1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ecoboost met 98 RON ervaringen

Discussie in 'Performance' gestart door Darks, 11 jun 2018.

  1. Hoi,

    Met veel plezier kan ik melden dat de Focus in ons gezin een maatje krijgt, namelijk een nieuwe Fiesta Ecoboost Titanium, 1.0 met 125 pk.

    Het is mijn eerste Ford met een Ecoboost motor, en in afwachting van de levering probeer ik te achterhalen of het tanken van 98 RON benzine nuttig is voor deze motoren.

    Enig opzoekwerk heeft me geen eenduidig antwoord opgeleverd, enkel dat het erg afhankelijk is van het type motor of je voordeel kan halen uit 98 benzine t.o.v. gewone 95.

    Gezien de Ecoboost een hogere compressieverhouding heeft, het is een turbo motor, zou deze hier meer voordeel uit moeten halen dan gemiddeld?

    Van het werk heb ik een voordeel kaart om te tanken bij ESSO, waardoor ik aan elk station een vaste korting heb, voor mij zou het een meerprijs zijn van 0,06 EUR per liter voor 98 RON. Dus het verschil met 95 is niet zo heel hoog in mijn geval.

    Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen :)
     
  2. Op zowel mijn Focus (met 1.6 EB) als de Fiesta van m'n vrouw (1.0 EB) zijn de ervaringen positief, de motor loopt er veel soepeler op. We tanken alleen 98 (BP Ultimate).
     
  3. Ik tank altijd 102 bij Firezone.
    Ja ook met hoge benzine prijzen.
     
  4. Bij mijn vorige :focus3: een 1.0 100 pk ben ik na een paar maanden 98 gaan tanken en daar had ik het gevoel dat de motor in combinatie met een Simota luchtfilter beter liep en het gas iets beter oppakte. Het filter zit ook weer in mijn huidige 125 pk auto en tank ik vanaf het begin 98. Ik ben dus ook een tevreden gebruiker.
     
  5. Euro 95 gaat natuurlijk ook prima maar ik tank zelf alleen 98.
    Schijnt beter te zijn voor turbo-motoren en buiten dat raadt Ford het ook aan.
     
  6. Over het algemeen is de compressieverhouding kleiner dan bij atmosferische motor.
    Echter zit er nu veel dichter bij elkaar.

    Wat je tankt maakt niet uit de auto rijdt er net zo goed op. Niet constant wisselen tussen 98 en 95 want dan heeft de computer geen tijd om zich aan de brandstof aan te passen.
    Maar idd hoe hoger de octaan is hoe efficienter de motor mee omgaat
     
  7. Ik heb Ford het nergens aan zien raden. Er staat bij ons in de tankklep alleen een sticker met het logo van Aral (in Nederland plakken ze er een BP sticker in).
    Er staat in het boekje nergens dat 98 aanbevolen is.
     
  8. Ook hier komt er alleen BP Ultimate in. Motor loopt er lekker op. Of het invloed heeft op het verbruik? Geen idee.
     
  9. @meeder heb idd een BP sticker en daar staat t volgens mij op. Heb nog nooit in t boekje gekeken eigenlijk wat dat betreft.
    Anyway, 98 bevalt goed:mrgreen:
     
  10. #10 Mike M, 11 jun 2018
    Laatst bewerkt: 12 jun 2018
    Ik tank ook alleen Ultimate van BP.

    In het verleden veel mee geëxperimenteerd, heeft niet bij alle auto’s zin (vooral bij Japanners niet).

    Bij directe benzine-injectie heeft het voordelen om premium brandstof te tanken, daar is genoeg over te vinden.

    Ik merk wel dat de motor veel soepeler is geworden in de ruime maand (2500 km) dat ik ‘m heb. De Fiesta die ik had was ook zuiniger op Ultimate, daar zal ik bij deze niet achter gaan komen omdat ik geen vergelijk met gewone 95 heb.

    Tanken is wel een uitdaging geworden. Prijsverschillen aan de pomp zijn groot (meer dan 14 cent per liter voor dezelfde brandstof).
     
