1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Distributieriem

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door focusgebruiker, 17 jan 2018.

  1. Beste allen,
    Wie kan mij vertellen wat er gebeurd als je distributie riem breekt terwijl je 130 rijdt? Dat je motor aan gort is dat weet ik al... lol Ik lees alleen verschillende horror verhalen over de meest verschrikkelijke ongevallen enzo. Is dat zo? of is dat een fabeltjes krant topic?
     
  2. Je hebt dan gewoon geen aandrijving meer. Je kan dus niet meer versnellen o.i.d.
    Rest van de auto werkt nog gewoon zoals remmen en stuur enzovoorts.


    Ik heb bij een auto wel eens de nokkenassen eruit gereden, das ongeveer hetzelfde.
    En ik had dan nog de mazzel dat ik van de snelweg afkwam en al bezig was met remmen en alle kanten de berm op kon.
    Ook reed er gelukkig niemand achter me.
    Geen aandrijving op je auto als je net aan het inhalen bent kan ontzettend gevaarlijk zijn, je kan opeens nergens meer heen dan alleen langzamer.

    Zou hem ook gewoon vervangen. Het kan goed aflopen, maar het kan ook verkeerd aflopen en je moet afvragen of je dat risico wil lopen voor een schamele 500 euro.
     
  3. Op een auto van 1000,- euro is 500 een heleboel. Er kan natuurlijk altijd van alles gebeuren. Ik heb ook al eens een noodloop gehad tijdens inhalen. Ook dan gaatie niet verder vooruit en zak je terug naar 80. Ongeveer het zelfde verhaal. Het gaat mij er om of heel de zaak vast loopt en de auto ineens stil kan staan. Met 120km/ pu naar 0 lijkt me niet erg handig.
    In ieder geval heeft die "schamele" 500 euro voor mij meer waarde dan de auto op dit moment.
     
  4. Dan zou ik persoonlijk een andere auto aanschaffen.

    Anders gezegd, het risico wat je loopt, is dat je 500 euro waard? Dat de auto het niet waard is soit, maar je eigen leven .

    Geen vermogen en aandrijving terwijl de rest om je heen 130 rijdt, dat kan gewoon verkeerd gaan, stel je voor je rijdt in een tunnel, je aandrijving valt weg, dan is het maar hopen en bidden dat de rest van het verkeer stopt.

    En als je een handige harrie of goeie beun kent, kan het ook voor veel goedkoper, materiaal is 130-200 euro. Er zitten hier op het forum ook wel mensen die dat voor je kunnen en willen doen.
     
  5. Ik zou niet denken dat alles het doet als de motor uitvalt. Wat te denken van stuur- en rembekrachtiging. Is mij een keer overkomen dat de motor uitviel en remmen en sturen was plotseling niet zo simpel meer.
     
  6. Beste mensen, ik zeg niet dat de riem vervangen moet worden :) Natuurlijk waardeer ik ieder zijn / haar reactie met de uiteenlopende horror scenario's, maar het is meer dat ik mij afvraag of een auto van 130 naar 0 gaat als de riem knapt. Volgens de vakgarage waar de auto vandaan komt is de riem nog in 2016 vervangen. Dus daar moet ik dan in geloven. Het voorbeeld met de tunnel vindt ik persoonlijk een vergezocht horror scenario. Ik bedoel de bliksem kan ook in een tank auto slaan waar ik net achter rijdt op een spoorweg overgang en waar net de trein ook aankomt.... Ik heb ook al meegemaakt dat mijn ruitenwissers gingen staken terwijl ik net met 140 over de Duitse snelweg rijdt op de linker baan. Het is een kwestie van goed kunnen reageren en niet in paniek raken. Ik wil enkel weten of het echt waar is dat als je riem knapt de auto in een totale stop komt binnen enkele seconde. That's all.
     
  7. als automonteur heb ik enkele gevallen gezien waar de connectie tussen krukas en nokkenas verloren was gegaan.
    dit door uitgerekte ketting, riem van tijd gesprongen, riem gebroken, ketting gebroken, bouten afgebroken.

    simpel gezegd ligt aan de bestuurder hoe en wat er daarna gebeurt. trap je koppeling in rolt hij gewoon door tot je op een veilig plek remt.
    bij een automaat zet je de pook in zijn neutraal.

    wat je ook doet of je nu 1rpm of 8000rpm draait op dat moment, je hebt over het algemeen kormme kleppen, gat in de zuiger kapotte nokkenas.
    ja 1rpm zelfs met de krukas met de hand draaien kan je al kromme kleppen krijgen. denk eraan alleen starten van de motor.


    dus schade aan motor kun je niet voorkomen. rest ligt veel aan de bestuurder, iemand die schrikt kan nog steeds het juiste doen maar kan ook verkeerd uitpakken.
    als je ongelukkig in de situatie komt heb je daarna nog geluk of pech.

    als je stil staat het belangrijkste is contact uit. dan loopt er geen brandstof meer naar voren toe
     
    focusgebruiker vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina