Met dank aan JW die dit geschreven heeft; Bij de Focus 3 in combinatie met de 1.0 ECOboost motor spelen er 2 verschillende zaken wanneer achteraf een trekhaak wordt gemonteerd: In geval van de Focus 3 pre-facelift: Tot productiedatum 05-05-2014 is de vereiste elektrische koelwaterpomp alleen aanwezig bij voertuigen die af fabriek zijn voorzien van een trekhaak. Vanaf productiedatum 05-05-2014 is dit gewijzigd en is de elektrische koelwaterpomp standaard toegepast op zowel voertuigen met als zonder af fabriek trekhaak. Wanneer er achteraf een trekhaak wordt geplaatst bij een voertuig welke niet is voorzien van de elektrische koelwaterpomp wordt door Ford voorgeschreven om tevens de elektrische koelwaterpomp te monteren. Deze modificatie bestaat uit de installatie van de elektrische koelwaterpomp, bevestigingsbout voor de pomp, koelwaterslang tussen motor en pomp, koelwaterslang tussen pomp en turbo en een kabelboom. Daarnaast moet de PCM geherprogrammeerd worden zodat de elektrische koelwaterpomp ook daadwerkelijk door de PCM wordt aangestuurd. Of de elektrische koelwaterpomp al dan niet aanwezig is kan je eenvoudig zien: In geval van de Focus 3 facelift: Vanaf productiedatum 16-11-2015 is de koelventilator op de intercooler wegbezuinigd en alleen nog aanwezig bij voertuigen die af fabriek zijn voorzien van een trekhaak. Wanneer er achteraf een trekhaak wordt geplaatst bij een voertuig welke niet is voorzien van de koelventilator op de intercooler wordt door Ford voorgeschreven om tevens de koelventilator te monteren. Deze modificatie bestaat uit de installatie van de koelventilator op de intercooler en het aansluiten van de koelventilator op de reeds voorbereide bedrading.
Om hier een toevoeging aan te geven, Niet op alle modellen is het plug and play voor de intercooler fan op de facelift modellen. Op mijn Focus 2017 facelift ST line ligt de stekker er wel voor de intercooler fan. Echter niet de voorbereiding in de zekeringkast. Relais en zekering mist en tevens de aansluitingen in de zekeringkast. Dus of je moet alle aansluitingen zelf maken in de zekeringkast onder de motorkap incl bedradingen. Of je moet hem rechtstreeks op de accu plaatsen met een schakelaar onder het dashboard oid. Feit is wel dat je de intercooler fan nodig hebt als je een caravan oid wilt trekken in de bergen of met hoge belasting op lage snelheid.
Heb je een plaatje bij het praatje? Welk relais betreft het? Is de fan ook aan te sturen middels Forscan?
https://www.focusclub.nl/index.php?threads/2010–2018-ford-focus-mk3-fuse-box-diagram.121252/ Diagram staat hier, het is oa relais R1 in de zekeringkast onder de motorkap. De fan aansturen middels Forscan gaat niet, krijg er geen contact mee. Ter controle even de grote koelventilator op de radiator aangestuurd en dat werkte wel.