1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Condensvorming in reservewielruimte

Discussie in 'Interieur' gestart door Biobak, 15 nov 2013.

  1. Goedenavond allemaal,

    Nu de temperatuur buiten snel daalt en erg laag is, ontstaat er condensvorming in de reservewielruimte onder de mat in mijn achterklep door de temperatuurverschillen buiten de auto en in deze ruimte.

    Hierdoor wordt vervolgens de onderkant van de stoffen mat behoorlijk nat. Tevens worden alle spulletjes die ik in deze ruimte bewaar zoals een reflecterend vest, verbandtrommel, bandenplak set en reservelampendoosje ook erg nat.

    De reservewielruimte is niet geïsoleerd, dit is enkel blik met een primer lak oid.
    Wat kan ik doen om de condensvorming in de reservewielruimte tegen te gaan?

    ps. In de achterbak zelf (boven de mat dus) heb ik reeds 2 pingi vochtvreters liggen. Die houden de kofferruimte zelf gelukkig wel goed droog.
     
  2. Je weet zeker dat er geen lekkage is? Condens kan inderdaad ontstaan door temperatuurverschillen. Onder de mat kan de condens ook niet weg (verdampen) en dan wordt het dus nat. Een mogelijke oplossing is je spullen in een plastic zak bewaren of het temperatuurverschil opheffen door isolatie te plaatsen, misschien dat zoiets al helpt. http://www.conrad.nl/ce/nl/product/...mat-geluidsdempend/?ref=search&rt=search&rb=1.
     
  3. [MENTION=1954]focusp[/MENTION] Nee het is geen lekkage.

    De Bitumen mat lijkt een oplossing. Geeft dit spul niet af zodat mijn spullen zwart worden? Het is wel goed betaalbaar.

    Deze vond ik ook bij Conrod: Sinuslive Geluidsdempende bekleding Bij dit product staat ook temperatuurisolering opgegeven als eigenschap. Het is wel erg duur :(
     
  4. Klein trapje. Voordat ik deze bitumen matjes aanschaf wet ik graag of ze niet afgeven. Is dit het geval?
     
  5. Geen idee, sinuslive matten zeker niet, heb deze ooit gebruikt om de wielkasten van mijn toenmalige bestelauto te isoleren. Deze zijn ongeveer een centimeter dik en wat lastiger te plooien denk ik dan de bitumen matjes. En inderdaad, als die bitumenmatjes net zoiets zijn als wat op het garagedak ligt zou ik dat zeker niet in de auto willen hebben.
     
  6. Kun je conrad niet gewoon een mailtje sturen met deze vraag?
     
  7. Daar zat ik idd ook aan te denken. :-)
     
  8. Het volgende zojuist besteld: X-trem plaat 100 x 200 cm 10mm dik zelfklevend.
    [​IMG]

    Het lijkt geschikt waarvoor ik het nodig heb en het is betaalbaar. Direct maar 2 stukjes besteld want de kofferruimte is wel erg groot wanneer deze helemaal leeg gehaald is :|
     
  9. Kun je ook niet van die vochtvreters in het reservewiel ruimte leggen. Het vocht moet daar eerst weg, wil het door droog worden.
     

  10. [MENTION=1693]McGyver[/MENTION]
    Ben bang dat ik ze dan iedere dag moet legen. Er staat na een koude nacht gewoon een klein condens plasje op de bodem van de reservewiel ruimte.

