1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.5 EcoBoost 150pk E10 Ron 97.8

Discussie in 'Performance' gestart door mauce, 7 dec 2017.

  1. Ik weet dat sommige onder ons graag Ron 98 of hoger tanken. O.a. ivm met beter lopen van de motor na chip tuning.

    Mijn vraag zou je dan ook E10 Ron 97.8 kunnen gebruiken met het zelfde doel?
    Ook hoger octaan getal maar wel goedkoper dan super98 e.d.

    posted by mobile
     
  2. Denk dat e10 ron97.8 gewoon super98 is maar met 10% bioethonal.
    Dus ja je zou het met hetzelfde doel kunnen gebruiken.
    Het blijft een persoonlijk keuze. 95 of 98.
    Belangrijkste dat het goeie benzine is.
    Bedoel 95 bij sgell is veter als 95 bij firezone.
    En ja een rijdt er beter op dan een ander
     
  3. Ethanol heeft een octaangetal van RON 108.6.

    Brandstof welke wordt verkocht als E10 brandstof met een octaangetal van 97.8 bestaat dus uit 90% Benzine met een octaangetal van RON 96.6 en 10% Ethanol met een octaangetal van RON 108.6.



    In Nederland mogen de normale Euro 95 en Euro 98 brandstoffen TOT 5% Ethanol bevatten. Dit wil echter niet zeggen dat dit er ook daadwerkelijk in zit.

    Er zijn nog enkele brandstof merken die geen Ethanol toevoegen aan de Euro 98. Hierbij is dus alleen een zeer klein percentage ethanol in de brandstof aanwezig dat tijdens de productie ontstaat. Het percentage Ethanol dat in Euro 98 zit is dus per merk verschilend.

    Voor zover ik heb kunnen vinden wordt bij veel Premium brandstoffen daarentegen wel Ethanol toegevoegd om onder andere het octaangetal te verhogen. Het percentage dat wordt bijgemengd is niet duidelijk maar volgens enkele artikelen die ik heb gelezen zou het weleens meer kunnen zijn als 5%.






    Persoonlijk tank ik uitsluitend brandstof met een octaangetal van 98 (of hoger) welke geen Ethanol bevat. Dit vanwege volgende redenen:


    1. Ethanol is zeer hygroscopisch. Dit wil zeggen dat het water uit de lucht onttrekt. Bij langdurig gebruik van Ethanolhoudende brandstof zou er dus water in de tank kunnen ontstaan wat voor problemen kan zorgen. In landen waar veel Ethanolhoudende brandstof wordt getankt is dit een bekend probleem. Tevens zit er nog een verschil tussen brandstoffen met droge Ethanol en brandstoffen met natte Ethanol. Natte Ethanol is Ethanol waar tijdens het productieproces niet al het water is uitgehaald waardoor natte Ethanol ongeveer voor 5% uit water bestaat. Hierdoor is natte Ethanol veel goedkoper te produceren als droge Ethanol. Een tank van 50 liter E10 brandstof bevat dus al 0.25 Liter water.

    2. Ethanol is behoorlijk agressief. Hierdoor kunnen niet alleen rubbers en kunststof onderdelen van het brandstofsysteem worden aangetast maar tast het ook aluminium aan. Gezien het brandstofsysteem bijna volledig bestaat uit kunststoffen, rubbers en aluminium onderdelen is het niet ondenkbaar dat deze onderdelen op de lange termijn vroegtijdig defect kunnen gaan door het gebruik van Ethanolhoudende brandstof.

    3. Ethanol heeft een lagere energiedichtheid als Benzine. Hierdoor licht de energiedichtheid van E10 brandstof lager als die van Euro95. Dit resulteert in een hoger verbruik.

    4. Brandstoffen met Ethanol zijn beperkt houdbaar. Na relatief korte tijd kunnen de bestanddelen gaan ontbinden waardoor het brandstofsysteem vervuild of zelfs verstopt kan raken of er water in de tank achterblijft.


    Gezien ik zelf maar weinig rij (vorig jaar zo'n 4000 KM) komt het regelmatig voor dat ik bijna 2 maanden met een volle tank doe. Gezien het relatief snel ontbinden van Ethanolhoudende brandstoffen en omdat Ethanol hygroscopisch is of zelfs water bevat neem ik het risico niet en tank ik alleen brandstoffen zonder Ethanol.
    __________________
     
  4. Wilco, welke benzine is dan nog zonder ethanol?
     
  5. #5 McGyver, 7 dec 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2017
    Competition 102 van Firezone. Dat is de benzine dit ik altijd tank, precies om de redenen die Wilco aangeeft. Ik tank nl maar 3x per jaar (eens per 6000km) benzine.
     
