1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

EGRklep dichtzetten

Discussie in 'Handleidingen Focus I' gestart door uwbuurman, 15 okt 2007.

  1. EGR dichtzetten: handleiding.

    Let op die van mij is een TDci van 2003. Ik accepteer op geen enkele wijze aansprakelijkheid voor schade die is ontstaan door het uitvoeren van de hieronder beschreven handelingen. Je bent zelf verantwoordelijk voor je auto en het dichtzetten van je EGR.

    Benodigd materiaal en gereedschap: Dopsleutel, dop 10, ring/steeksleutel 10, platte schroevendraaier, dun metalen plaatje, dikke schroef.

    1 Onder de motorkap verwijder je de afdekplaat (geldt niet voor de TDdi). Dopsleutel 10.
    [​IMG]

    2 Maak de slangenklem van de slang vanaf de intercooler los en leg deze aan de kant.
    Het is de dikke slang die nu dwars over het blok ligt.
    [​IMG]

    3 Nu zie je de buis vanaf je uitlaat naar je EGR zitten aan de achterzijde van je blok. om deze buis zit een soort gaasje waardoor het een flexibele buis lijkt. Deze buis zit aan weerszijden vast met 2 M8 bouten. Maak deze los. Ringsleutel 10
    [​IMG]

    En zonder buis:
    [​IMG]
    4 Als je de buis hebt verwijderd maak je de EGRklep zoveel mogelijk schoon. Dus door de luchtinlaat vanaf de intercooler en vanaf de onderzijde. Niet met oplosmiddelen of doeken, gewoon met je vinger leeghalen, dan blijft er ook niets schadelijks achter.

    Zo ziet de luchtinlaat eruit (!!)
    [​IMG]

    En dit zit erin(!!)
    [​IMG]

    5 Maak een plaatje om tussen de buis en de klep te doen. Hiervoor zijn diverse oplossingen te bedenken. Op TDI fora lees je soms over een deksel van een jampot oid. Ik heb gekozen voor een dun rvs plaatje. Hoe je daar aan komt? Ik heb een stapel van die tuinfakkels van RVS. Het wordt nu toch winter dus daar heb ik één van opgeofferd. Die dingen kosten 4, 5 euro, maar wel mooi RVS!
    [​IMG]

    [​IMG]

    6 Op het plaatje teken je de flens van de buis af en vervolgens knip of slijp je dat uit. De gaten er in en klaar ben je. .
    [​IMG]

    [​IMG]

    7 Je monteert de buis met het plaatje weer terug van waar je 'm gehaald hebt. Je kunt het plaatje met vloeibare pakking op de flens plakken. Als je dan aan de andere kant van het plaatje ook vloeibare pakking smeert, moet het geheel dicht zijn. Ik heb dat niet gedaan, gewoon stevig aangedraaid, maar pas op VAST IS VAST!

    8 Breng de slang van de intercooler weer op mijn plek en draai de slangenklem aan.

    9 Trek de kleine rubber slang van de EGRklep en draai hier een schroef in die de slang afsluit. Eventueel met wat kit, maar dan kun je het moeilijker ongedaan maken.
    [​IMG]

    10 Zet de afdekkap weer op je blok, ruim je gereedschap op en doe je motorkap dicht. Gefeliciteerd, je hebt zojuist je EGRklep dichtgezet.

    Eventuele problemen:

    1 Ik krijg de bouten niet los.
    Opl.: werk met beleid. Gebruik rijkelijk WD-40 of IMAL. Soms helpt het om de bout te laten "schrikken". Dat doe je door de bout een klap op zijn kop te geven. Verwarmen kan ook, maar dat lijkt me niet zo goed, in je motorruimte. Voor je het weet kun je een nieuwe Focus halen..

    2 Ik hoor de EGRklep klapperen.
    Opl.: Heb je de slang op de klep losgemaakt? Zo ja, zit de schroef erin? Zo ja: je kunt een gaatje van 6 mm in het plaatje boren, zodat er toch een beetje van de werking van de klep overblijft.

