1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Configuratie en instellingen aanpassen met een (aangepaste) ELM327 interface.

Discussie in 'Handleidingen Focus III' gestart door JW, 27 apr 2015.

  1. [MENTION=130]mack[/MENTION] als jij met 130 km/h van de snelweg afkomt en je staat onderaan de afrit te wachten bij een stoplichtje en je start/stop wordt geactiveerd, dat vind de turbo niet echt leuk.
     
  2. Onzin, als je 'gewoon' met 130 van de snelweg af komt dan heeft je turbo nauwelijks wat te doen gehad.
    En als je wel als een randdebiel de afrit af stuitert dan zal de auto het start-stop systeem niet activeren.
    Ook het zogenaamde 'rustig na-draaien' is in bijna alle gevallen ook grote onzin, daarvoor zitten er elektrische koelwater pompjes in de auto.
    Sowieso rijdt niemand volle-pulle zijn oprit op.
     
  3. #143 JeeBee, 17 feb 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 feb 2017
    De auto koelt niet na of er moet inderdaad een speciale pomp inzitten die nog olie/water blijft rondpompen om te koelen wanneer start/stop actief is maar ik heb geen idee of het zo is. Daarnaast is het gewoon irritant! :P
     
  4. Ach zolang je hem niet in z'n vrij zet ;)
     

  5. Hou er wel rekening mee dat de Mondeo MK5 elektronisch gezien totaal niet te vergelijken is met de Focus 3. Wat in dit topic is beschreven is dus in de meeste gevallen niet toepasbaar op de Mondeo MK5. Zo is Het FoCCCus programma dat hier wordt besproken niet geschikt voor de mondeo MK5.

    De Mondeo MK5 is gebaseerd op de USA Ford Fusion. De Mondeo MK5 en USA Fusion geen centrale configuratie zoals de meeste Europese Ford modellen. De Mondeo MK5 wordt geconfigureerd d.m.v. AS-BUILT data waarbij elke in de auto aanwezige module apart wordt geconfigureerd.

    De AS-BUILT data bestaat uit een hexadecimale code waarin per module elke configureerbare optie is verwerkt. Echter om de opties te wijzigen zal je exact moeten weten welk deel van de code waarvoor dient.

    Wanneer je dit weet is de AS-BUILT configuratie in de diverse modules vrij eenvoudig met een ELM327 interface en het Forscan programma te wijzigen. Op dit moment is de betekenis van de AS-BUILT configuratie echter maar een klein deel bekend HIER kan je er bijvoorbeeld een aantal vinden. Deze zijn weliswaar van de USA Fusion maar zijn naar alle waarschijnlijkheid ook van toepassing op de Mondeo MK5.


    Op dit moment is het Russische UCDS systeem bij mijn weten vrijwel de enige die d.m.v. een grafische weergave de diverse opties te configureren. Dit is op dit moment verreweg het meest geavanceerde programma dat hiervoor beschikbaar is.
     
  6. Dank voor de uitgebreide informatie! Ik waag me er persoonlijk liever niet aan maar zou graag tegen een kleine vergoeding wat aanpassingen doorvoeren. Vandaar dat ik ook middels een tip in het "Te koop" gedeelte gereageerd heb
     
  7. Is dit inmiddels al toe te passen op een mk 3.5 om HID in te stellen ?
     
  8. Vandaag heb ik de UCDS module bestelt. Wil graag meer doen met deze materie en minder afhankelijk zijn van derde .


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  9. Even een vraagje:

    Heb een HS/MS geschakelde connector besteld. Nu gaat het bij mij hoofdzakelijk om het kunnen aanpassen per seizoen van de bandenmaat. Staat nu in gesteld op 215/55 banden maar winter set is 205/55. Nu hoor ik de meeste zeggen dit maakt niet zo veel uit maar het systeem denkt nu dus wel meer kilometers te maken dan werkelijk wordt gedaan en dit vind ik toch zonde.

    Nu ben ik niet in het bezit van Microsoft apparatuur maar alleen Apple dus mijn vraag is eigenlijk werkt 1 van de programma’s waarbij ik de bovengenoemde instelling kan aanpassen ook op Mac OS?
     
  10. Uiteindelijk maar ergens een hele oude Windows mini laptop tevoorschijn getoverd.

    Eerste instellingen al aangepast met Focccus.

    Nu zag ik dat er voor de bandenafmeting 2 settings zijn.
    51 Tire circumference kan ik wel wijzigen in de juiste maar bij 70 tire dimension krijg ik een foutmelding en is dus niet aanpasbaar. Welke is van belang voor de juiste snelheidsweergave?

    Ook vroeg ik mij af of het mogelijk is om je huidige snelheid in digitale variant in het schermpje tussen de tellers te zien, is dit in te stellen met Focccus? Gaat om een low level dus het kleine schermpje.
     
  11. Bij mijn weten wordt #51 "Tire Circumference" gebruikt voor het corrigeren van de snelheidsweergave. Dit weet ik echter niet 100% zeker.

