1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

De grijze ST van SysICoder

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door SysICoder, 18 apr 2014.

  1. Bedankt Jeffrey :) Het is voor mij geen hobby auto voor erbij maar een daily drive dus verbruik is toch enigszins belangrijk
     
  2. Bij mij precies het zelfde. ik gebruik de auto ook voor alles. Dus ook voor het heen en wee rijden naar mijn werk 35km per dag. Maar goed moeten we ook niet naar het verbruik kijken als we in een 2.5 turbo rijden :D dat weet je van tevoren
     
  3. Vandaag de ST naar van Bunningen in Alphen gebracht. Dit vanwege een vreemd geluid (soort ratel) bij stevig accelereren. Ik heb het daarna een tank lang rustig (nog rustiger :) ) aan gedaan en er geen last meer van gehad.

    Omdat hij toch bij in de garage staat gelijk het volgende laten doen:

    > onderhoudsbeurt (stond niet op de rol maar toch al bijna 15k sinds laatste beurt...iets/veel meer km mee gereden dan gepland)

    > vervangen distr. riem De km stand is ~150k, dus ruim voor de 200k die Ford aanraadt, dit mede vanwege een verhaal hier op het forum waar een rafel oid leidde tot aanschaf van een nieuwe motor. Komt bij een waterpomp.

    > uitlijnen vanwege ietwat onzuiver koers gedrag

    > paar lampjes moeten vervangen worden

    Er is in de wagen gereden en zij konden geen vreemd geluid plaatsen. Naar hun idee is er niks duidelijk aanwijsbaars mis met turbo of aandrijving oid.

    Kost tijd (is morgen pas klaar) en een paar centen...~1200 euro :nocheer:

    Maar ik ben zeer tevreden met de auto :cheer: en wil er nog lang mee rijden, dus besloten deze sloot euros maar uit te geven.
     
  4. Geen spannende updates. Toch even stof afblazen :) Inmiddels ruim meer dan 160000 op de teller, tot zover is het een probleemloze wagen gebleken ( dat geluk moet je bij een 2e hands een beetje hebben). Keek deze week de olie eens na en slechts 1 streepje onder max en mooi helder, na ongeveer 14000 km valt me dat niet tegen. Voor mijn huidige klus die nogal op afstand ligt heb ik een lease dieselaar van opel gekregen dus er wordt een stuk minder met de ST gereden. Na een lange week in die Opel is het toch wel fijn om weer in de Focus te stappen! Qua weggedrag en besturing een klasse apart (niet specifiek de ST, dat vond ik van mijn vorige Focus ook) en de 2.5 vijfcylinder blijft fenomenaal, vooral qua beleving.

    Ik denk al na over een vervanger maar het zal heeeel moeilijk worden een wagen te vinden waar ik met net zo veel plezier de weg op ga.
     
  5. Vandaag voor onderhoud naar Van Bunningen in Alphen.

    Ik had eigenlijk niks bijzonders verwacht, de auto rijdt prima. Echterrrrrrrrrrrrrrr.

    Er is schijnbaar "behoorlijke" (quote) olie lekkage. :nocheer:

    Ik heb zelf nooit wat op straat gezien en ook het oliepeil vertoonde geen plotse dalingen. Men zei dat het waarschijnlijk het oliehuis (??) is wat lekt. En voor het vervangen moet blijkbaar de distributie ervan af, en die riemen etc zijn dan niet meer bruikbaar (???). :nocheer: :nocheer:

    En dan te bedenken dat ik 11 maanden geleden de distributie heb laten vervangen. :angry:

    Ik moet toch even nadenken, wat nu?, want het is een redelijk enorme kostenpost. Uiteindelijk toch akkoord gegaan (en mijn plannen voor een andere auto voor langere tijd maar de ijskast in).
     
  6. Om eerlijk te zijn ..., ik zou rustig durven afwachten.
    Als je geen leksporen onder de auto ziet en het oliepeil goed blijft kan het simpelweg geen grote lekkage zijn.
    Dat geeft je tijd om het extra in de gaten te houden en evtl een second opinion te vragen.
     
  7. Heb ik even overwogen omdat het echt een bom duiten is. Ik heb zelf geen enkel benul van de techniek onder de kap dus kan er zelf niks over zeggen eigenlijk. Het plan was hem einde jaar in te ruilen maar met een lek /olie sporen zou dat lastig zijn waarschijnlijk. Ik laat hem nu repareren en rij er (hopelijk) nog een jaar probleemloos mee..
     