    3 Ik zie op mijn dashboard een storingslampje "motor" branden.
    Opl.: zie oplossing probleem 2. Reset wel even je storing. dat doe je door de pluspool een kwartiertje van de accu te halen. Je klokje en radio zijn nu ook gereset.

    Zijn er problemen of kom je er niet uit: doe hier even een reactie of stuur me een PB.
     
  2. misschien een stomme vraag, maar wat een een EGr?
     
  3. Stomme vragen zijn er niet. Wel is er Google...

    maar in het kort: Exhaust Gas Regulation. ofwel EGR. bij diesels laat deze klep, als de motor op temperatuur is, uitlaatgassen in de luchtinlaat in. Zo worden die verbrand. Nadeel is uiteraard een zuurstofarmer mengsel. Tevens vervuilt de klep en sluit deze na een bepaald moment niet meer goed of blijft zelfs helemaal open staan. Dan krijg je dus op de verkeerde momenten, zoals bij een koude motor, ook de uitlaatgassen in je motor, waardoor een slechte verbranding ontstaat en je uiteindelijk veel meer roetuitstoot krijgt.

    Al met al een waardeloze uitvinding.
     
  4. Deze beschrijving komt dicht in de buurt van een TDDi, alleen dat
    slangetje ben ik niet tegen gekomen :roll:
     
  5. Bij mij was het egr systeem anders dan bovenstaand op de foto's.

    In de onderstaande link, zie op de foto's op pag 2, het hele handeltje.
    Er zit dus een waterkoeler/warmtewisselaar ( lange rvs buis met aansluiting bovenop)op om de uitlaatgassen te koelen voordat ze retour de motor in gaan.

    Ze gaan dus nu niet meer terug de motor in :butt:
    En de vlinderklep sluit dus de luchttoevoer af bij het uitzetten van de motor, en zorgt ervoor dat hij niet staat na te schudden.
    Ik heb dus een plaatje direct onder de egr gemaakt, zodat ie niks meer doorlaat 8)

    http://www.amt.nl/web/show/file/id=84832/contentid=2417/filename=2001_4_62_motoren.pdf/ford-TDCi-dieselmotor-(2001-04).html


    Zo kom je hier toch vanalles te weten 8) :D!
     
  6. Het doel van de EGR is om met name bij deellast en stationair het zuurstofgehalte van de lucht in de motor omlaag te krijgen.

    De bedoeling is om op deze wijze de verbrandingstemperatuur te drukken wat als gevolg heeft dat het NOx gehalte in de uitlaatgassen daalt.
    En dat is nodig om de motor aan de emissie eisen te laten voldoen.

    Om diezelfde reden zit er ook een NOx kat onder de auto.

    Het grote bezwaar is inderdaad dat je een hoop roet terug de motor invoert, wat samen met de olie uit de carterventilatie een vieze aanslag vormt in de inlaat.
    Vaak sluit de EGR klep na een tijdje daardoor ook niet meer goed waardoor er ook bij vollast uitlaatgassen terug de motor inkomen.

    Het is hier dus kiezen tussen 2 kwaden, een hogere NOx uitstoot als je de EGR dichtmaakt, of een hogere roetuitstoot en een vervuilende motor als je de klep openlaat.

    (Je kan bij de meeste auto's het overigens goed ruiken als de EGR is dichtgemaakt.)

    Bij veel nieuwere auto's krijg je een foutmelding als je de EGR dichtmaakt omdat er een drukverschilmeting over de EGR gedaan wordt.

    Ik moet zelf binnenkort nog even een plaatje voor de EGR maken, ik zal dan proberen ook daar weer een tekeningetje van te maken.
     
  7. Bij de moderne tdi's schijnt er idd ook een storing op te treden bij het dichtzetten, alleen hier schijnt dat een tuner deze storing er volledig uit kan halen. Ik ben nu niet van plan mijn 1.6 tdci 109 pk dicht te zetten gezien de problemen, maar indien ik veel gezeik met de egr ga krijgen zou het wel een oplossing zeker als de storing verholpen kan worden. Weet iemand of hier al een oplossing voor is bij de tdci motoren? Kon niet beel vinden over egr dicht zetten en fofoII.
     
