Zo..... de pod is geinstalleerd compleet met meter Een turbosmart meter zou inderdaad slim zijn haha: Ik moet de verlichting en vacuümslang nog aansluiten, maar dit ziet er wat mij betreft zeer 'clean' uit. Het kleurthema sluit volledig aan op de rest van het dashboard: witte letters/cijfers met rode naald.
Er hoeft geen 'printplaat' tussen. Dit is een zogenaamde analoge turbometer met ouderwetse vacuüm aansluiting. Dus rechtstreeks een vacuumslang van meter naar plenum. Waarom niet via obd? Omdat deze oplossingen erg duur zijn voor wat ze doen en omdat de ingebouwde map sensor eigenlijk geen map meet, maar de turbodruk voor de gasklep. Door hem op het vacuum van het plenum aan te sluiten meet ik niet alleen de turbodruk die daadwerkelijk de motor in gaat, maar ook het gegenereerde vacuum als ik het gas los laat.
Zo zit die bij mij ook, ziet er heel leuk uit! Ik moet alleen nog de verlichting aansluiten, vacuüm zit al
Even weer afstoffen. De mondeo gaat nog steeds goed. Ik heb eindelijk de oorzaak van mijn trillende remmen gevonden: het ligt aan de linker aandrijfas.. Ik kwam op het spoor toen ik laatst met koude motor de snelweg op draaide en gas gaf. Boven de 100kmh begon het stuur te trillen op exact dezelfde frequentie als bij het remmen op die snelheden. Remmen leverde op dat moment geen extra trillingen op. Dus auto op de brug en assen gecontroleerd. Blijkt dat de linker as een ongezonde hoeveelheid speling heeft. Dus ik vol goede moed een revisie-as besteld bij Ford. Ja kak! in backorder, is niet leverbaar. Een fabrieksnieuwe helaas net zo... niet leverbaar. Inmiddels wacht ik al 3 weken op een nieuwe/gereviseerde linker aandrijfas. Thanks Ford!
Lars, dit is wel balen dan. Is er echt geen mogelijkheid een andere as te krijgen? Ik denk bv aan een versterkte as van ??? Of zijn die er gewoon niet? Succes!!
Theoretisch past een v70/s80 as. De rechter kant is 100% identiek bij volvo (zelfde Ford partnumber) De linker kant heeft bij Ford een ander partnumber. Mogelijk is het enige verschil dat Ford een trillingsdemper gebruikt en Volvo niet, maar niemand kan het met met zekerheid zeggen.
Kreeg gistermiddag nog een telefoontje van de dealer, lijkt wel of Ford meeleest De reman-assen waren nog steeds niet leverbaar maar de nieuwe inmiddels wel. Ze konden me een nieuwe as leveren voor de netto inkoopprijs, 90 euro duurder dan ik voor een reman zou betalen. Uiteraard heb ik daar akkoord op gegeven, moet wel verder namelijk.
Nou... afgelopen woensdagavond de as gemonteerd , compleet met nieuwe keerring en bakolie. Dit had ik dus 3 jaar eerder moeten doen! Meteen rust in het stuur! Niet dat het stuur continu stond te schudden, want dat had ik wel door gehad. Maar heel veel fijne trillingen die je als 'normaal' zou kunnen omschrijven zijn ineens verdwenen. Ook het trillen in het stuur bij het remmen is verdwenen. Nu nog wel nieuwe remschijven omdat waarchijnlijk de slechte as toch mijn linker schijf verneukt heeft.
Gisteren de zomerbanden weer gemonteerd. Heb meteen een complete nieuwe set remschijven en blokken gemonteerd. Dit om de laatste trillingen er uit te halen. Blijkbaar had die defecte as ook mijn schijven gesloopt Nu heb ik twee sets originele Ford (geen motorcraft) blokken gekocht met brembo schijven voor en trw schijven achter. Mijn eerste indruk is dat het toch mooier aangrijpt en fijner te doseren is. Nu in ieder geval weer volledig trillingsvrij, hopelijk blijft dit zo.