1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

De grijze ST van SysICoder

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door SysICoder, 18 apr 2014.

  1. Inmiddels bijna 180.000 km op de klok.

    Tijd voor regulier onderhoud bij de Ford dealer, de 9 jaar/180k beurt, plus apk. Deze keer bij Crum in Culemborg, vanwege verhuizing. Standaard prijs 575 euro, volgens Ford. Ik verwachtte geen problemen, de wagen rijdt probleemloos. Gelukkig geen olie lekkage issues meer. Accu was blijkbaar aan het eind, deze is vervangen. Plus wat kleine onderdelen, wissers etc. En een airco schoonmaak. Rekening ruim 800 euro.

    Ik zag trouwens dat mijn oude Focus 1.6 ti-vct nog steeds rondrijdt, althans in elk geval een geldige apk heeft. Ik heb die wagen begin 2014 met 260.000 km op de klok ingeruild!
     
  2. waarom helemaal naar Culemborg Bas?
    geen dealer in de buurt waar je vertrouwen in hebt?
     
  3. Ik kan me dat wel voorstellen, geen vertrouwen bij een in de buurt :mrgreen: ik rij ook een stuk verder :lol:
     
  4. Ben verhuisd en woon nu in de buurt dus vandaar Culemborg :)

    Is op 10 minuutjes van mijn huis.
     
  5. aha, logisch :thumbs:
     
  6. het is hier in de buurt al gauw Ardea :weird:
     
  7. Beetje late reactie maar ik snap precies wat je bedoelde, ik heb ook best veel problemen die mn broer met zn gti en daarna r32 nooit heeft. Wiellager, aandrijfassen, distributieriem weer piepen na 50.000 km, 1 band gigantisch gecupt nadat die een halfjaar terug is uitgelijnd. Nu dus een trillend stuur en al 2e setje remmen krom in de 50.000 km dat ik hem heb. Verder nog het oliemembraam, dynamo, stuurpomp vervangen, 1 lambdasonde kapot, draagarmrubber kapot, aircopoelie krom, ook ruitenwisserreservoir gescheurd. En ik ga absoluut niet ruw om met mn auto, ook niet met mn remmen, doe echt niet gekker dan met mn vorige golf 4 waar ik nooit wat mee had. Dus je ben echt niet de enige en snap je frustratie helemaal. Voor dit geld had ik een leuke daily erbij kunnen kopen.
     
  8. Je moet geluk hebben met een tweede hands. Tot nu toe had ik dat altijd :)

    Maar het probleem is nu opgelost (afkloppen).

    Wat me na het laatste onderhoud wel opvalt is dat de hoeveelheid torque steer toegenomen lijkt? Vooral de initiele versnelling (plankgas na een rotonde bijvoorbeeld, dus van 20-30 naar eh netjes 80) leidt nu toe een behoorlijke zwieper. Maar goed kan ook inbeelding zijn. Bij accelereren op snelwegen is er geen probleem.

    Binnenkort moet ik ws weer gaan forenzen met de Focus. Benieuwd hoelang ik gezien de km stand dan nog economisch verantwoord :lol: met de ST kan rijden.
     
  9. Het probleem van een ST of soort gelijke wagen is dat ze over het algemeen gebruikt worden waarvoor ze bedoelt zijn. Daarbij zijn er ook genoeg die met een beperkt budget gereden worden. Oftewel waarbij het onderhoud niet de eerste prio heeft.

    Wat betreft jouw wagen; draagarmrubber, het gecupte wiel etc. toevallig allemaal aan dezelfde kant van de auto?

    Ohja, je distributieriem kan niet piepen. ;).
     
  10. Ga binnenkort weer forenzen met de Focus dus voor de zekerheid de Winterbanden er weer onder laten leggen (Bridgestone Blizzak LM32S).

    Voor de gelegenheid Sneeuw tijdens het ritje naar het bandencentrum...

    Daar aangekomen kreeg ik te horen dat de linkerachter zomerband erg zacht was, dit was me nog niet opgevallen. Dit kwam blijkbaar door oxidatie op de velgrand. Wordt voor 8 euro en 26 cent gefixed zodat eea in April/Mei weer OK is. (Mits de band het rijden met lage spanning heeft overleefd, dat hoor ik nog).
     