  8. Het gaatje van ca 6 mm in het plaatje is een oplossing (maar had je denk ik al wel gelezen ergens). EGR is dan niet helemaal dicht, maar zal vast wel veel minder troep doorlaten. Ik heb er ook zo'n plaatje tussen gezet en ga binnenkort de boel weer openleggen om te kijken hoe het nu zit met de vervuiling.
     
  9. Deze oplossing heb ik idd al meerdere keren gelezen. Het valt me alleen op dat ik nergers op forums engels of belgisch, mensen kan vinden die bij de nieuwe 1.6 tdci de EGR hebben afgesloten.
    Ik hoop dat een keer iemand van mijn motor een how to maakt :P Ik ben niet onhandig maar ben toch wat huiverig om zelf als eerste te zijn met deze motor :wink: . Heb de motor nog niet erg goed bekeken maar de EGR zit bij de nieuwe 1.6 volgens mij links aan de achterkant. Ik rijd er eerst is mee door tot ik geen garantie meer heb.
     
  10. Dit is op 60.000km bij de mijne (TDCi 2003) ook gebeurd, met 6mm gaatje.. maar het darmpje werd niet afgekoppeld.
    Om eerlijk te zijn... Hij rookt nog steeds als een Turk.. (nu 101.000km)

    Mvg,
     
  11. Ik heb de EGR ook dicht gemaakt maar merk geen verschil eigenlijk.
     
  12. Ik ga het deze week is testen..!! Bedankt voor de goede uitleg!
     
  13. Ik heb het 10.000 km terug ook gedaan en er was echt wel merkbaar verschil en dan met name onderin het toerengebied. De turbo pakt eerder op en je merkt gewoon dat ie soepeler vanuit hele lage toeren doortrekt tot de hogere toeren.
     
  14. Ik wil het voor roet uitstoot doen.. ik heb vandaag me tddi gechiped.. en hij rout echt flink..:( maar hij rijd als een BEEST!:D
     
  15. egr bij mij dicht gemaakt om het versmeren van de motor een halt toe te roepen.
    vermogenswinst of verminderde roetuitstoot hoef je er niet van te verwachten.
    heb een tdci 115 pk die nu op 142 pk zit.
    verders een bere fijne auto.
     
  16. #16 Focus_Tddi, 10 jun 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 jun 2009
    Vermogenswinst boek je als de boel vast zit. Door een gedeeltelijk openstaande klep, dus ook tijdens vollast heb je zeker wel verlies van vermogen, omdat het zuurstofgehalte lager is dan met een gesloten klep. In deellast merk je wel degelijk verschil, doordat de motor onderin kwieker oppakt.

    De roetuitstoot verminder je, doordat je uitlaatgassen schoner zijn, door het zuurstof rijkere mengsel in de motor. Roeten duidt op een onvolledige verbranding en die creëer je dus door uitlaatgassen te recirculeren en nogmaals voor een gedeelte te gaan gebruiken als verbrandingszuurstof.

    Bij een motor die nog niet al te veel kilometers heeft gelopen zal het verschil wellicht minder merkbaar zijn.
     
  17. Dit ligt ook wel aan het type motor. De modernere 1.6 en 2.0 tdci, zit ook de warmtewisselaar erachter en de aansturing van de motortemparatuur. Dit kan ook de luchtkoelen waardoor je meer vermogen krijgt. Ook helpt het bij de regeneratie van de roetfilter door de temperatuur op te schroeven. Echter hoeveel invloed dit heeft weet ik niet. Maar is wel de reden waarom ik nog niet hebt gedurfd om een plaatje met een gaatje van 6 mm in mijn 1.6 tdci te zetten. De egr wordt jammer genoeg steeds meer geintergreerd door de motorbouwers.
     
