1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Configuratie en instellingen aanpassen met een (aangepaste) ELM327 interface.

Discussie in 'Handleidingen Focus III' gestart door JW, 27 apr 2015.

  1. Goede tips :D en heb het gevonden:

    Primaire eigenschappen Productiedatum: 06.03.2015 Modellenserie: Focus 2014- Carrosserie: Stationwagen Versie: Serie 32
    Het is dus een fase 2... inmiddels contact gehad met ECS... Ik heb de benodigde informatie door gestuurd naar hun, en ook de link gegeven van dit topic. Kan misschien handig zijn als zij hulp van jullie nodig hebben.

    En parameter 20 en 76 zouden al goed moeten staan volgens de garage... volgende week kan ik dat misschien zelf controleren :P
     
  2. Even mijn eigen issue er tussendoor:

    Is er iemand die het door lock gebeuren op mijn :focus3: kan en wil vrijschakelen?
    Ik heb te weinig kennis van zaken om dit zelf te doen. Hoor het graag!

    Grt,

    Ger
     
  3. Geen probleem mee om het te doen :) moet je wel eens tot Neerpelt of lommel geraken in België :p
     
  4. Kan ik op een St 2013 mykey activeren ?
     
  5. Ja, dat kan.
     
  6. Morgen maar eens proberen om de speedlock te activeren[emoji1] nu is mijn Duits niet zo heel best. Maar ik begrijp er een beetje uit dat alarm activeren een optie is. [MENTION=142]JW[/MENTION] mag ik gebruik maken van jouw kennis? Is alarm makkelijk ik te stellen zonder interieur sensoren (want die optie is er namelijk)
     
  7. #12=03 "alarm not CAT1" en #47=01 "without interior movement sensor" moet je dan hebben.
    CAT1 alarm is alleen als je de backup sounder onder de motorkap hebt zitten. Check ook of je het contact op je motorkapslot hebt zitten anders krijg je een alarm op je motorkap, omdat het systeem denkt dat die open staat !
    Bij een alarm gaan de knipperlichten knipperen en de toeter in het interieur af (deze zit achter de bekleding in de C-stijl aan de passagiers kant)
     
  8. Zou iemand met het 2015 Focus ST model eens kunnen uitmezen via MS-canbus in het IPC tabblad van Focccus welke waarden hij er heeft staan.

    De waarden in het rode vak zoek ik dus ;)

    [​IMG]
     
  9. [MENTION=33]pd3jcw[/MENTION] dank voor je antwoord. Zit een loze stekker op slot motorkap. Nu maar geen instellingen veranderd qua alarm. Project voor later[emoji1]
    Autolock ging goed, even melding storing motor in display maar dat verdween vanzelf.
    Jammer dat je op deze manier niet de 182ps versie kan veranderen[emoji12][emoji12]
     
  10. Hehe Elm 327 is binnen :D Gauw beginnen met versie 0.8.5... nauw... mooi niet werken :badgrin: Ohhh ik moet natuurlijk de nieuwste versie hebben, dus 0.8.6 gedownload en uitgeprobeerd. (:ford::focus3: 3 fase 2 model :D)
    Read BCM werkt gedeeltelijk, niet alle velden worden mijn inziens juist weer gegeven.
    Read IPC geeft foutmelding/error: unknown ECU HW F1ET-14 etc.

    Dus ik kan niet BCM en IPC met elkaar vergelijken(volgens mij zijn dat toch een soort van backups van elkaar?)

    Ook durf ik nog geen veranderingen te doen, omdat hij naar mijn idee niet alles juist uitleest, en dat er dan bij terug schrijven verkeerde dingen weggeschreven gaan worden.

    Misschien ben ik wel te voorzichtig, maar wil niet het risico lopen dat de auto het niet meer doet. Misschien dat er al andere zijn die er meer ervaring mee hebben met dit nieuwste model?
    Alle , op 1 na, foutcodes weer kunnen wissen met forscan.
    Dus ik kan concluderen dat de Elm goed werkt, zowel Hs-Can als Ms-Can.

    Maar welk programma kun je gebruiken om nu alle can messages te loggen met een Elm327? Iemand daar ervaring mee?

    Alvast bedankt voor de antwoorden.