  11. heb jij geen DDS oftewel bandenspanning controle er op zitten Bas?
    of is dat bij jou niet geactiveerd? (is bij mij namelijk ook later pas geactiveerd door Freddie toen)
     
  12. Nope, die optie zit niet op deze Focus.
     
  13. die optie is wel te activeren horen Bas.
    Wilco (JW) of Anton (antig01) kunnen je daar wel bij helpen.
     
  14. Ok dat wist ik niet. Bedankt voor de tip Gerard!
     
  15. Gister zag ik even het ESP lampje oplichten bij een inhaal actie.

    Ik kon thuis ESP nog 'gewoon' aan en uit zetten. En vandaag niks gezien.

    Inmiddels forens ik weer bijna dagelijks met de Focus, km stand is 182000 nu. Zou er nog wel een ton op kunnen zetten heb ik het idee. Of dat handig is is een tweede. Mijn oude 1,6 ti-vct rijdt ook nog rond blijkbaar (4 jaar geleden ingeruild met 260000).
     
  16. die 5 cilinders zijn beresterk dus dat moet lukken :thumbs:
     
    SysICoder vindt dit leuk.
  17. Dat denk ik ook Gerard. Toch vandaag de laatste rit gemaakt met mijn Focus ST.

    Om deze in te ruilen voor een andere Focus...dat is dan de derde in 8 jaar. Hopelijk bevalt deze ook weer zo goed als de vorige wagens.

    Dit is 'm geworden:

    [​IMG]

    Ik heb heel lang getwijfeld tussen 2 opties, een Focus 3 ST of een Focus 2 RS (allebei wit toevallig). Keus is puur gemaakt op basis van gevoel in plaats van verstand...Of ik hier spijt van krijg, de tijd zal het leren....

    Deze RS is een oorspronkelijke Nederlandse wagen, en komt van de eerste eigenaar die er 7 jaar, vanaf December 2010 tot December 2017 in heeft gereden. Onderhoud is altijd bij dezelfde garage gedaan, toevallig maar een kilometer of 5 van mijn woonplaats. Ik heb de Focus laten keuren, daar kwamen enkele kleine zaken naar voren, o.a. uit dat de remblokken slecht waren, de lak op sommige plekken bijgewerkt leek, de accu was matig en de wissers waren op. Tijdens de testrit viel me op dat de stoel enorm kraakte (maar wel goed zat verder).

    Ik heb contact opgenomen met de garage die het onderhoud deed. De vorige eigenaar "paste eigenlijk niet in de stoel", kwestie van het mechanisme invetten en aandraaien. Vwb de lak, de moterkap en achterbumper zijn een keer overgespoten (via CarFax werd geen schade / ongeluk gemeld). Volgens de garage had de vorige eigenaar er zeer rustig mee gereden (voor wat dat waard is), de remblokken waren nog de orginele..?!

    Al met al denk ik dat het goed zit met de auto, maar een dosis geluk met een tweedehands is altijd nodig.

    De terugrit was ongeveer 100km, dus gelegenheid genoeg om zo nu en dan wat extra gas te geven. Wow, qua geluid is dit een brullend monster vergeleken met de ST. Alles heeft een wat zwaarder, meer solide gevoel (schakelen, sturen), alsof alle bouten en moeren extra stevig zijn aangedraaid.

    Ik ben niet echt een tuner of sleutelaar, en zal de wagen waarschijnlijk stock houden. Ik zal tzt wel een (dus niet heel spannend) nieuw topic aanmaken, gewoon voor de ups en downs met wagen, die ik dagelijks zal gebruiken.
     
    MrMarcos en bluediamond vinden dit leuk.
  18. Erg gaaf hoor en rijdt super.
    Beroemde uitspraak: "zal de wagen waarschijnlijk stock houden" :D
    Zeg ik ook altijd, maar dat gaat na een paar weken altijd mis.
     
  19. gefeliciteerd Bas :thumbs:
    hele gave :rs:, veel rijplezier er mee :rock:
     
  20. Wauw wat een geweldige wagen!! Veel veilige maar vooral leuke km's ermee :thumbup:
     

Deel Deze Pagina