En beide zijn niet elektrisch, dus wat heeft het met dit nieuwsartikel te maken? Spoiler alert: De elektrische Focus is ook nog niet in de maak, er wordt 'over nagedacht'.
Een elektrische Focus kan ook alleen maar een compromis zijn tenzij het een opzichzelfstaand model wordt op een elektrisch platform. Kijk ook maar bij Renault, de elektrische Megane is een compleet andere auto. En natuurlijk bij Ford met de elektrische Mustang. Mijn verwachting zal een auto zijn die op het platform van de VW ID.3 gebouwd gaat worden en op grote delen compleet anders zal zijn dan de normale Focus.
Ja, ik denk ook dat het een heel nieuw model zal worden. Het zou mij zelfs niet verbazen als de Focus hetzelfde lot zal ondergaan als de Mondeo... Schot voor de boeg: De elektrische Focus wordt een wat hoger model dat lijkt op de Puma.
In 2013/2014 was er toch al een electrische focus? Toevallig zat ik voor iemand anders naar een electrische auto te kijken en toen kwamen die naar boven namelijk. Ik lees nu ook waarom dat geen succes was: Rijbereik praktijk zomer maximaal 120 km / winter 80 km.
Dat kan maar zo kloppen, vorige week zag ik er toevallig hier in de stad rijden. Tot dan wist ik helemaal niet dat ze bestonden.
Was ook niet echt een succes. Zoals bij de meeste omgebouwde ICE auto's bleef er nauwelijks ruimte over in de kofferbak en door de kleine batterij was de actieradius ook alleen leuk voor de stad.
Ford zal ongetwijfeld met een compacte EV in het formaat van de Focus komen. Als ze dat niet doen komen ze niet meer mee met de concurrentie.
Ik denk een model er naast. Of er moet bij de Focus 5 direct bij het ontwerp rekening mee gehouden worden. Een los staand model zoals VW doet met de ID reeks lijkt mij logischer.
Vandaag kwam ik er ook een tegen in Leidschendam. Natuurlijk direct even de RDW geraadpleegd. Hier staat dat het gewicht 1600 kilo is. Waarschijnlijk door de zware batterij die er in zit. Niet te vergelijken met mijn 1.0 die 1179 kilo weegt.
Bestaande of ICE platforms hoeven geen probleem te zijn voor een full EV: kijk maar naar Hyundai met de Ioniq en de Kona, dat zijn ook toppers. OK geen 500km rijbereik, maar door goede techniek en design (lees luchtweerstand) zijn die voor de normale mens prima te gebruiken.
wie rijd er dan 500 km per dag? oké, dat kan een keer gebeuren maar dan zijn er steeds meer snelladers waar je in korte tijd je actieradius weer op peil hebt.
Kia Niro is ook een enorme leasetopper die zowel hybride als full electric geleverd wordt. EeN actieradius van 500km rij je inderdaad meestal niet op 1 dag maar een dagelijkse 100km rit zou je 5 werkdagen moeten halen. Volgens mij is dat veel mensen meer dan genoeg.