  8. Als die riem niet vet is zou ik hem zelf gewoon weer gebruiken. Die riem mag 10 jaar mee en 180.000 km daar gebeurt niets mee. Wel uiteraard de draairichting gelijk houden en netjes spannen. Wel jammer dat dit gebeurt nu
     
  9. Heb twee weken geleden ook het oliefilterhuis vervangen, maar ben niet in de buurt van de distri geweest!


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  10. Idd beetje een vreemd verhaald. Het oliefilterhuis zit op de voorkant tegen het onderblok geschroefd. De distributie zit aan de linkerkant van de motor, als je voor de auto staat zeg maar. Daar hoef je helemaal niet te zijn als je het oliefilterhuis gaat vervangen.

    Dat je geen leksporen onder de auto ziet zou kunnen, er zit namelijk een afdekplaat onder de motor.
     
  11. Misschien lekt zijn keerring van de nokkenas inmiddels Melvin.
    Ge wit ut nie hè.
     
  12. Kon de wagen vandaag pas weer ophalen. Naast de olie perikelen was ook het ruitensproeier reservoir gescheurd en dus leeg. Dit was me niet opgevallen omdat ik met een andere auto forens en de Focus niet dagelijks meer gebruik. Op de werkplaats bijlage bij de rekening stonden ook keerringen vermeld (voor wat dat waard is ik heb geen idee of die standaard vervangen worden). Hopelijk blijft alles nu minstens een jaar heel..
     
  13. Het bleef 3 maanden heel, de keerringen zijn weer lek, kwam naar voren bij de APK. En zoveel (of fors) is er niet mee gereden, geen forens verkeer.

    Eea wordt onder garantie nogmaals gerepareerd...wel ben ik de wagen weer een paar dagen kwijt.
     
  14. Vandaag de Focus weer op kunnen halen bij Van Bunningen, na dik 10 dagen! Reden, volgens de garage, ziekte en onderdelen die op zich lieten wachten. Dat kan. Ik had die tijd een B-Max ter vervanging (maar forens sowieso in een andere wagen, dus dat was geen probleem).

    Mijn eerste vraag was natuurlijk, wat was er mis gegaan met de eerste reparatie, een maand of 3 geleden. Blijkbaar waren de verkeerde keerringen geleverd en gemonteerd zodat eea weer ging lekken. Klinkt me wat vreemd in de oren, het is een merkdealer. Men heeft nu wederom alles , inclusief distributieriem (de derde in 15 maanden) vervangen en gaat eea blijkbaar claimen (waar precies vraag ik me dan af maar dat is mijn zorg niet).
     
  15. Afgelopen weekend rook ik na een kort ritje een rook/schroei lucht in de auto, en bij en uitstappen eveneens buiten de wagen. Verder niet meer mee gereden en vandaag maar weer eens naar Van Bunningen, zonder afspraak.
    Nu zijn de "stoppers" bij de cylinderkoppen (?) gaan lekken. Het valt blijkbaar onder garantie van de oude reparatie, men wilde dit vandaag nog repareren. Ik wordt er wel een beetje moe van, is dit pure pech of onkunde? Reparatie was 2 uur maar men wilde ook ruim de tijd nemen van dubbel en triple checks (quote van monteur die het klusje mag uitvoeren). Meanwhile rij ik nu in een knalgele Ka.
     
  16. Ik kan me voorstellen dat je daar moe van wordt.:nocheer:
     
  17. Krijg ook niet echt meer vertrouwen in de wagen. Reed nooit echt heel fors maar ben nu gewoonweg voorzichtig, toch niet de bedoeling van een st.

    Net de wagen weer gehaald met het verzoek volgende week nog even langs te rijden voor een check.
     
  18. dat is minder leuk Bas :nocheer:
    en nu toch maar kijken voor wat anders dan?
     
  19. Ja, ik was al een beetje aan het rondkijken, weer naar een Ford..

    Zonder haast want voor forens verkeer kan ik gebruik maken van een auto van mijn opdrachtgever.
     
  20. Net ongeveer 80 km gereden met een paar tussensprintjes. Geen problemen zo te zien (ruiken...).

    De resonantie die ik al ongeveer anderhalf jaar zo nu en dan hoorde bij flink optrekken (vanaf de bestuurderspositie rechts onder de kap) lijkt ook weg. Ik had dit uiteraard gemeld (meermaals) maar de garage kon niks vinden.
     

Deel Deze Pagina