  11. De prijsverschillen zijn vooral zo groot omdat 98 vooral bij bemande stations te krijgen is. De automaat stations hebben vaak alleen diesel en 95.
     
  12. #12 Mike M, 11 jun 2018
    Laatst bewerkt: 12 jun 2018
    Ze zijn er wel, maar het is goed zoeken.

    Directlease heeft een handige site waar je kunt zoeken op je gewenste merk en regio.
    Niet perfect, maar werkt aardig.

    https://directlease.nl/tankservice/
     
  13. Sinds ik de 1.0 ECOboost heb tank ik uitsluitend brandstof met een octaangetal van 98 of hoger (ik tank sowieso al ruim 10 Jaar vrijwel uitsluitend brandstof met een octaangetal van 98 of hoger).

    Onlangs was ik onderweg in Duitsland en net toen mijn brandstoftank vrijwel leeg was bleek er natuurlijk geen tankstation te vinden die brandstof met een octaangetal van minimaal 98 verkocht. Uiteindelijk bij een Shell tankstation toch maar 20 Liter Euro 95 getankt om op de plaats van bestemming te geraken. 2 dagen later op de terugweg merkte ik dat de auto tijdens accelereren aanzienlijk harder trilde als voorheen. Eerst weet ik dit aan het feit dat ik vlak daarvoor 2 velgen flink beschadigd had. Echter nadat ik de (wederom lege tank) had gevuld met brandstof met een octaangetal van 98 bleek het trillen hierna volledig te zijn verdwenen. Onlangs heb ik nog met een andere 1.0 ECOboost gereden welke op Euro 95 reed en ook hier merkte ik dat de auto tijdens accelereren merkbaar meer trilde als mijn eigen auto.

    Tevens is mijn ervaring dat de auto op brandstof met een hoger octaangetal merkbaar zuiniger is als op Euro 95. Onder aan de streep is het rijden op brandstof met een hoger octaangetal dus nauwelijks duurder.
     
  14. Het rustiger lopen kan ik wel beamen maar het verschil in verbruik niet.
    Het is het verschil tussen veel en veel qua verbruik :)
     
  15. Ik rij ook alleen met BP Ultimate 98 , weet niet wat hij zal doen op 95.
    Maar bevalt mij goed ondanks dat de prijs hoger is.
     
  16. Ik heb in het begin wel 95 getankt, toen ik overstapte naar 98 viel het mij op dat de motor stiller liep en net wat beter reageert.
     
  17. Ik tank alleen 102, motor loopt er soepeler op en duidelijk meer power
     
  18. Ook ik tank 98 met mijn 1.6 Economist, en bij voorkeur BP Ultimate. Bij 15.000km/j scheelt dat iets van €80,00. De motor loopt mooier en soepeler. Volgens mij ook iets zuiniger. Ik rij nu een jaar in de Focus en heb in het begin de BC bijgesteld i.v.m. een afwijking in het gemiddelde gebruik. De BC was wel erg positief. De terugbracht naar meestal 0.1 of 0.2 l/100km, dit was nog met 95. Na dat ik 98 ben gaan tanken was het werkelijke gebruik meestal 0.2l/100km zuiniger dan de BC

    Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
     
    Leon Focus vindt dit leuk.
  19. O wacht ik las het verkeerd[emoji23]
     
  20. Misschien dat moderne motoren er gevoeliger voor zijn maar ik merk weinig verschil tussen het tanken van 98 en 95. Ik heb een langere tijd ook ECHT 98 getankt (veel "premium" brandstoffen bij diverse aanbieders zijn gewoon 95) en ook in het buitenland tank ik altijd 98 in verband met het toevoegen van bio-ethanol. Ik merk echter geen enkel verschil in brandstofverbruik en de motor loopt er ook niet merkbaar soepeler op. Misschien wordt het soepele lopen enigsinds verbloemt wordt door slijtage aan alle andere onderdelen die inmiddels de acceptable leeftijd van 12 jaar hebben bereikt...
    Verschillen met de 2.0 Duratec zijn wat mij betreft verwaarloosbaar klein waardoor de motor zeer tevreden al 225.000 km op 95 snort.
     

Deel Deze Pagina