1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Configuratie en instellingen aanpassen met een (aangepaste) ELM327 interface.

Discussie in 'Handleidingen Focus III' gestart door JW, 27 apr 2015.

  1. #41 krabappel2548, 1 apr 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 apr 2016
    Ik heb op mijn focus van 2016 met succes het automatisch vergrendelen ingeschakeld :)

    Ik kon wel niet in de MS-canbus geraken om te proberen de focus st teller te activeren. Iemand tips?
    Ik heb zo'n elm327 naar usb ding zonder knopje om iets om te zetten.
     
  2. Met een ELM327 interface zonder schakelaar kan je alleen het HS CANbus systeem uitlezen. Het MS CANbus systeem is verbonden met andere (fabrikant specifieke) pinnen van de OBD connector. Een standaard ELM327 interface gebruikt deze pinnen niet. Om het MS CANbus systeem uit te kunnen lezen zal je de interface aan moeten passen met een schakelaar.


    Voor het activeren van het ST menu is meer nodig als alleen het wijzigen van een parameter in de centrale configuratie. Om het ST menu te kunnen activeren moeten ook 2 parameters van de teller configuratie handmatig worden aangepast. Hierbij moet je dus precies weten welke parameters dit zijn en waarin dat je deze moet wijzigen.
     

  3. Zou dat in de facelift het zelfde zijn als in de fase 1?
     
  4. Ik vermoed van wel maar heb het zelf nog nooit bij een fase 2 geprobeerd dus kan dit niet met zekerheid zeggen.

    Technisch gezien zou het bij de fase 2 ook mogelijk moeten zijn om de teller te voorzien van de software van de RS teller en zo het menu van de RS teller te activeren.


    Overigens is de fase 2 teller technisch gezien identiek aan die van de fase 1. De enige verschillen zijn de software en hardware nummers van de teller. Door de andere hardware nummers wordt een fase 2 teller niet als geschikte teller voor de fase 1 herkend.

    Dit is hetzelfde als de USA tellers. USA tellers hebben ook een ander hardware nummer als de Europese tellers waardoor ze niet als geschikte teller worden herkend. Dit is alleen op te lossen door de teller handmatig te programmeren met de juiste software.
     
  5. OK. Is er een goede niet te dure connector voor MS canbus op ebay ofzo te vinden?
     
  6. #46 JW, 2 apr 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 apr 2016
    Op Ebay zijn er verschillende aanbieders die ELM327 interfaces aanbieden die specifiek voor Ford modellen zijn aangepast met een schakelaar zodat ze zowel het HS CANbus als het MS CANbus systeem uit kunnen lezen. De prijzen van deze interfaces liggen gemiddeld zo rond de €30,- inclusief verzenden.

    Gezien je een standaard ELM327 interface al vanaf zo'n €5,- inclusief verzenden koopt op Ebay is het dus veel goedkoper om zelf een interface aan te passen met een schakelaar. Een geschikte schakelaar kost een paar Euro dus als je een beetje handig bent met een soldeerbout ben je voor rond de €10,- klaar.

    In DIT TOPIC heb ik beschreven welke aanpassingen er aan de ELM327 interface moeten worden gedaan om beide CANbus systemen uit te kunnen lezen.
     
  7. ok, ik heb geen soldeermateriaal, dus ik heb er eentje voor €26 besteld op ebay :) eenmaal als ik deze heb zal ik eens kijken of het op dezelfde manier werkt om de focus st teller te activeren bij het facelift model :)
     
  8. Focus Wagon 2015 Elm327 en Trekhaak

    Ik heb me toch maar even geregistreerd :)
    Ik zou graag wat advies willen ontvangen als dat mogelijk is.
    Mijn probleem: Ik heb een Focus Wagon uit 2015 met pdc. Ik heb daar zelf een trekhaak op gemonteerd, met een 7P kabelset van ECS.
    Trekhaak module ( ECS 5F008 V0101 >PA66 GF30<) zou lamp detectie en mistachterlicht en pdc uitschakeling bevatten.
    Tot zover nog geen probleem.

    Lamp detectie werkt van de aanhanger (Gaat snel knipperen en geeft aan: Knipperl.aanhang. lamp defect.
    Het mist achterlicht op de auto blijft ook keurig netjes uitgeschakeld als de aanhanger gekoppeld is.

    Echter krijg ik (of eigenlijk de Ford garage) het niet voor mekaar om de PDC uit te schakelen.

    Garage beweerd dat het komt omdat de Can lijnen zijn aangesloten met de bijgeleverde "dual" scotchblokjes. Okay, goed is anders , maar wel vreemd dat hij de rest wel kan zien :lol: en de PDC niet kan uitschakelen.

