1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

EGRklep dichtzetten

Discussie in 'Handleidingen Focus I' gestart door uwbuurman, 15 okt 2007.

  1. @Robertoal
    Omdat ik wel over enige sleutelervaring en motorkennis beschik, weet ik dat zo'n EGR klep weinig tot geen invloed heeft op opwarmtijd en slijtagebeeld. Het is slechts een klep die van overheidswege vereist is, om aan een bepaalde uitstoot te voldoen. Je kunt hem gewoon by-passen. De nadelen zoals jij ze noemde, moet je niet te zwaar nemen. Slijtage heb je altijd, in meerdere mate bij koude motor, met of zonder EGR klep. Het enige punt is dat de EGR klep is verweven met het motormanagement en dat maakt het by-passen wat lastiger.

    Had je problemen met de EGR klep die je heeft doen besluiten hem te by-passen?
     
  2. Ik hem toendertijd voornamelijk gebypassed vanwege de vruivuiling. Toen ik zag wat er zoal uit mijn intercooler kwam :grote ogen:, de benzine die ik erin goot om de ic te reinigen kwam erna als drab uit..

    Laten we stellen dat het opwarmen allemaal wel mee valt, ook in de winter wat zeg je dan over de stelling:
    De verbrandingstemperatuur is hoger door de egr klep dicht te zetten, wederom met (overmatige) slijtage tot gevolg.
    (staat hier ook ergens beschreven :P)
     
  3. Dat zou idd ook kunnen kloppen: de verbrandingstemp. is hoger bij gesloten EGR klep, omdat je dan alleen maar verse lucht toevoert via het inlaatspruitstuk.
    Als de EGR klep open staat, wordt de verse lucht gemixed met verbrandingsgassen. Het totale mengsel zal een lager zuurstofgehalte hebben. Hierdoor is de verbrandingstemp. lager. Dus die stelling ben ik het wel mee eens.
    Alleen dat een hogere temp. direct leidt tot (overmatige) slijtage, daar ben ik het niet mee eens. Materialen in en op motoren zijn ontworpen voor hoge temperaturen. Ik heb eigenlijk geen idee of dat stukje extra warmte, onstaan door het dichtzetten van de EGR klep, ook een extra slijtage tot gevolg heeft.

    Als iemand het weet, mag 'tie het zeggen.

    Groet,
    Focusman
     
  4. Zal het motormanagement niet gewoon proberen de motor op een bepaalde bedrijfstemparatuur te houden? Dus dat de fan gewoon iets langer blijft draaien oid?

    edit: en wederom, 20 jaar geleden hadden we ook geen EGR en toen bleven de motors ook gewoon draaien.
     
  5. Door een gesloten EGR en de daarmee gerelateerde hogere verbrandingstemperatuur zou je juist verwachten dat de motor juist sneller opwarmt en de slijtage vermindert omdat je minder lang met koude olie rijdt :mrgreen:

    Om een idee te en verhoudingen geven: dieselmotoren hebben een max. verbrandingstemperatuur van ca. 600 graden terwijl onder deellast (EGR aktief) deze tempratuur zelfs ruim onder de 400 graden uit kan komen.
    Een benzinemotor zit al snel aan 800-900 graden en LPG waarschijnlijk nog hoger ....
    Dat je motor sneller slijt met dichte EGR lijkt me onwaarschijnlijk.
     
  6. In de beginfase geeft de EGR warme uitlaatgassen door naar de nog koude motor. Dit verlaagd de verbrandingstemperatuur zoals eerder beschreven, en warmt mogelijk de cilinderkop wat sneller op. Daarom krijgt het blok niet zo'n grote temperatuurswisseling te verwerken vanaf stilstand naar werkend. Dat zorgt voor minder slijtage in de opwarmfase. Dat is namelijk het grootste risico. Snelle temperatuurwisselingen. Verschillende materialen zetten namelijk niet allemaal even snel uit waardoor eerder lekkage kan onstaan tussen verschillende motordelen (bijv cilinderwand en zuigerveren(wat uitendelijk in oliegebruik uitmondt), kop en onderblok. Een probaat middel om de koppakking eruit te blazen is in koude toestand het uiterste van de motor vragen om een voorbeeld te noemen).
    Daarnaast is het bij een aantal TDDI's zo (niet alle en ook niet alle TDCI van de eerste generatie) dat de EGR gekoeld wordt met koelvloeistof. Omgekeerd warmen de uitlaatgassen dan dus ook het koelwater op, waardoor dit eerder op temperatuur is en dus de olie ook sneller op kan warmen, waardoor deze weer beter smeert en de motor dus minder zal slijten bij de opwarmfase.

    Ik heb twee jaar met een 100 pk TDCI gereden met een dichte EGR. Het opwarmen duurde inderdaad wat langer, 1 a 2 minuten. Voordeel was wel dat de motor begon te trekken rond de 1300 omw waar dat voordien boven de 1500 lag. Hij was vooral veel alerter op het gas. Ik had hem dichtgezet ivm schokken bij koud weer, maar dat bleef voorkomen. Waarschijnlijk zat dat in de verstuivers, die waren toen al >235000km oud. Roken was wel een heel stuk minder.
     
