1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.0 EcoBoost 100pk Chiptunen 1.0 ecoboost

Discussie in 'Performance' gestart door Familiebak, 2 nov 2018.

  1. Bij Unlimited tuning toen mijn Fiesta laten tunen. Goed bevallen.

    Zo zat ik dat ook te denken voor de Focus 1.0 100 PK ecoboost.

    Nu heb ik geen idee in hoeverre de tuning schadelijk kan zijn voor motor, versnellingsbak of koppeling. Wie heeft er ervaring mee?[​IMG]
     
  2. De 100 pk's met de 5-bak is inderdaad geen goed plan. Die is al aan zijn limiet qua max koppel. De 6-bak van de 125 pk's is bij mijn weten dezelfde als die van de 1.5 met 140 pk. Dus dat zou wel kunnen.
     
  3. Hebben die 1.0 fiesta’s red of black edition niet ook 140 PK en die IB5 bak?
     
  4. De Ford/Getrag IB5 versnellingsbak is een doorontwikkeling van de Ford B(C)5 versnellingsbak welke sinds 1982 door Ford wordt toegepast. De Ford B(C)5 versnellingsbak is op zijn beurt weer een doorontwikkeling van de oude B4 versnellingsbak (Dit is dus feitelijk een 4-versnellingsbak welke is doorontwikkeld tot 5-versnellingsbak door de 5e versenlling toe te voegen). De IB5 (Improved B5) versnellingsbak wordt in de huidige vorm sinds 1995 toegepast in diverse Ford modellen met veelal lagere vermogens en koppel.

    De huidige versie van de IB5 versnellingsbak die in de Focus 3 in combinatie met de 1.0 ECOboost 100 PK wordt geleverd is de Getrag 5MTT170. Dit is al een uprated versie van de oorspronkelijke IB5 versnellingsbakken welke een lager maximaal toelaatbaar koppel hadden. De IB5 versnellingsbak die bij de 100 PK versie van de 1.0 ECOboost wordt toegepast is dus al een aangepaste versie van de oorspronkelijke IB5 versnellingsbak om met het relatief hoge koppel van de 1.0 ECOboost aan te kunnen. Daarnaast wordt het koppel van de motor in de 1e versnelling (en mogelijk ook de 2e versnelling) softwarematig begrenst om de versnellingsbak te beschermen.


    In de Fiesta zijn alle versies van de 1.0 ECOboost voorzien van de IB5 versnellingsbak. Echter vanwege de koppel beperkingen van deze bak is de 140 PK versie voorzien van een aangepaste versie van de IB5 bak. Op andere forums wordt gesteld dat dit de Getrag 5MTT200 versnellingsbak zou zijn welke een maximaal toelaatbaar koppel van 180 Nm aan kan.

    Tevens is de Fiesta aanzienlijk lichter als de Focus 3. Bij de Fiesta is de belasting op de versnellingsbak dus ook totaal anders en niet te vergelijken met de Focus 3.
     
    Familiebak vindt dit leuk.
  5. Nice. Mooi omschreven!
     
  6. De Fiesta heeft toch ook een 6-versnellingsbak bij de 125 pk (en dan zou ik dat ook bij de 140 pk verwachten)?
     
  7. Het nieuwe model wel, het vorige model niet, de 125 pk heeft 5-bak.
     

Deel Deze Pagina