Wat een felle reactie Kees Niks, gewoon interessant, vooral het deel met de riemen. Je ziet dat deze ook al wat aangevreten zijn. Motor zag er wel mooi schoon uit van binnen, zeker met die toch wel hoge km-stand. Begreep dat bij deze de koppakking lek was, omdat er koelvloeistof in de olie zat?
Ik vind 'fel' wel erg meevallen.....Ik vond jouw begintekst: "We hebben er weer een:" ook niet heel erg positief. Alsof je iets insinueert. Hij is namelijk erg negatief over de wetbelt, de riemspanner enz. Maar wat blijkt dat de spanner nog heel is, de riem van de oliepomp heel is (geen idee hoelang deze er al in zit) er geen vuil in de oliepomp zit en dan ook nog vertelt dat er heel veel Ford dealers niet eens weten dat er speciale olie in moet. Tja.....
Hoeveel zijn er verkocht en hoeveel procent is daarvan stuk gegaan? (met het juiste voorgeschreven onderhoud) Zolang jij netjes aan de onderhoudsvoorwaarden voldoet is er niet veel mis mee. Maar als dat niet gebeurd en je maar aanrommelt dan gaat het mis.
kan toch een enkele opnoemen die erger zijn dan de ecoboost. Ecoboost als het gebeurt is het er ook meteen. Al heeft de motor dan enkele kms gelopen. Onbetrouwbaar bedoel ik motor dat elke beurt iets mankeert. Bedoel heb motor gehad waar na 60.000km de 4de ketting nodig had. Ivm wederom te lang was. Nooit een update gehad dat zoals andere merken naar dikkere ketting. 4de keer hebben we gezet dat de motor teveel olie lekt en dus kostenloos nieuwe motor gemonteerd te worden. Nee onbetrouwbaar is de ecoboost zeker niet. Grote probleem is dat engineering dacht laten we distributieriem in de olie doen. Want ja riem is van olie gemaakt. Terwijl je weet dat rubber door olie aangetast wordt. Dat is de grote fout die fabrikanten hebben gemaakt.
Het grootste probleem/fout is dat de eindgebruiker zich niet houd aan de onderhoudsvoorschriften van de fabrikant.
Denk niet echt dat eindgebruiker het grootste probleem is. Want zelf als je op tijd onderhoud laat uitvoeren door de dealer. Waar dus de juiste olie wordt gebruikt. Dan heb je nog steeds een kans dat je storing van lage oliedruk krijgt als gevolg van de vervuiling in de olie van de riem. Het is namelijk makkelijk om alles op zonnebok te schuiven. Grote probleem is de design en gedachten de schuldige van is. Was de motor ontworpen zonder riem in de olie was dit hele probleem nooit gebeurt. Vandaar grote probleem/oorzaak de engineer die denkt haal de riem door de olie. Zelfde als met vervuiling van de inlaatkleppen, dat dit schuld is van verkeerde olie is ook onzin. Met juiste olie kregen de klanten net zo goed het probleem. Door juist meer keer door te trekken voorkwam je de grootste vervuiling en hoefde je niet elke beurt je motor te laten reinigen. Volgende is wel PSA motor maar je ziet duidelijk het probleem wat voor kan komen met de riem. https://www.magoautomotive.com/peugeot-208-distributieriem-vervangen Hier zie je wel wat er kan gebeuren, sterker nog hebben mooie tool om te zien of de riem opgezwollen is. @bertus7 @Edgar Focus Zoals ik altijd heb geweten is riem van rubber gemaakt dat met nylondraden is versterkt. Waar de natte distributieriem soort van PTFE laag heeft om de riem te beschermen tegen olie. Rubber zet namelijk uit als het in contact komt met olie. onderstaande kwam ik tegen op wiki. Alleen neopreen is soort van rubber eigenlijk. Kijk ik naar PU timing belt, kom ik alleen industriële toepassing tegen Grappige als je opzoekt kom je beide toch tegen. site dat zegt dat het van rubber met vezels wordt gemaakt. https://www.dorpsgarage.com/distributieriem-multiriem-v-snaar-wat-is-dat/ https://www.volkswagen.nl/service/o...em is gemaakt van,tijd of vervanging nodig is. https://en.wikipedia.org/wiki/Timin...s typically,reinforced with a fabric covering. site dat zegt dat het van kunststof is gemaakt https://nl.wikipedia.org/wiki/Distributieriem https://www.winparts.nl/blog/heeft-...6aRctX_u8Z7QCki84-c0wG_thP2c5MI2SQs92i8wsChhe
@trucker0werner uiteindelijk maakt het niet eens uit waar de riem van gemaakt is, het system wat bedacht is heeft blijkbaar de grootste kans van mislukken bij andere olie (fabrikant issue) en te late of gemiste onderhouds beurten (gebruikers issue). Als je dan beide combineert krijg je dus YouTube filmpjes met veel geklaag. Maar heel eerlijk die blokjes rijden heerlijk vind ik.