    Ook hebben ze bij de garage de parameters 75 en 20 aangepast in resp. bevestiging sleepoog aanhanger en 7-pens stekkerdoos aanhangermodule met mistlamp achter.

    Dit bracht echter nog geen oplossing.

    ECS gebeld en verhaal verteld, ik kreeg te horen: module werkt, want knipper en mistlamp werkt, dus 2 zijdige communicatie is aanwezig.

    Ford garage kreeg het dus niet werkend, en gaf als probleem het dual scotch blokje op de can lijn.

    Ik ben wel in het bezit van een scoop om het signaal te zien, maar hoe en wanneer ik bij het juiste bitje zit is natuurlijk lastig als leek zijnde ;)

    Nu mijn vragen:

    1e Heb ik een Focus 3 fase 1 of 2? (Wat is het verschil?)
    2e Kun je met een Elm327 ook de berichten van de aanhanger module opvangen, en uitlezen?
    3e Kan ik met een Elm 327 dit probleem oplossen?

    4e indien dit niet lukt met een Elm327 hoe ga ik dat dan oplossen ;)

    Ik ben wel van plan om een Elm327 aan te schaffen... e-bay e.d. vind ik niks. Ik heb een nederlandse site op het oog, waar hij voor €35,- word aangeboden, gemodificeerd en wel. Prijs vind ik okay. Ik woon zelf in NH, dus als je er een hebt liggen en je wilt er van af.....
    [MENTION=142]JW[/MENTION] WOOOWWWWWW , ik heb ontzettend veel bewondering voor je inzet hier op de site :thumbs::thumbs:
     
  9. Waarom deze "dual scotch blokjes" gebruikt volgens mij is het een kwestie van stekkers pluggen en een 7 polige stekker is een klein beetje uit de tijd tegenswoordig een 13 polige heeft meer mogelijkheden doordat er een aantal signalen gespitst zitten links rechts

    zou eerst die blokjes er eens tussenuit halen de zaak netjes aansluiten en dan verder gaan zoeken. Uiteraard is een 7 polige stekker wel mogenlijk in combinatie met de juiste kabelboom.
     
  10. Bedankt voor je bericht Paul. Waarom 7 en geen 13 polig? Mijn aanhanger heeft er 7 en ik ben niet van plan om een caravan te kopen, dus vandaar mijn keus voor een 7 polige.
    Bij de kabelboom van ECS is het helaas geen plug en play, daarom gebruikte ik JUIST de meegeleverde dual scotch blokjes. Ik wil niet het verwijt krijgen dat het niet werkt door de door mij veranderde configuratie. Ik heb het keurig volgens ECS zijn handleiding gedaan. Verder vind ik het vreemd dat dus het ene Canbusmessage gewoon telkens wel goed verstuurd/of ontvangen/verwerkt wordt en de ander van de PDC dus niet.
     
  11. Mannen, dit gaat over het inbouwen van een trekhaak, dit hoort niet in dit topic
     
  12. je hebt volgens mij geen voertuig specifieke kabelset en daar zit het probleem.
     
  13. Zou eens beginnen met een originele kabelboom en can bus module.
    Problemen met aftermarket trekhaak zooi kan je verwachten.....

    Je geeft zelf al aan dat communicatie goed is, want de verlichting werkt immers.
    Dan gaat er iets in de data pakketjes niet goed op de bus. Succes met zoeken , ga je niet oplossen.
     
  14. En als je het al op wilt lossen moet ECS dit doen, die verkopen dit als zijnde een set welke de parkeersensoren uitschakelt
     
  15. Vreemd, ECS levert voor veel merken OEM kabelsets en die zijn zoals hierboven gemeld plug and play. Weet niet of dat voor Ford ook het geval is. Heb je wel een voertuigspecifieke kabelset voor de Focus? En anders moet ECS het idd oplossen. Waar heb je het gekocht, want ECS levert niet aan particulieren.
     
  16. #56 Maximinus, 6 apr 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 apr 2016
    Het topic gaat over de Elm 327, daarom mijn vragen ook hier gepost :lol:
    Nou krijg ik dus nog geen antwoorden over de Elm327 vragen?
    Ja, het gaat over de trekhaak, maar mijn vragen waren specifiek bedoeld voor de Elm327, dus ik ben van mening dat mijn bericht wel in dit topic kan ;)
    Om toch even te antwoorden op de vragen die gesteld zijn:
    Trekhaak en specifieke kabelset zijn aangekocht bij trekhaakshop.nl.
    Kabelset is specifiek voor Ford: FR-052-B1 : http://catalogue.ecs-electronics.nl...lnr&SPR_ID=1&pid=97336&ecsartikelnr=FR-052-B1
    Op de doos staat ook: set0555 FR-052-B1

    Het enige wat me nu opvalt: als je de link volgt van ECS, dat er bij staat dat het originele connectoren heeft... Ja, schotch blokjes zijn ook origineel :badgrin:
    Ik ga morgen nog even bellen met ECS om te horen wat zij misschien nog kunnen met het nummer wat op de canmodule kastje staat.