    Daarom probeer ik het anders en permanent op te lossen :)
     
  11. #11 Biobak, 2 dec 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
    Condensvorming opgelost (vermoedelijk)

    Zondag de kofferbak onder het afdekkleed maar eens geïsoleerd. Eerder al de isolatie besteld bij een camping toko, 2 stukken van 2x1 meter isolatieschuim van 1cm dik. Onderstaand het resultaat. Het spul is wel wat stug, maar plakt goed van zichzelf, en de reservewiel opbergvorm houdt het in deze ruimte goed op zijn plek.
    Na de eerste nacht was het allemaal nog droog, dit voor het eerst met deze koude nachten :) Nu dagelijks nog even checken of het ook droog blijft :cheer:

    De ruimte onder het kleed, met isolatie:
    [​IMG][/URL][/IMG]

    De ruimte met isolatie en reservewielvorm:
    [​IMG][/URL][/IMG]

    En tenslotte het kleed weer op zijn plek:
    [​IMG][/URL][/IMG]
     
  12. Ziet er netjes uit :D

    Ben toch benieuwd waardoor de condens wordt veroorzaakt. Het zal ongetwijfeld in elke Focus anders zijn, maar mijn reservewielruimte blijft droog (ondanks dat de mijne altijd buiten staat).
     
  13. #13 Biobak, 2 dec 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
    [MENTION=3778]Boomerang78[/MENTION] Toch echt de grote temperatuur verschillen in en buiten de auto. Geen uitweg voor dit condens waardoor het echt vochtig werd. Nu de isolatie er zit is er geen condens meer, dus het moet helpen gelukkig. Het was best een hels karwij...

    In een oudere Focus die ik hier voor reed, had ik er ook geen last van. Die was blijkbaar beter geïsoleerd op dit punt? :|
     
  14. Netjes! Nu nog een reservewiel erin....
     
  15. Ziet er goed uit! Hoor je nu ook nog verschil?
     
  16. Ik heb er geen reservewiel bij. Enkel een reparatiesetje om het tot een garage te halen :)
     
  17. #17 Biobak, 2 dec 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
    [MENTION=3311]rfknol[/MENTION]
    Ik heb er eerlijk gezegd nog niet in gereden na het isoleren. Zal morgen eens een stukje de A2 hier op rijden en weer terug. Met dak dicht verwacht ik wel wat verschil, die enorme lege bak is een goede klankkast :)
     
  18. Vannacht is het goed koud geweest, heerlijk gevroren. Voorheen wat dat een standaard recept voor een goede condens afzet aan de binnenkant van het niet geïsloeerde deel van de kofferruimte onder de mat.

    Maar nu, helemaal geen condens aanwezig. Ook nacht twee is succesvol doorstaan met isolatie. Op de plaatsen waar voorheen alles nat of vochtig was, voelt het nu enkel wat koud.

    Conclusie: missie geslaagd! Ook in de koude wintertijd een droge kofferbak :D
     
  19. Conrad is sowieso niet goedkoop, bij Sinuslive zelf kost dit materiaal 13,99 voor het zelfde stuk!
     
  20. Vanmiddag nog eens de de kofferruimte gekeken onder de mat en de reservewielmal. Blijkt dat nu alle condens onder de isolatie blijft hangen. Ook wel logisch, het kan niet weg.
    Mijn bagageruimte zelf blijft nu wel droog, maar het vocht blijft nu dus een niveautje lager steken. Dus tussen de isolatie en buitenwand in. Als ik met mijn vinger in het isolatieschuim druk, hoor je het vocht ook (geluid als lopen met schoenen door zuigende modder).
    Lijkt mij dat dit ook niet goed is, het vocht kan nu amper nog weg. Ik kan er ook niet meer bij om er een handdoekje door heen te halen eens per week.

    Zit er aan te denken om in het voorjaar de isolatie toch maar weer permanent te verwijderen en de kofferbakmat met vochtwerende nanospray in te spuiten. Zelfde spray die je voor schoenen en kleding/textiel kan gebruiken. Kosten veelal 5-10euro per busje.

    Zodoende blijft de kofferbakmat zelf toch droog en kan het vocht toch enigszins weg via de kofferruimte en worden opgenomen in de twee Pingi vochtvreters die daar permanent liggen (af en toe in de magnetron om te ontladen).

    Want denken jullie van mijn aanpak / nieuwe idee? (je moet wat hè :) )
     

Deel Deze Pagina