  6. Salland Olie verkoopt o.a. bij Firezone tankstations de Competition 102 brandstof. Deze is zonder ethanol.

    Zie ook http://competition102.com
     
  7. Mocht je bij de Duitse grens wonen en er zit een Aral in de buurt : Ultimate 102
     
  8. #8 mauce, 8 dec 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2017
    Uiteraard heb ik me van te voren goed ingelezen. En heb zodoende wel een eigen mening gevormd waar t gaat om de eigenschappen o.a. op t gebied van slijtage e.d. heb echt veel gelezen. De meeste "negatieve" verhalen zijn van oorsprong al vrij oud. En het negatieve blijft een beetje rond zi gen. Een reden waarom E10 maar matig verkocht wordt. Echter zijn er maar weinig tot geen slechte verhalen in combinatie met de nieuwste motoren. Het feit blijft dat de oudere motoren er wel degelijk last van kunnen hebben zoals JW stelt. Zelf denk ik dat Ford genoeg ervaring heeft om te kunnen stellen dat t gewoon geen probleem is. Ze hebben daarnaast genoeg ervaring met de flexifuel modellen. Die zelfs E85 kunnen tanken. E10 moet geen probleem zijn.

    Maar dit was niet helemaal de gedachte achter mijn vraag. Waar t mij omging, en daar kon ik helemaal niets over vinden, is het resultaat van het tanken van E10 RON 97.8 icm met vermogen e.d.

    De stoute schoenen maar aangetrokken en gewoon geprobeerd.
    Conclusie tot nu toe:
    Duidelijk wat minder vermogen.
    Er zit minder energie per liter in E10 dus logisch gevolg. Niet schrikbarend maar wel merkbaar. Maar goed er blijft meer dan genoeg over.
    Duidelijk betere "rij" eigenschappen.
    Motor draait soepeler en trekt hierdoor o.a. makkelijker door de versnellingen zonder licht horten en stoten. Kortom veel plezieriger rijeigenschappen. Zoveel zelf dat dit t vermogens verlies ruimschoots over schaduwd. Ik ben tot nu toe erg positief.
    Een hoger verbruik merk ik tot nu toe niets van. Maar daar is de test nog te kort voor dus kan ik weinig over zeggen.

    En het allerbelangrijkste, het zou wat beter voor het milieu zijn....

    posted by mobile
     
  9. E10 heeft een hoger octaal getal, waardoor er een hoger vermogen mogelijk is, maar omdat er minder energie in een liter brandstof zit, zal het verbruik ervan toenemen.
     
  10. Ik denk dat je hier teveel vertrouwen bij fabrikanten legt.

    Ford, net zoals elke fabrikant, wil nieuwe auto's verkopen, anders bestaan ze niet lang. Ford moet ervoor zorgen dat auto's goed genoeg zijn om de garantieperiode zonder problemen te overleven. Daarna zal het ze een zorg zijn.

    E10 tast langzaam alle rubbers en aluminium aan. Ford zal testen dat dit niet tot problemen leidt in de garantieperiode. Ze gaan er niet voor zorgen dat onderdelen daarna nog lang leven.

    Als je nieuwe auto's koopt, dan levert E10 dus geen problemen op. Koop je 2e- of 3e-hands auto's van een paar jaar oud, dan is E10 wel een probleem voor jou.

    Wat doen mensen als hun auto kapot gaat? Nieuwe auto's kopen. Ford heeft er dus belang bij dat hun auto wel de garantieperiode overleeft maar niet te lang meegaat.


    Ik heb altijd begrepen dat BP98 en Shell V-Power ook weinig tot geen ethanol bevatten. Met de Mustang tank ik alleen BP98, die rijdt ook niet veel km's per jaar.
     
  11. Dat is wel erg kort door de bocht. Er is Ford veel aan gelegen om ook na de garantie periode geen slechte naam te krijgen. Je koopt geen nieuwe auto als je weet dat ie na 5 jaar stuk is. Ook al rij je er maar 4 in. Zo werkt t nou eenmaal. En de huidig gebruikte rubber samenstelling kan er tegen en juist ook het aluminium. De gietijzeren blokken minder. Wat wel zo is, en dat gaat op bij o.a. je oude mustang, is dat als E10 lang 'staat' t slecht is. Heeft met water te maken. Weet niet precies hoe en wat maar e10 trekt water aan ofzo. Staat t lang stil in je tank kan die gaan roesten. Daar heb je zeker gelijk.

    posted by mobile
     

  12. Vergelijk je de E10 brandstof met een octaangetal van 97.8 nu met Euro 95 of met Euro 98?

    Deze brandstof vergelijken met Euro 95 vind ik een beetje een kromme vergelijking. Wat eigenschappen (zoals octaangetal) betreft zal je deze brandstof moeten vergelijken met Euro 98.