    Of Ford, of ECS dit moet oplossen vind ik een lastig verhaal. Ik neem aan dat er tussen beide communicatie is geweest voor het bouwen van deze sets. Als Ford daar dan in eens van af stapt, en een ander bit patroon wilt hebben...... Tja, ik verwacht dat het gerust wel opgelost gaat worden. Maar ik wil nog niet meteen wijzen waar het fout gaat. Want Ford zegt natuurlijk ECS kastje werkt niet, en ECS zegt dan Ford past zijn parameters niet goed aan......Eerst morgen gewoon maar even bellen.

    Goed, dan kunnen we weer naar de Elm327 terug :dance:
    Dan blijven mijn eerste 3 vragen open staan :P


    B.t.w. Met dual schotchblokje bedoel ik dat dat blokje niet een plat plaatje heeft met 2 gleufjes die contact maken, maar het is een U vorm met aan weerskanten 2 gleufjes (4 gleufjes totaal)
     
  17. #57 JW, 6 apr 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 apr 2016
    Persoonlijk verwacht ik dat dit probleem wordt veroorzaakt door het verschil tussen de Focus 3 fase 1 en de Focus 3 fase 2.


    Bij Ford zijn de voertuigspecifieke trekhaak kabelsets die als origineel accessoire worden verkocht voor de fase 1 en fase 2 verschillend. Dit zal niet voor niets zijn.

    Bij ECS is de voertuigspecifieke kabelset zowel geschikt voor de fase 1 als de fase 2. Tevens is deze set geschikt voor zowel voertuigen met als zonder trekhaak voorbereiding. Dit wordt dan opgelost door de mogelijkheid om de CANbus bedrading vanaf meerdere locaties af te kunnen takken d.m.v. de Scotch Locks.


    Bij de Focus 3 fase 1 en fase 2 zit er verschil in veel elektronisch modules waaronder dus ook die van het PDC systeem. Ik weet dat er hierbij ook verschil in communicatie (software) zit bij het PDC systeem. Wanneer de ECS trekhaakmodule dus niet overweg kan met de communicatie van het PDC systeem is het niet vreemd dat het niet werkt.



    Verder is Ford in deze kwestie geen partij. Je hebt een aftermarket trekhaak kabelset ingebouwd waar Ford niets mee van doen heeft. Ford heeft met de ontwikkeling van aftermarket sets zoals die van ECS niets te maken. Meestal worden dergelijke sets door de aftermarket producent zelf ontwikkeld d.m.v. reverse engineering aan de hand van het originele product.

    In feite is de leverancier van de trekhaak kabelset het aanspreekpunt in deze kwestie. Zij zullen het vervolgens met ECS op moeten nemen om tot een oplossing te komen.



    Voor wat betreft je vraag over de ELM327 interface. Met een ELM327 interface en de laatste versie van het FoCCCus programma is het prima mogelijk om de trekhaak functies in de Centrale Configuratie te wijzigen (parameter 20 en 76). Persoonlijk verwacht ik echter niet dat dit je gaat helpen. Ik verwacht dat het probleem wordt veroorzaakt doordat de aftermarket trekhaak module niet volledig compatible is met je auto en niet dat het een configuratie probleem is.
     
  18. Thnxs JW, ik ga er mee aan de slag... volgende week een Elm327 met FTDI chipset laten komen met een max baudrate van 921600 als ik het plaatje mag geloven:cheer: dus die moet goed zijn :kwijl:

    Verder ga ik morgen dus nog even in contact met ECS... Ik kan niet wachten tot volgende week.

    Maar hoe zie ik nu of ik een fase 1 of fase 2 heb?
     
  19. De Focus 3 fase 1 is het model van voor de facelift dat is geproduceerd van 2011 tot eind 2014. De fase 2 is het huidige model van na de facelift.

    Een 2015 Focus zou vanuit dit oogpunt gezien dus een fase 2 zijn.
     
  20. Ik zou in Etis toch eens kijken naar de productie datum.
    De mijne staat ook als 2015 te boek, productie datum is mei 2013 ;)
    Korting op de auto maakte alles goed :rock:
     

Deel Deze Pagina