  18. Ik denk dat de warmtewisselaar alleen dient om de NOx uitstoot te beperken,niet zozeer om vermogenswinst te boeken door te koelen. Ook bij het regeneren van je DPF heeft deze volgens mij geen invloed; je DPF wordt warmer gestookt door verlate inspuitingen en additief toe te voegen. Het enige waarvoor je het niet zou 'durven' zijn foutmeldingen. ( en mss wat trager opwarmen in de winter) Bij m'n 1.8 heb ik ook een vol plaatje geplaatst

    [​IMG]

    en ik krijg geen enkele melding. Heeft al iemand een 1.6 Tdci afgesloten ?
     
  19. #19 kolere, 26 jun 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 jun 2009
    Mijn twijfels komen een beetje door een reactie op een PSA forum. Ik denk dat ik het nog even zo laat tot de garantie is vervallen en dan een plaatje met een gat van 6 mm probeer. Heb jij trouwens een helemaal dicht plaatje?

    Hier reactie op dat forum:
    Aan de andere kant vind ik het ook een beetje onzin. De egr werkt alleen bij deel last waarom zou de motor dan warm worden...
    Wat ik me ook afvraag kan je niet gewoon zelf de egr vervangen als die kapot gaat. Dan met een kastje de storingen wissen en klaar. Of werkt dit wat gecompliceerder?
     
  20. #20 Focus_Tddi, 26 jun 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 jun 2009
    Het is geen onzin het is zelfs heel erg logisch wat er wordt verteld.

    De EGR werkt inderdaad alleen tijdens deellast. De EGR zorgt er voor, dat er uitlaatgassen worden gebruikt, of eigenlijk hergebruikt, tijdens de ontbranding van de diesel. Doordat er uitlaatgassen worden gebruikt, daalt de hoeveelheid zuurstof in de motor, tijdens de verbranding. Doordat het zuurstof gehalte daalt, daalt ook de verbrandingstemperatuur. Dit gaat direct gepaard met de daling van het NOx gehalte.

    Sluit je die klep af, dan wordt oa de opwarmtijd van de motor verlengt. Dit komt omdat er tijdens het opwarmen, geen warme uitlaatgassen meer wordt aangezogen. Oftewel, de verse buitenlucht wordt niet meer "voor verwarmt".

    In deellast merk je dus ten opzichte van een werkende/aangesloten EGR klep, dat de motor sneller en soepeler oppakt. Bij een goed werkende klep zal je geen vermogens winst boeken als je de klep afsluit, maar wel een soepeler reagerende motor, aangezien de motor volledig schone zuurstof krijgt aangeleverd, in plaats van zuurstof verrijkt met uitlaatgassen.

    Neem daarbij het voordeel, dat je geen roet aanslag meer krijgt in het inlaat traject. Op den duur treden er vernauwingen op, die resulteren in vermogensverlies, zowel in deellast als in vollast.
    Een slecht werkende klep sluit ook tijdens vollast niet goed af, zodat tijdens vollast alsnog uitlaatgassen worden hergebruikt tijdens de verbranding. Als je weet hoeveel een diesel kan roeten, dan hoef ik je niet uit te leggen, dat dan ook een groot deel van die roet door je inlaat wordt gejaagd. Dit gaat zich afzetten op cruciale onderdelen van de motor en daar wordt je op den duur echt niet vrolijk van.

    Het wissen van storingen kan je best zelf, als je de goede diagnosekabel en software hebt. Zolang men handig is kan je uiteraard zelf die klep vervangen als het nodig is. Echter verplaats je je probleem, want door de vervuiling gaat ook de nieuwe klep geheid stuk op den duur.

    Uit eigen ervaring kan ik enkel als nadeel de lange opwarmtijd in de winter aangeven. Bij de Ford duurt het opwarmen zowiezo al langer vind ik ten opzichte van andere merken. Maar na het afsluiten van die klep duurt het echt best lang.
    Verder alleen maar vol lof. Zuiniger, soepeler, sneller reageren op het gas, verminderde vervuiling van het inlaattraject, minder roetuitstoot bij de APK, minder zwarte wolken tijdens accelereren.
     

Deel Deze Pagina