    Bij mijn auto en tevens bij alle Focus 3 exemplaren waarvan ik de bandenmaat heb gewijzigd kon ik probleemloos #70 "Tire Dimension" aanpassen.


    Je zou het nog eens met Forscan (in combinatie met de gratis extended license) kunnen proberen.



    Het weergeven van de digitale snelheid op het display van de teller is bij de Focus 3 fase 1 normaal gesproken niet mogelijk. Bij de fase 2 is deze functie wel standaard aanwezig.

    Wanneer je de digitale snelheid bij een fase 1 op het display van de teller wil weergeven zijn er 2 mogelijkheden:

    1: Een fase 2 teller plaatsen.
    2: de huidige fase 1 teller handmatig voorzien van de juiste fase 2 software.

    Dit heeft echter ook de nodige nadelen. Zo werkt in beide gevallen het geluid van de parkeersensoren niet meer en werkt het dimmen van de interieurverlichting niet goed meer.
     
  12. Ik pas steeds na bandenwissel de maat aan, weet zo alleen niet welke optie dat is.
     
  13. Dankje [MENTION=142]JW[/MENTION] ga dat van de bandenmaat nog eens proberen en kijken of het via Forscan lukt. Had net met een stuk rijden namelijk het idee dat de afwijking nog steeds vrij groot was 48 op cruisecontrol deed 43 op GPS.

    Dat van snelheid op de teller laten we dan maar zitten. En pfff jij weet echt alles hè :)
     
  14. #154 MelvinFoFo, 10 dec 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 dec 2017
    Uiteindelijk toch gewoon gelukt het aan te passen met Focccus. Gisteren aantal keer geprobeerd, vandaag op andere USB poort geprobeerd Hiermee is het wel gelukt.
     
  15. #155 sm0ke0ut, 20 dec 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 dec 2017
    Ik heb sinds vandaag aangepaste ELM327 interface en heb daarmee een trial account "aangemaakt" voor Forscan en de laatste FoCCCus app (0.8.6) geinstalleerd.

    Forscan kan heel veel settings niet vinden en vraagt om een kalibratie bestand, dus wilde het daarna proberen met FoCCCus:
    Op het moment dat ik de app heb ingeladen en voorbij het startscherm ben, druk ik op de knop "Read From BCM". Deze faalde vrijwel direct en de auto gaf direct de melding "Motor Onderhoud Nu!". Deze melding heb ik uiteindelijk weg gekregen door de auto tenminste 5 minuten uit te schakelen.

    Zijn er meer mensen die hier tegenaan zijn gelopen? Zijn de 2017 versies nog verder afgeschermd of ik heb ik een brakke ELM327 interface in huis gehaald?
     
  16. FoCCCus is ontwikkeld voor de Focus 3 fase 1 en nooit verder doorontwikkeld voor de fase 2. Dit heeft als gevolg dat het programma in principe niet geschikt is voor de fase 2. Alleen zeer vroege fase 2 exemplaren worden beperkt door het programma ondersteund.


    Om het Forscan programma te kunnen gebruiken om de configuratie uit te lezen en aan te passen is een SBL (Secondary Boot Loader) bestand nodig. Gezien er voor de verschillende Ford modellen ontzettend veel verschillende SBL versies zijn zitten deze niet standaard in het Forscan programma. Je zal dus zelf het juiste SBL bestand moeten downloaden en in de juiste map moeten plaatsen. Het Forscan programma geeft aan welk bestand je nodig hebt. Deze kan je vervolgens HIER downloaden.
     
  17. Ahja, dat lijkt er al meer op. Bedankt! :D
     
  18. Zou iemand in omgeving Arnhem bij mij ook de km/l etc kunnen activeren bij bij wagon uit 2012? Ik ben hier zelf niet zo handig in....
     
  19. Beste forumleden,

    Ik heb afgelopen dagen het forum afgezocht naar de beste
    Obd uitlees interface. Ik wil graag een focus 1 uit 2003 uitlezen en een focus 2 uit 2005.
    Ik heb een WiFi elm 327 interface gekocht omdat ik gelezen had dat de focus 1 werkt op protocol sae 1850 pwm. Maar krijg geen verbinding, de focus 2 heeft geen problemen omdat deze gewoon met can werkt. Hebben jullie een idee welke ik moet kopen?
     
  20. Goedemiddag,

    Ik ben benieuwd of de volgende functie is de programmeren:

    In onze vorige auto’s en mijn huidige auto hebben wij de mogelijkheid om wanneer de deuren nog open staan de deuren met de afstandsbediening alvast op slot te doen.
    Dan wanneer je de deuren sluit is de auto helemaal afgesloten.

    Nu merk ik bij de focus wanneer er nog een deur open staat en je dan met de afstandsbediening op sluiten drukt alles gelijk weer van slot af springt.

    Kan iemand mij aangeven of het mogelijk is dit aan te passen?

    Met kleine kids is dit wel handig namelijk want dan kan je de deuren op slot doen en je sleutels alvast weg doen en dan je kind uit de auto tillen. Of hetzelfde met de boodschappen.
     

Deel Deze Pagina