieve punt is dat ik hierna van de kleine voorschades af ben. Maar al met al zat ik hier niet op te wachten.