1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 TDCI 115pk Dpf uitlezen met Forscan

Discussie in 'Performance' gestart door Basscania, 22 jun 2018.

  1. Vandaag eens gekeken met Forscan hoe het staat met mijn roetfilter.
    Nu kan ik 2 waardes uitlezen over mijn dpf.
    De vraag is..welke geeft de mate van vervuiling in het filter aan?
    Is er iemand die dat kan vertellen?
    De ene geeft 33% en de andere 65% [emoji848][​IMG]

    Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
     
  2. https://forscan.org/forum/viewtopic.php?t=5769
    Helaas geen uitleg welke de actuele verstopping is van de dpf.
    Denk dat 57% de verstopping is en de andere waarde is waar de motor naar toe wil zakken.
    Of waar hij de laatste keer bij regen naar toe is gezakt.

    Heb gezien waar iemand met dpf storing beide op 185% had. Na fixen van storing waren beide weer gezakt onder de 20%.

    Bij elke diesel met dpf is het handig om deellsst te rijden boven de 60km/h. Als hij gaat regeneren dan zal actuele brandstofverbruik stijgen bij het regeneren.
    Geef je vol gas dan stopt regen meteen en heb je vol vermogen.

    Je zou een keer bij een lange run het kunnen mappen van deze twee waardes tijdens rijden.
    Of heb je eobd met usb. Want dan zal je met laptop moeten doen. Heb je eobd met bluetooth. Dan de mobiele app van forscan vebruiken
     
  3. Ik heb met usb.
    Wil idd misschien een keer met een lange rit de laptop eraan en mappen.

    Ik zit er aan te denken om een keer een geforceerde regeneratie te doen, zodat het proces een keer goed afgewerkt kan worden.
    Ik rijdt nmlk elke dag 2x een stuk van ongeveer 30km over de snelweg met cruise op 125, maar heb het idee dat hij dan net in de laatste 10km pas gaat regenereren en dus geen volledige regeneratie cyclus kan worden gedaan.

    Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
     
  4. Hoe merk je überhaupt of hij aan het regenereren is? Ik rij dagelijks twee keer 100km, maar heb nog niet 'gezien' dat hij daarmee bezig is?
     
  5. Load is percentage vervuiling dat niet meer weg gaat bij een Regeneratie. Soot Load is percentage vervuiling van roet, welke bij een Regeneratie dus zal verdwijnen.

    Soot load kan tot 250% zonder problemen.
     
  6. Dat zou dus betekenen dat de mijna na 244.000km nog maar 33% vol zit.
    Het is nog het 1e roetfilter.
    Als dat zo is, dan heeft dat gecoate roetfilter toch wel echt nut en is dus in principe wel degelijk onderhoudsvrij.
    Bij de oudere type's en bij andere merken moet het roetfilter vaak vervangen worden tussen de 150.000 en 180.000 omdat het vol zit.

    Of het moet zijn dat de DPF cleaner van Forte heel goed werkt, ik gooi dat er 1x in het halfjaar bij dus ongeveer om de 12.000km
    .



    Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
     
  7. Opzich heb je gelijk, ik weet alleen niet wat de percentage grens is dat de computer zegt "vol" dit kan bijvoorbeeld ook bij 75% zijn.
     
  8. Gister nog eens gechecked en idd de laatste waarde was gezakt naar 31% de dpf Load naar 30%

    Ik ga er ff vanuit dat hij dan niet meteen de 1e rit gaat regenereren, maar ik zie toch met 120km/h op mijn huidig verbruik dat die steeds rond de 1:17 zit [emoji848]
    De accu is ook niet meer al te best, was gister na een rit van 30min nog paar 54% geladen, dus die ga ik vandaag ff vervangen.
    Misschien dat hij constant bijlaadt en daarom wat meer verbruikt...

    Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
     
  9. #9 Gianshamo, 28 okt 2020
    Laatst bewerkt: 3 nov 2020
    Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 7 met Tapatalk
     

Deel Deze Pagina