1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

(deel)restauratie van de E30 M3

Discussie in 'Mijn auto' gestart door Kaz, 30 jun 2010.

  1. Inmiddels is de plaatwerker een heel eind opgeschoten, de linkerkant is vrijwel klaar. Er kwam een hoop ellende tevoorschijn na het weghalen van de buitendorpel, zoals ik al verwacht had. Het was daarom een flinke klus, hij is 28 uur bezig geweest met snijden, kloppen en lassen. Maar het ziet er weer netjes uit. Ter hoogte van de krikpunten 3mm plaat gebruikt zodat je nooit meer dubbelgevouwen randen krijgt. Nu de rechterkant nog en wat klein gesnor aan de achterkant. Daarna kan er eindelijk weer begonnen worden met opbouwen. Heb flink wat foto's gemaakt, teruglopend in de tijd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. Poeh, dat is nogal wat. Mooi resultaat! :)
     
  3. Mooi dat het weer goed is nu en inderdaad dikkere plaat is bij krikpunten zeker wel nodig.
     
  4. zo, mooi wat werk verzet! Prima reparaties voor een circuitauto en hij is moi weer dicht! Wel goed in de coating zetten zou tik zeggen, anders ben je (te) snel weer aan de beurt, maar voorlopig is het lekker opgelost! Droge voeten in de regen ;)
     
  5. Nog even wat dingen wat netter maken, doorvoer kabelboom maken en wat spuitwerk, maar dat kan ik zelf wel. Hier en daar wat naden opnieuw afkitten. We gaan met RX5, 7, 10 en Dinitrol aan de slag om alles te beschermen.
     
  6. Denk er om dat rx5 en 7 echt weg of schoon moet zijn voordat je er overheen kunt spuiten, anders gaat je lak niet houden. Die dorpels en binnenspatborden ook weer in de antidreun?
     
  7. Ja dat weet ik. Ik gebruik het als laatste laag, en anders alleen RX2 met een goede alkyd erover.
    Geen antidreun gepland nog. Zat er ook niet (meer). Overtollig gewicht voor een circuit auto ook wat mij betreft.
     
  8. Eens, maar op die dorpels komt anders wel behoorlijk steenslag, zeker als er iemand de grindbank even pakt, vlak voor je. Hoe dan ook, gaaf project!
     
  9. Ah, ok op die manier. Dat is een kwestie van bijhouden wat mij betreft. Wellicht anti steenslag folie erop, dat heb ik nog liggen.
     
  10. Inmiddels vordert het snij- en laswerk aan de auto, ook de rechterkant is gedaan. Daar waren wat minder problemen met de dorpels, maar wel wat andere zaken die werk gaven, zoals 2 scheurtjes bij subframe en schokdemper toren. Misschien als gevolg van een keer bumpstops raken. Maar veelvuldig op kerbstones rijden kan ook dit soort schades geven.

    In tegenstelling tot wat de taxateur dacht is de plaatwerker tot de conclusie gekomen dat de auto nooit schade heeft gehad, maar dat al het eerdere laswerk het gevolg is geweest van roestreparaties, danwel verstevigingen aan de auto. Zowel subframe als het complete voorpaneel zijn origineel en schadevrij (op wat corrosie na). Enige twijfel is de scheurtjes aan de rechterkant, die zouden ook van richtwerk kunnen komen, maar dat strookt niet met het subframe en front. De wielbasis links/recht/diaganonaal is ook symmetrisch tot op 1mm.

    Ook rond kachelhuis wat reparaties uitegvoerd, en op de aansluiting schutbord - wielkast en schutbord - ventilatiebakken (die zitten onder de paravan).

    Weer gewerkt met 3mm plaatstaal rond de krikpunten, tevens de originele BMW verstevigingen en kriksteunen ingelast. En de buitendorpels zijn gepuntlast, zoals het hoort. Al met al ziet het er netjes uit. Op de foto kun je ook zien dat dorpel heel netjes aansluit op de deur.

    Nu nog wat klein werk aan het achterpaneel en dan is de plaatwerker klaar. Inmiddels heb ik vrijwel alle onderdelen die van de auto af zijn gekomen schoongemaakt, nagelopen, gesmeerd etc. En waar nodig vervangen. Gelukkig is heeeeel veel nog gewoon te krijgen. Soms verrassend goedkoop, soms belachelijk duur. Maar het is te krijgen :)

    Dus binnenkort eindelijk opbouwen (eerst even tijdje aan de zuurstof na ontvangst rekening plaatwerker :mrgreen: ), dat is een flinke uitdaging. Maar we nemen de tijd en doen het zo grondig en netjes mogelijk. Eerst de boel goed afstrijken/kitten, primen, spuiten, Dinitrollen, RX-en en noem maar op. Daarna kabelboom opschonen/repareren waar nodig en vanuit daar de boel weer opbouwen.

    Als laatste een vers setje R1R erop, en dan straks lekker rijden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  11. #1312 Marco Morello, 2 feb 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 feb 2015
    Wordt de auto met Dinitrollen niet een stuk zwaarder?

    En een kachelhuis in een racer? ;)
     
  12. Als je het niet overdrijft niet. Van tectyleren wordt een auto wel zwaarder, ik ga zoveel mogelijk oude tectyl eerst verwijderen.

    Je hebt ventilatie nodig in je auto he? Rijden met raam open ist verboten. En vergeet niet dat in veel racers airco zit tegenwoordig, al dan niet verplicht.
     
  13. Ah oke. Duud`lijk. :mrgreen:
     
  14. Mooi wark!
     
  15. Heb gisteren wel de airco condensor ontmanteld, en dat scheelt toch redelijk wat gewicht :mrgreen:
     
  16. Er zijn speciale versteviging sets voor de achteras verkrijgbaar. Een aanrader. Jeroen het eft ze in zijn 320is ook geloof ik.

    Mooi werk verder!
     
  17. Ik heb verstevigingen voor motorsteunen, stabi's voor en achter en schokdempertoren achter klaar liggen. Van AKG en BMW (voor de Z3). Bedoel je die?

    Hopelijk is het eindresultaat er straks naar. De to-do lijst is nogal lang inmiddels ook.
     
  18. je blijft wel lekker bezig Michel, ben wel heel benieuwd als het af is :thumbs:
     
  19. #1320 uwbuurman, 3 feb 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 feb 2015
    Ik bedoel een plaatje dat je in de achter brug last, op de zwakste plek waar ze wel willen scheuren.

    Standaard hoekje:
    [​IMG]

    Binnenste versteviging:
    [​IMG]

    De buitenste versteviging:
    [​IMG]

    Een heel draadje met meer foto's.

    Dit is voor jou eigenlijk een must have denk ik, en nu redelijk makkelijk uit te voeren.
     

Deel Deze Pagina