    B.t.w. de parameters van de trekhaak zie ik ook goed staan, en ECS is er mee bezig, dus dat wacht ik nog even af ;-)
     
  11. De link in de topicstart naar de firmware-site werkt niet meer. Ik heb wel in het een andere link gevonden die het wel doet. Wellicht een idee om de TS aan te passen?

    Overigens erg nuttige informatie hier! Ik duik zelf zo even de auto in met een oude ELM die ik nog had liggen, eens kijken wat dat oplevert.
     
  12. Het klopt dat de link niet meer werkte (ik heb dit meteen aangepast). Dit komt omdat Ford onlangs behoorlijk wat heeft gewijzigd waardoor veel informatie niet meer vrij toegankelijk is. Zolang het duurt is de software nog wel te downloaden maar ik zou er niet raar van opkijken als dat binnenkort niet meer mogelijk is. Vrijwel alle software is nu nog vrij te downloaden vanaf de Ford (voorheen Motorcraft) website. Je moet dan echter wel exact weten wat het (onderdeel)nummer is van de software die je moet hebben. Wanneer je dit niet weet is het onmogelijk om te bepalen welke bestanden je moet hebben.

    De software voor de teller met het grote display bestaat bijvoorbeeld uit 3 afzonderlijke software bestanden die elk een andere nummer hebben. Deze bestanden moeten bij het gebruik van het FoCCCus programma na elkaar moeten worden geladen. De volgorde waarbij de bestanden worden geladen is hierbij ook nog eens van belang. Hierbij moet het bestand met de grootste bestandgrootte als eerste worden geladen en degene met de kleinste bestandgrootte als laatste.


    Persoonlijk zou ik het updaten met een ELM327 interface in combinatie met het FoCCCus programma alleen doen als je 100% weet waar je mee bezig bent. Dit is absoluut niet iets voor beginners. Het updaten is namelijk niet zonder risico. Bij een Baudrate van 500.000 Kbps duurt het updaten van een teller met groot display ruim 7 uur. Bij andere modules duurt het weliswaar korter maar in veel gevallen toch meer dan een uur. Daarbij moet de ELM327 interface hiervoor zeer stabiel en betrouwbaar zijn. Wanneer de interface tijdens het updaten vastloopt of de verbinding verliest werkt de betreffende CANbus module in de meeste gevallen niet meer. De enige optie is dan om de update nogmaals uit te voeren (als de module tenminste nog herkend wordt). Wanneer dit steeds fout blijft gaan of de module niet meer herkend wordt heb je echt een probleem. In het uiterste geval kan het dan zelfs nodig zijn om een nieuwe module te plaatsen.


    Momenteel heb ik zelf een teller liggen die tijdens het updaten is gebricked. De reden hiervan is me nog niet duidelijk. Om wat zaken te testen en uit te zoeken heb ik de teller meerdere keren succesvol geupdate. Echter tijdens de laatste poging kreeg ik tijdens het updaten een foutmelding en werd de update beëindigd. Hierna werd de teller niet meer herkend en is nu dus ook niet meer benaderbaar.

    In mijn geval is dit geen probleem omdat ik de betreffende teller alleen gebruik als reserve en om wat mee te experimenteren. Echter wanneer dit gebeurt als je maar 1 teller hebt heb je toch een groot probleem.
     
  13. Vanavond heb ik mijn kabel binnen gekregen (met schakelaar, besteld op Ebay)

    Ga eens kijken of ik mijn 2015 ST goed kan uitlezen, kan ik gelijk [MENTION=15441]krabappel2548[/MENTION] zijn vraag beantwoorden.
     

  14. Ah :) laat de waardes maar weten dan probeer ik ze eens :)
     
  15. #75 duderuud, 30 apr 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 apr 2016
    Werkt niet. Krijg constant de foutmelding "Error loading VBF". Soms na 60%, soms na 10%.

    Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

    [Edit]
    Eindelijk gelukt, 100% uitgelezen. Echter, alle waardes blijven op "not set" staan.
     
  16. Dat kreeg ik steeds te zien met een Bluetooth elm. Met de USB versie niet meer.
     
  17. Waar heb je de instellingen op staan?
    Ik heb de vinkjes bij 'auto' en "max speed' uitgezet en de baudrate op 38400
     
  18. Bluetooth of USB?
     
  19. IPC kan ik wel uitlezen:

    [​IMG]
     
  20. USB (COM3)

    OP die waardes krijg ik de foutmelding "Can't init ELM".
     

Deel Deze Pagina