1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Defecte ABS-sensor?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door RSBülent, 8 nov 2021.

  1. Goedenavond allemaal,
    Tijdje geleden gingen er, zoals in youtube filmpje, opeens op mijn dashboard meerdere lampjes branden met de volgende mededelingen: active city stop, hill start assistant, blitz en bandenspanningmeter not available.
    zie filmpje
    Volgens het filmpje zou het de abs sensor moeten zijn. @bws723 heeft het voor me uitgelezen (mijn dank is groot) en inderdaad gaf het programma de abs sensor rechtsachter als de boosdoener.
    Bij de lokale automaterialenzaak nieuwe sensor gehaald en vervangen. Hierna heeft @bws723 alles gereset maar de meldingen zijn niet verdwenen en blijven terug komen. Zou er iets mis zijn met de bekabeling die vanaf de sensor naar de carrosserie loopt? Of wat anders? Heeft iemand ervaringen hiermee?

    Met de zoekfunctie hierboven heb ik helaas niks kunnen vinden.
     
    bws723 vindt dit leuk.
  2. Ervaring met kapotte ABS sensoren wel, ik heb ze in vrij korte tijd links en rechts achter kapot gehad. Maar door de dealer laten vervangen (ca 70 euro / keer) en daarmee opgelost. Dus kan je helaas niet helpen met je vraag.
     
    RSBülent vindt dit leuk.
  3. Soms wil het met dit soort dingen wel een helpen om "gewoon" even de accu er 10 minuten af te halen. OF heb je dit al geprobeerd?
     
    RSBülent vindt dit leuk.
  4. Yep, dit heb ik al geprobeerd, 30 min maar niet verholpen. Een vriend adviseerde dit om een hele dag te doen maar heb mijn twijfels of dat uitmaakt.
     
  5. Hoe zit het met je accu? Als die niet zo goed meer is, wil dat ook vaak gekke meldingen en lampjes opleveren. Kreeg op een gegeven moment ook soms 'Hill start assist not available" te zien en na wat zoekwerk op internet dacht ik ook dat het de ABS sensor was, maar na plaatsen nieuwe accu nooit meer die melding of soortgelijks gehad.
     
    RSBülent vindt dit leuk.
  6. Accu is minder dan 2 jaar geleden vervangen door ANWB, met 3 jaar garantie, volgens hun een topkwaliteit accu.
     
  7. Uit laten lezen welke kant het is is bijna altijd achter en dit zit vaak niet in de sensor maar in het draadbundel van de sensor naar de carrosserie is simpel zelf te doen
     
  8. Die draadbundel was de volgende wat ik er aan dacht maar wilde het niet zomaar vervangen. Is inderdaad niet al te moeilijk om het te vervangen. Die draadbundel is zeker alleen bij de dealer te verkrijgen neem ik aan?
    Bedankt voor je advies
     
  9. Ja klopt zijn niet heel kostbaar Dacht iets van rond de 35 eur Ik zou ze dan meteen links en rechts vervangen
     
    RSBülent vindt dit leuk.
  10. Top!!! Bedankt!
     
  11. Ik zou niet te hard van stapel lopen met vervangen van bedrading.
    Vorige maand ook deen defecte sensor gehad bij mijn MK3 (01-2012), linksachter. Hij zit nog in de garantie (universeel garagebedrijf), dus ben er niet zelf mee aan de slag geweest.
    Afijn, lang verhaal kort. De sensoren die besteld werden via chassisnummer bij de vaste onderdelen leverancier van de garage pasten allemaal wel, maar communiceerden niet met de auto. Voor de derde poging is de sensor origineel bij Ford besteld, direct probleemloos.

    Het lijkt er dus op dat er (misschien rond modeljaar wisselingen) wat wijzigingen zijn geweest in de ABS en aansturing/communicatie met de sensoren.
     
    RSBülent vindt dit leuk.
  12. Dus het kan ook aan de niet-originele sensor liggen die ik bij de automaterialenzaak gehaald heb.
     
  13. Dat kan zeker, althans dat was in mijn geval wel zo. Om probleem met de draadboom uit te sluiten zou je links-rechts even kunnen wisselen. Verschuift het probleem dan, dan weet je dat het in de sensor zelf zit. Blijft het probleem op dezelfde locatie, dan is de kant groot dat er iets in de bedrading niet goed zit.
     
    RSBülent vindt dit leuk.
  14. Dat is een goed idee, ga ik proberen, bedankt!!
     
  15. Ik heb een aantal weken exact hetzelfde gehad als gehaktstaaf (krijg meteen honger)

    Eerst een sensor van de lokale auto materialen zaak geprobeerd. Maar de storing bleef. Daarna een originele van de dealer, en het probleem was opgelost. [emoji2371]


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
    RSBülent vindt dit leuk.
  16. Van de week heb ik de sensoren links met rechts omgewisseld. Zonet laten uitlezen bij @bws723 en ja hoor bingo!!! Nu is storing aan de linker zijde. Dus het ligt aan de niet-originele sensor zoals @Gehaktstaaf en @Siri schreef, dankjewel!!!:thumbup::thumbup:
    Morgen effe bij de dealer bestellen.
     
    Siri, gerardTDCI en Thieske vinden dit leuk.
  17. Goed om te horen dat de boosdoener is geïdentificeerd. Was zonde geweest om de draadbomen te vervangen.
    Ik ga er vanuit dat het met de dealer sensor enkel nog een kwestie is van storing wissen en rijden maar.
     
    RSBülent vindt dit leuk.
  18. Update:

    Abs-sensor bij de dealer besteld en vervolgens vervangen. Alle meldingen verdwenen, zonder te resetten!

    Kosten: sensor bij de dealer 24 euro, de imitatie sensor van de automaterialenzaak 26 euro!! Zo zie je dat je soms bij de dealer goedkoper uitkomt.
    Overigens de "origineel" sensor van de dealer is van het merk Ate.

    Bedankt voor jullie adviezen!!:thumbup::thumbup::thumbup:
     
    M.Blaak, Siri en Kludrex vinden dit leuk.
  19. Top dat je nog even een update doet!
    En fijn dat het hiermee is opgelost. Bij mij viel het nog onder garantie, maar de prijs valt me echt reuze mee!
     
    RSBülent vindt dit leuk.
  20. Vandaag ook een abssensor vervangen daar bij de dealers voorlopig niets op voorraad is een aftermarket sensor besteld maar je moet goed opletten welke ,van de 20 zijn er misschien 3 geschikt voor auto met automatisch inparkeren dus goed kijken naar het oem nummer bij mij werkt het weer.
     

Deel Deze Pagina