1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ecoboost 1.0 en de caravan

Discussie in 'Performance' gestart door rowicom, 1 jun 2018.

  1. @rowicom
    Goed nieuws dus. Ik zou het dan wel op papier vast laten leggen.

    Ford gaat overigens best goed om met dit soort discussies. Bij onze 1.5 Ecoboost hebben ze op kosten van Ford Nederland een tweede oliekoeler geplaatst bij de achteraf ondergebouwde trekhaak.

    Blijkbaar wil Ford geen risico lopen op een slechte naam met de Ecoboost motoren.

    Waar je wel op moet letten is dat je sowieso niet met te lage toerentallen gaat rijden. Ook al trekt hij goed bij lage toerentallen, probeer hem wel wat hoger te laten draaien. Er is niets op tegen om 80 in 4 of 5 te rijden in plaats van in 6.

    Dan rest mij niets anders dan jou/jullie alvast een hele fijne vakantie toe te wensen :)
     
  2. Dat klopt helemaal. Alleen zouden ze daar dan bij de automaten ook rekening mee moeten maken met de schakelstrategie. Als ik de automaat in D zet dan schakelt het ding gewoon bij 80 naar 6 met de caravan er achter en begint de motor te brommen. Het toerental is veel te laag op dat moment. Door de automaat in S te zetten kan je dat overigens vrij goed opvangen.
     
  3. Welk 'voorbehoud' ?
     
  4. Dat had ik al meegekregen. Je 'autotechnische' hart doet al pijn als je ziet dat ie met 1800 toeren in z'n zes tegen een lange heuvel op de snelweg moet opboksen. Dus terugschakelen doe ik al heel vroeg. Liever iets meer toeren (=lawaai) dan dat je het idee hebt dat de lagers eruit gedrukt worden ;-)
     
  5. Als hij bij de Ford dealer aan de overkant is gebracht zou ik je adviseren bovengenoemd verhaal op papier te laten zetten!!
    Zoals JW al aangaf zou het bij jouw auto niet mogelijk zijn om achteraf een trekhaak te monteren en dat ze nu dan komen met een grotere waterpomp en software update en dat het dan wel oké is is vreemd.
     
  6. Het zou mogelijk de oplossing kunnen zijn die in de TSB genoemd wordt.
     
  7. Als alternatief waar Ford zich nog op aan het beraden was? Ja, wellicht....
     
  8. Eens, het gaat alleen om de milieu-eisen.

    Dat de motor niet zomaar een caravan kan trekken, dat daar een aanpassing voor gedaan moet worden. Vraag is hoe dat dan weer uitwerkt (motor is aangepast, dus alles kan?).

    ---------------------------------------------------------------------------

    Ik heb in een ver verleden een Volkswagen Bora gehad (lease, rond 2001). Daar wilde ik een fietsendrager op monteren en daarom moest er een trekhaak onder. De VW dealer heeft dat gedaan en erbij verteld dat voor het trekken van een caravan de radiator aangepast moest worden.

    Leuk, maar wat gebeurt er als die auto bij de volgende eigenaar komt? Die informatie is dan verloren gegaan. Trekhaak -> trekken met dat ding!
     
  9. Dit zou los moeten staan van het trekken met een caravan, ook als je "los" rijdt zal de turbo werken en heet worden die gaat niet ineens meer doen als er wat aan de haak hangt. Wel zal de tijdaduur dat er een max turbodruk gevraagd wordt wat langer zijn, maar of daar de inlaatluchttemp echt van omhoog gaat vraag ik me af. Nu zal het toevoegen van een ventilator zeker geen onzinnige actie zijn dat gelooof ik meteen ook zonder caravan zal er bij lage snelheid meer lucht door de intercooler getrokken worden en dus de inlaatlucht temperatuur wat verlagen hierdoor wordt het mogelijk om wat meer brandstof in te spuiten en zal dat zeker de prestaties kunnen verhogen. En misschien ook de emissies verlagen.
     
  10. De intercooler zorgt ervoor dat de aangezogen lucht nadat deze door de turbo is gecomprimeerd, en hierdoor wordt opgewarmd weer wordt afgekoeld voordat de lucht de motor in gaat. De intercooler zit (met slangen) tussen de turbo en het gasklephuis. Bij lage snelheden en onder hoge motorbelasting (bijvoorbeeld tijdens het trekken van een aanhanger/caravan in bergachtig gebied) is er onvoldoende rijwind om de intercooler voldoende te koelen. Het gevolg is dat hierdoor relatief warme lucht de motor in gaat. Warme lucht is minder rijk aan zuurstof als koude lucht waardoor het vermogen dus afneemt. Daarnaast loopt de verbrandingstemperatuur in de cilinders door de warme lucht die de motor in gaat ook nog eens wat verder op waardoor de PCM het motorvermogen nog verder gaat reduceren om problemen te voorkomen. Een hogere inlaatlucht temperatuur zie je direct terug in de verbrandingstemperatuur.