  7. En vandaag was het zover! extra vroeg opgestaan om even mijn kleppie dicht te gooien!
    Zoals al eerder vermeld: vloeiender optrokken en beter oppakken.
    Ik had behoorlijk wat schokken bij halflast, is nu ook verdwenen.
    Al eerder had ik de intercooler schoongemaakt, maar wil eigenlijk het inlaatspruitstuk ook schoonmaken, nou kan dat natuurlijk alleen grondig als je halve motor open sloopt. Nu zijn er dus de middeltjes van Forte, EGR cleaner bijv. Heeft iemand hier ook positieve ervaringen mee? Of kan ik er beter ver vandaan blijven van dat soort spulletjes?
     
  8. Ik ben van mening dat het dichtzetten geen kwaad kan, maar argumenten als "vroeger hadden motoren dit ook niet" slaan nergens op. Commonrail motoren en vele andere nieuwe technieken zaten er toen ook niet in. Punt is dat de EGR er inderdaad in zit vanwege milieu eisen (stikstofoxide), toch moet je wel bedenken dat fabrikanten dit ook voor andere doeleinden zijn gaan gebruiken. Niet alleen door uitlaatgassen te gebruiken voor het sneller opwarmen van de motor, maar er zit in ieder geval bij tdci's ook nog een warmte wisselaat tussen.

    Als je gewoon rustig warm rijdt is er niks aan de hand, maar kijk altijd naar het totale plaatje waar dient het EGR traject in zijn geheel voor. Welke andere factoren zijn afhankelijk van de EGR (bij sommige motoren bijvoorbeeld de roetfilter).
     
  9. Als je bij een 1.8TDCi van een Focus I de stekker van de EGR aftrekt, gaat ie dan in noodloop?

    Bij ons in opleiding gaat de motor in noodloop na zo'n minuut als stekker ervan is.

    Draait op minder cilinders
     
  10. Op minder cilinders lijkt me stug. Lijkt me eerder dat hij hem gewoon limiteerd op een lager toerental.
     
  11. Foutje, is stekker van turboregeling, als ge die aftrekt, dan loopt de standmotor na 2 minuten onrustig (soort noodloop), zelfs als ge dan stekker erop steekt, dan blijft ie onrustig lopen, tot je motor uitzet en terug aanlegt.

    Instructeur wil weten waarom dit zo is...
     
  12. @Dragunov als het goed is, is het een systeem wat zichzelf controleert. Dus als de gegevens van de turbo missen tijdens het draaien van de motor gaat het storingslampje branden. Zodra de motor opnieuw word gestart krijgt hij de gegevens weer binnen en gaat het storingslampje weer uit.

    :ontopic:
    Als ik het zo lees zit ik inderdaad aan een probleem met mijn egrklep te denken. Als ik een koude motor heb hoef ik het gaspedaal maar een heel klein beetje in te drukken om snel weg te rijden (terwijl ik dit juist niet wil...). Terwijl als de motor warm(er) is gaat dit over en is hij soms erg tam. Ook schokt hij als ik constant 1500 toeren draai en dan gas geef.
    Zou het kunnen zijn dat mijn egrklep dicht blijft staan en moeilijk open kan? Als ik de motor uit zet hoor ik m na een paar seconden wel even klapperen.
     
  13. Gisteren bij mijn focus wagon 1.8 tdci (bj 2002 focus I gefacelifte model) bovenstaande toegepast. Viezigheid viel mee, maar schoon was het zeker niet.
    Ik heb een aluminium plaatje met een 6mm gaatje er tussen gezet. Waar hij eerst bij 2200 toren pas wat kracht kreeg begint dat nu bij 1900. Erg blij mee, want ik kon maar moeilijk wennen aan het slome reageren.

    Nu ben ik benieuwd of ik er ok een plaatje zonder gaatje tussen kan zetten zonder dat ik een foutmelding krijg. Ik lees daarover verschillende berichten. Kan iemand mij vertellen of mijn auto 'foutlos' met een dicht plaatje uit de voeten kan?

    En, als ik trail and error toepast, en hij een foutmelding geeft, gaat die foutmelding er dan weer uit als ik het plaatje met gaatje terugplaats?

    Groeten Roel
     
  14. Geen idee, waarschijnlijk niet. Je kan de storing met alle uitleesapparatuur er weer uithalen. Dus vraag om je heen of iemand dit kan, of koop op marktplaats een obdII-kabel zodat je de auto aan je laptop kan koppelen.
     
  15. mijn focus 1.8 tdci 115 pk uit 2002 heb ik geen gaatje in het plaatje,en ook geen storing.
     
  16. Ben nog steeds op zoek naar wat foto's van de EGR in een 1.8 TDDi
     
  17. Maar waar komt dan het plaatje op?
     
  18. #100 intruder1400, 8 jun 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 jun 2011
    Ga ik toch nog eens sleutelen.... Thanks!

    Edit: zojuist het plaatje vervangen door een zonder 6mm gaatje. Geen foutcode!!! :dance:
    Merk niet echt verschil tov 'met gaatje'. Al met al levert het dichtmaken me op dat de kracht die ik eerder pas bij 2200 toeren had, ik nu bij 1900. Dt rijd een stuk prettiger binnen de bebouwde kom!!
     

Deel Deze Pagina