En dan heb ik hier bij de ford garage gevraagd of ze ook de oliepompriem vervangen,antwoord als de auto hier altijd in onderhoud is geweest vervangen we hem niet.
Idd systeem was al kansloos toen ik voor het eerst zag. Dacht toen echt dat verzin je niet. Wij steeds tegen klanten zeggen dat ze olielekkage moeten laten fixen ivm anders de riem verzadigd raakt en kapot kan gaan. Waar dan engineering zegt oh laten we dan de complete riem in de olie doen. Voor klant heeft het geen extra voordeel, sterker nog riem vervangen is duurder geworden. Ivm niet alles onder coulance of garantie wordt gedaan levert dit dus uiteindelijk ook meer geld op. Oliepompriem heeft eigenlijk geen extra belasting. Want als het stijgt in toeren of daalt de kracht blijft constant. Nokkenas die heeft elke keer dat hij veer in moet drukken. Dit levert extra stress op bij draaien. Daarom moet de riem preventief vervangen worden. Vraag me nu wel af of je bij ford makkelijk de riem kan bekijken en zodoende opmeten of hij verzadigd is en uitgezet is.
Riem kan je niet meten dan moet motorsteun weg en het distributiedeksel er af en als je zover bent kan je hem beter vervangen.o ja eerst kleppendeksel maar dat is ook veel werk.
Dan heeft stelantis wel goed bedacht. Je kan via de vulopening direct de riem zien. En dus ook de staat ervan
Ben blij dat ik bij het vervangen van de distributieriem ook de oliepompriem heb laten vervangen. Helaas was de oliepomp zeef dusdanig verstopt, waardoor die ook moest worden vervangen. Maar goed, nu ik dit zo zie en lees, draagt dat vermoedelijk wel bij aan een langere levensduur van het blok. 236.000 km, en tot nu toe geen problemen.
Dat weten veel Nederlandse dealers ook niet. Zie onder andere de 1.2 Puretech motoren, die hebben exact hetzelfde en daar wordt ook door dealers gewoon de verkeerde olie in geflikkerd. Het is hooguit onhandig te noemen van Ford en Stellantis om erop te vertrouwen dat mensen er de juiste olie ingooien. Op de vorige pagina een opmerking over de THP motor van PSA door Paul_U. Men vergeet even dat in diezelfde periode Volkswagen met de eerste generatie TSI motoren kwam en die hadden nagenoeg exact dezelfde problemen: namelijk oprekkende en ratelende kettingen, interne vervuiling van de motor door een combinatie van EGR systeem en directe inspuiting en olie verbruik. En waarom: omdat men aan nieuwe emissie eisen moest voldoen. En we vergeten even dat de THP motor half door Peugeot ontwikkeld is en half door BMW. Dus dit kun je de Fransen ook niet helemaal toerekenen. Een heel heerlijk: de mening van Amerikanen over dit soort onderwerpen neem ik altijd met een flinke schep zout, of zeg maar gerust een strooiwagen vol. Als er daar iemand in 1985 een slechte ervaring heeft gehad met een Ford, dan zijn alle Ford's tot nu ook slecht en onbetrouwbaar. En zo ook hier, er wordt veel gegeneraliseerd daar, is de 3.5 V6 Ecoboost een beroerd blok, dan is de 1.0 Fox motor dat automatisch ook want het heet ook Ecoboost. Zo ook hier in dit soort filmpjes, het blok komt van de sloop met een compleet onbekende onderhoudshistorie.