    Om ervoor te zorgen dat er ook bij lage snelheden en onder hoge motorbelasting voldoende koude lucht de motor in gaat is er de koelventilator op de intercooler. Door de intercooler van een geforceerde luchtkoeling te voorzien is er wel voldoende luchtstroom om het gebrek aan rijwind te compenseren. De koelventilator op de intercooler wordt door de PCM aangestuurd. in tegenstelling tot de koelventilator voor de radiateur (welke d.m.v. een PWM aansturing een variabel toerental draait) wordt de koelventilator op de intercooler d.m.v. een relais schakeling aangestuurd en draait dus een vast toerental.


    Naar mijn mening is het een verkeerde bezuiniging geweest om de koelventilator op de intercooler vanaf een bepaalde productiedatum te laten vervallen. Vanaf 2012 tot 2015 is de 1.0 ECOboost standaard geleverd met de koelventilator op de intercooler. Er van uitgaande dat Ford niet zomaar een onderdeel van circa €150,- monteert wanneer dit niet noodzakelijk is kan je er wel vanuit gaan dat de koelventilator op de intercooler er niet voor niets op zit (wanneer Ford ergens een Euro op kan besparen zullen ze dat echt niet nalaten). Persoonlijk zou ik altijd de koelventilator op de intercooler monteren ongeacht of er een trekhaak onder zit of niet.


    Overigens zie ik (na de nodige research) nog weinig reden waarom het niet mogelijk zou zijn om de intercooler achteraf te kunnen monteren op de betreffende C-max modellen. Aan de hand van alle info die ik tot dusver heb verzameld ontbreekt mogelijk alleen de bedrading in de motorruimte welke benodigd is voor de koelventilator op de intercooler. Gezien deze bedrading onderdeel is van de complete motorruimte kabelboom zal (volgens Ford) dus de gehele motorruimte kabelboom moeten worden vervangen. Het is echter natuurlijk ook prima mogelijk om alleen de ontbrekende bedrading zelf te maken met behulp van de juiste connectorpinnen en aan de bestaande kabelboom toe te voegen.
     
  11. Of old skool zelf schakelen desnoods maar ik zou persoonlijk niet zonder deze fan een caravan gaan trekken..

    Ik heb gister een licht sloepje achter de auto gehad en heb de auto 2 a 3 minuten stationair laten draaien voordat we boot de helling af reden en toen sloeg de fan al aan.

    Een caravan, hogere temperaturen en bergachtig gebied dan moet de fan zeker aan. Zeker als je in de file komt te staan.
     
  12. Als het een eenvoudige aan/uit schakeling is en de intercooler is construktief niet veranderd zou heet heel eenvoudig kunnen zijn.

    Een ventilator met bevestigingsmateriaal bestellen en erop schroeven
    De motor aan sturen dmv een relais dat geschakeld wordt door een spanning na het contact of op de D+ aansluiting van de dynamo(als die er nog op zit ) en de ventilator draaid altijd als de motor loopt of contact aan heb je ook extra koeling als er niets getrokken wordt maar dat lijkt me geen probleem, krijg je misschien net een beetje extra kracht

    Bij mijn smart draaid ie ook continue mee, moet ook wel de intercooler ligt bovenop het blok en de lucht moet vanonder de auto komen
     
  13. De thermische belasting en verbrandingstemperatuur zal ook wel de reden zijn geweest dat Ford op sommige motoren een watergekoelde intercooler gebruikt waarbij de radiateur voor de koelwater radiateur is geplaatst. De koelventilatoren (twee bij onze C-Max) zorgen dan voor de luchtstroom door de radiateur en de elektrische waterpomp voor de doorstroming (ook voor de turbo).
     
  14. Zit de intercooler niet altijd standaard voor de radiateur bij montage aan de voorzijde? Heb in het verleden eens geleerd: Airco-Intercooler-Radiateur, in die volgorde (AIR)
     
  15. Bij de 1.0 ECOboost staat de intercooler rechtop naast de radiateur.

    [​IMG]
     
  16. Meest voorkomend wel dat ie voor de radiateur zit maar is geen verplichting of zo.
    Zou bij mijn smart b.v. onmogelijk zijn aangezien de motor achterin ligt en de airco en koelradiateur wel helemaal voorin zitten.dan krijg je wel veel pijp onder de auto door
     
  17. Weet iemand of deze aanpassing ook geldt voor de Tourneo Courier? Die heeft sowieso al dat de fan nog even blijft nalopen.
     
  18. Ik las hier ergens dat er bij de 1.5 wel een extra koeler geplaatst is.
    Is dit noodzakelijk voor de 3.1 (1.6) 150pk?
    Komt bij ons volgend week een trekhaak op.
     
  19. Bij de 1.5 is een aanpassing alleen van toepassing bij de automaat waar een extra oliekoeler geplaatst wordt als je af fabriek een trekhaak of trekhaakvoorbereiding besteld. Het staat dus los van de motorkoeling, het heeft te maken met de koeling van de versnellingsbakolie.

    In tegenstelling tot de 1.6 heeft de 1.5 altijd een elektrische waterpomp omdat die uit maakt van het koelcircuit van de intercooler (water/lucht intercooler). In hetzelfde circuit is ook de turbo opgenomen.
     

Deel Deze Pagina