    Ik tank zelf al bijna 10 Jaar brandstof met een octaangetal van 98 of hoger (mits beschikbaar). Mijn ervaring is dat de auto hier aanmerkelijker zuiniger op rijd als op Euro 95. Ik heb het wel eens vergeleken en uiteindelijk was het verschil in kosten tussen het rijden op Euro 95 en Euro 98 nihil. Daarnaast is mijn ervaring dat de meeste motoren (en zeker de ECOboost motoren) aanmerkelijk mooier lopen op brandstof met een hoger octaangetal.

    Zolang Euro 98 zonder (of met zo min mogelijk) Ethanol nog verkrijgbaar is zal ik deze brandstof blijven tanken. Gezien ik vrij weinig rij tank ik gemiddeld 1 keer per 2 maanden. Bij het gebruik van brandstof met (natte) ethanol is de kans vrij groot dat de hygroscopische eigenschap van Ethanol er toe leid dat er een fasescheiding optreed en er na verloop van tijd steeds meer water in de tank komt. Gezien de benzinemotoren in veel Ford modellen niet zijn voorzien van een brandstoffilter (alleen een grove zeef in de tank) kan water in de tank al snel tot problemen leiden.
     
  13. dat wil ik ook wel eens weten dan...
    en ja, Firezone 102 maar die is niet in elke stad of dorp verkrijgbaar.
     
  14. Ik vergelijk m met 95. Maar mijn initiële vraag ging m om de voordelen van het hogere octaan gehalte bij E10.
    Uiteraard snap ik de voordelen van gewoon 98. Echter rij ik zakelijk en willen ze niet aan de 98.
    De E10 is even duur maar toch bijna 98. En ja de motor draait merkbaar beter. Nu ik t geprobeert heb is de mijn eigen vraag beantwoord.
    Maar wel iets van vermogens verlies. Ook duidelijk merkbaar.
    Bij mij krijgt de e10 geen kans om water te vormen dan is t al op. Haha
    Tank de laatste tijd bijna 2x per week.

    posted by mobile
     
  15. Ik lees trouwens net t volgende onderzoek uit 2014. Geeft je dan weer te denken vwb de uitstoot....

    "Uit onderzoek van het Britse autoblad What Car? blijkt dat E10-benzine voor een hoger verbruik zorgt dan Euro95. Testauto’s lieten een gemiddeld 8,4 procent hoger benzineverbruik noteren als ze E10 gebruikten. E10 is benzine waaraan 10 procent ethanol is toegevoegd.

    Praktijktest met vier auto’sE10-benzine gemiddeld 8,4 procent minder efficiëntHogere CO2-uitstoot in vergelijking met Euro95

    What Car? gebruikte vier auto’s om het brandstofverbruik op de openbare weg te testen. Ze tankten de auto’s met zowel E10 als Euro95 om de verschillen te bekijken. Hieruit bleek dat het verbruik met de E10-benzine gemiddeld 8,4 procent hoger lag. Auto’s die rijden op E10 stoten minder C02 per verbruikte liter uit,* maar omdat het brandstofverbruik hoger is, wordt toch meer C02 per kilometer geproduceerd. Een van de met E10 volgetankte testauto’s stootte zelfs 11 gram CO2/km meer uit dan toen deze met Euro95 werd getest. Een mogelijke verklaring voor het hogere verbruik is het feit dat ethanol circa 30 procent minder energie bevat dan Euro95-benzine. Voor hetzelfde resultaat moet het gaspedaal dus dieper worden ingetrapt. In 2020 moeten volgens EU-wetgeving alle oliemaatschappijen brandstof met 10 procent bio-ethanol op de markt brengen. Vandaar de introductie van E10-brandstof. In Nederland is de uitrol van E10 in 2011 langzaam begonnen. Ongeveer 90 procent van de benzineauto’s is geschikt voor die brandstof."



    posted by mobile
     
  16. die is er dus niet, behalve de prijs dan :D
     
  17. Ethanol is ook gewoon goedkoper dan benzine. Dus 90% benzine en 10% goedkope ethanol verkopen voor de prijs van 100% benzine is gunstig voor de portemonee van de oliebedrijven.

    Even een labeltje "milieuvriendelijk" eraan, beetje lobby bij de politiek en klaar is de winst.
     
  18. BP98 of Shell Vpower, die bevatten nauwelijks tot geen ethanol
     
  19. tnx Maarten, goed om te weten :thumbup:
     
  20. Ik tank al jaren BP 98 rijd super
     

Deel Deze Pagina