Combinatie van velgen en wielmoeren Focus 3 Vanaf 2012 is Ford begonnen met het standaardiseren van de toegepaste velgtypes en wielmoeren. Het doel hiervan is om het grote aantal verschillende wielmoeren en velgtypes dat op dat moment werd toegepast bij de verschillende Ford modellen sterk te reduceren. Doordat vrijwel elk type wielmoer ook zijn eigen aanhaalmoment heeft betekent dit tevens dat ook het aanhaalmoment van de wielmoeren wordt gestandaardiseerd. Het standaardiseren van de velgtypes en wielmoeren heeft echter ook veel onduidelijkheid veroorzaakt. Zo is het voor veel mensen niet duidelijk welke combinatie van velg/wielmoer nu wel of niet mogelijk is. Een foute combinatie van velgtype en wielmoer kan in sommige gevallen ronduit gevaarlijk zijn. Het is dus zeer belangrijk om de juiste velg/wielmoer combinatie toe te passen. Bij de Focus 3 heeft Ford ervoor gekozen om vanaf de introductie in 2011 meteen al het nieuwe type velg (Global Wheel) toe te passen. Dit type velg werd destijds echter nog gecombineerd met het oude 1-delige type wielmoer voor lichtmetaal. Vanaf 05-11-2012 is dit oude 1-delige type wielmoer voor lichtmetaal tijdens productie vervangen door het nieuwe type Global Wheelnut. In bovenstaande tabel heb ik vermeld welke combinaties bij de Focus 3 wel of niet mogelijk zijn. Daarnaast heb ik ook de voorgeschreven aanhaalmomenten per type wielmoer vermeld. Herkennen van het type velg: Oud type lichtmetalen velg. Nieuw type Global Wheel. Aan de hand van het formaat van de bevestigingsgaten is vrij eenvoudig het type velg te bepalen. Bij het oude type velg zijn de gaten aanzienlijk groter als bij het nieuwe type Global Wheel. Herkennen van het type wielmoer: Oud type wielmoer: Links: Oud type wielmoer voor stalen velgen. Dit type wielmoer is beschikbaar in 2 verschillende varianten. Deze zijn te herkennen aan de kleur (goudkleurig of zilverkleurig). De kleur heeft te maken met de materiaalsoort. Het is belangrijk om hier op te letten gezien beide soorten een ander aanhaalmoment hebben. Midden: Oud type vaste (1-delige) wielmoer voor lichtmetalen velgen. Rechts: Oud type vaste (1-delige) slotmoer voor lichtmetalen velgen. Nieuw type Global Wheel Nut: Links: Global Wheel Nut voor stalen velgen. Midden: Global Wheel Nut voor lichtmetalen velgen. Rechts: Global Wheel Locking Nut voor lichtmetalen velgen. Oud type 2-delige wielmoer voor lichtmetaal. Het oude type 2-delige wielmoer voor lichtmetaal met losse conische ring mag absoluut niet worden gebruikt in combinatie met Global Wheels!! De reden hiervoor is dat dit type wielmoer vanwege de losse conische ring maar weinig raakvlak heeft in de velg. Dit kan als gevolg hebben dat de wielmoeren loslopen en de wielen los komen. Persoonlijk ben ik een groot voorstander van het zo min mogelijk combineren van velg/wielmoer types. Door het juiste type wielmoer bij het juiste type velg toe te passen weet je 100% dat alles goed past en geen problemen geeft.
Hoe zit dit dan eigenlijk met het stalen reservewiel (thuiskomertje)? Mag je dat vastzetten met dezelfde moeren als de lichtmetalen velgen (in mijn geval "Global Wheel Nut voor lichtmetalen velgen")?
Mooi overzicht Wilco Met de thuiskomer mag je idd thuiskomen, ook niet meer dan dat, met je moeren voor lichtmetaal, de max snelheid is dan ook 80km en dat is niet voor niks.
erg nuttig overzicht dit, echt iets om te bewaren !! ik heb er even een downloadable PDF-je van gemaakt : >KLIK< ... de credits zijn natuurlijk voor JW ...
Erg nuttige informatie dit. De aanhaalmomenten, zijn die voorgeschreven door Ford? Ik meen gelezen te hebben voor lichtmetaal dat 110nm een gangbaar aanhaalmoment is. Met andere woorden, is 130-135nm niet wat veel? Verder louter complimenten, erg overzichtelijk
Dit zijn de door Ford voorgeschreven aanhaalmomenten. 130 - 135 Mm is vrij normaal voor tapeinden met de treksterkte die Ford toepast. De enige beperking is de sterkte/materiaal van de wielmoeren. Dit is ook de reden dat het aanhaalmoment per type wielmoer verschillend is.
Even ter verificatie, volgens mij hebben wij de 2 delige moeren t.b.v. de lichtmetalen velgen. Kan ik deze wel gebruiken voor stalen velgen? Bedoel ik heb er vandaag winterwielen onder gemonteerd...
Bij de Mercedes dealer waar me vader ze wisselt gebruiken ze ook gewoon dezelfde. En de Ford dealer hier gebruikt ook dezelfde moeren voor LM en staal, als mijn schoonvader ze gaat wisselen bij zijn Fiesta of mijn moeder op haar Ka. De bandenboer die ze bij mijn Bravo wisselde gebruikte ook dezelfde. Dus ben niet anders gewend eigenlijk, ook dus niet voor merkdealers. Ik ga ze zelf wisselen bij mijn Ford maar ga ook gewoon dezelfde gebruiken. Maar ik zal mijn Ford dealer eens een bericht sturen wat hun aanraden.
Ja, dat past. Global wheels zijn (mits de ET-waarde niet reveel afwijkt) te gebruiken op alle Ford modellen met een steek van 5x108. Wel is het belangrijk om dan ook de bijbehorende Global Wheelnuts te gebruiken.
[MENTION=142]JW[/MENTION] Dit zijn de 2 types moeren die ik heb. Ze zien er anders uit maar zo ver ik kan zien zijn ze beide geschikt voor global wheels of zie ik iets over het hoofd ?
Voor zover ik kan zien is de rechter wielmoer een originele Global Wheelnut. De linker wielmoer heeft dezelfde conus en is dus ook geschikt voor de Global Wheels. Ik weet echter niet of dit een originele of aftermarket wielmoer is. Inmiddels zijn er ook behoorlijk wat aftermarket wielmoeren welke geschikt zijn voor de Global Wheels. Deze zijn in de meeste gevallen uit 1 deel gemaakt zonder een RVS kap. Ik heb zelf onderstaande wielmoeren: Deze werden bij mijn aftermarket velgen meegeleverd en zijn geschikt voor zowel aftermarket velgen met een 60 graden conus als de originele Global Wheels.
Vandaag heb ik 17" velgen (origineel ford, type : 1 892 727, global wheels) op mijn focus mk2.2 gemonteerd en liep daarbij tegen een nog niet genoemd aspect van de verschillende wielmoeren aan ... Uitgaande van het schema van JW (>KLIK HIER< ) wilde ik ze gewoon monteren met de 1-delige wielmoeren voor LM van mijn mk2.2, die moeren zijn ook nog op de eerste serie mk3.1 gebruikt. Het viel mij bij het opdraaien van deze moeren op dat ze al heel snel niet dieper kwamen, reden voor nader onderzoek : *hoewel de hoek en het contactvlak van de conus prima passen blijkt bij deze moeren de daadwerkelijke schroefdraad pas 6 mm onder de rand te beginnen ! *bij het oudere type LM velgen is dat geen enkel probleem, daar valt de moer door de veel ruimere opening veel dieper in het moer-gat en kan ca 7 windingen worden ingedraaid ... *echter bij de 'global wheels' komt het conische gedeelte van de moer door de kleinere diameter van het moer-gat lang niet zo diep en doordat de schroefdraad pas na 6 mm begint kan hij maar net 3,5 tot 4 windingen worden ingedraaid !! ... niet een echt veilig gevoel ... Gelukkig had ik nog een set aftermarket wielmoeren liggen die ik bij mijn winterbanden erbij kreeg, deze zijn van hetzelfde type als JW ook al beschreef ... zijn plaatje is weggevallen : dit type is het : Bij deze moeren begint de schroefdraad al direct onder de rand en door de kleinere (en prima passende) conus kunnen ze ruim 8 windingen worden ingedraaid, dat zit dus prima vast ..., waarschijnlijk is dit bij de ford-global wheelnuts hetzelfde ... ter illustratie wat plaatjes : De 2 moeren naast elkaar, let op de conus en de schroefdraad : Detail van de ford-wielmoer, duidelijk is te zien dat de schroefdraad pas diep begint Moraal van het verhaal : ondanks dat het schema aangeeft dat dit oudere type wielmoer goed te combineren is met de nieuwere 'global wheels' ga ik het er niet op wagen ...
Dat het oude type 1-delige wielmoer voor lichtmetalen velgen niet op de Focus 2 past in combinatie met Global Wheels is bekend. Hier heb je altijd de nieuwere Global Wheel Nuts nodig. De reden hiervoor is dat de Focus 2 kortere tapeinden heeft als de Focus 3 waardoor de moeren er niet ver genoeg op kunnen worden gedraaid. Bij de Focus 3 heb je dit probleem niet.
Duidelijk ! Het probleem zal bij een ca 6 mm langer tapeind idd niet meer bestaan In het PDF-bestandje van jouw schema heb ik een toevoeging gemaakt tbv de Focus mk2 rijders ... ... al doende leert men ...
Ik heb ook Global Wheel Nuts, maar een aftermarket velg. Betekent dit dat ik dan andere moeren moet gaan zoeken? Of eventueel andere GW velgen?