1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

C-Max 2008 gekocht, foutcodes

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Ravage, 11 jul 2018.

  1. Goedenavond!

    Vorig week heb ik een Ford C-Max 1.6 tdci gekocht uit 2008, 220.000 km.
    Bij de proefrit geen rare bijgeluiden gehoord, auto rijdt goed, en na de aanschaf een paar honderd km gereden en alles lijkt goed te werken. Het motorlampje heeft ook niet gebrand. De garagerekeningen van de afgelopen jaren zaten bij de auto. De afgelopen paar jaar is de auto bij een universele garage in onderhoud geweest. Roetfilter is in 2016 vervangen, en in 2016 is ook de "turbodrukregeling afgesteld". In 2017 is distributieriem vervangen.

    Nu heb ik uit nieuwsgierigheid een ELM kabel met Forscan eraan gehangen, op contact gezet (geen draaiende motor) en er kwamen toch een aantal foutcodes uit. Zie bijlage voor de volledige uitdraai.

    Wat mij opviel is dat bij elke foutcode staat:
    - Previously Set DTC - Not Present at Time of Request

    Code: P1412 - EGR Valve Frozen
    Code: P2458 - Diesel Particulate Filter Regeneration Duration
    Code: P0234 - Turbo/Super Charger Overboost Condition
    Code: P0490 - Exhaust Gas Recirculation Control Circuit High
    Code: P042F - EGR Control Stuck Closed
    Code: C1956 - Steering Angle Sensor Circuit Failure
    Code: U1900 - Missing Message for Engine Speed

    Kunnen dit wellicht nog oude codes zijn die nooit gereset zijn? En vooral.. hoeveel zorgen moet ik me maken? Tot nu toe rijdt de auto prima.

    Volgende week ga ik langs de Ford garage voor een controle ("welcome check"), ben benieuwd of ze dan ook naar de codes kijken.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. simpel storing wissen en weer gaan rijden, daarna kijken wat er van terugkomt
    over het algemeen wanneer een storing opgelost word, ga je de storing wissen en dan een proefrit maken.

    egr zou niet functioneren, zou vastzitten. hierdoor wordt roetfilter niet gereinigd.
    buiten dat alleen storing op de stuurhoeksensor en toerental sensor die gemist signaal aangeeft

    aangezien er geen storing lampje branden, zou ik het wel ff aankaarten bij bedrijf waar je hem hebt gekocht. hun eventueel laten uitlezen met hun spul en dan laten wissen. wanneer het terugkomt kun je hun er ook naar laten kijken.
    heb je hem particulier gekocht dan zoals gezegd wissen en na (aantal) ritten nog eens uitlezen
     
  3. Bedankt voor de reactie!

    Vervolgvraag.. Dinsdag is de auto bij Ford garage geweest. Grotendeels in orde, alleen lekkend brandplaatjes van een verstuiver. Voor komende dinsdag heb ik hiervoor een afspraak bij de dieselspecialist.

    Vandaag een lange rit gemaakt, ging prima tot een korte pauze bij tankstation. Hierna merkte ik na het starten dat de turbo niks meer leek te doen (langzaam optrekken), verder geen rare geluiden, temperatuur normaal en geen lampjes op het dashboard.

    Na 20 km op plaats bestemming aangekomen. Nu vraag ik me af, wat kan dit nou weer zijn, waarom branden er geen lampjes, kan dit komen door de verstuiver of EGR klep en kan ik er mee doorrijden tot ik dinsdag bij de dieselspecialist ben?
     
  4. als je probleem ervaart direct langs de kant zetten en uitlezen.
    geen idee of je de brandplaatjes heb laten vervangen. en geen idee wat je bij de dieselspecialist wil doen.
    geen idee of je tegen de dealer hebt verteld over de storingen en geen idee of je de storingen hebt/had gewist
    ook als er geen lampje brand kan er soms een storing in het systeem zitten.
    oude storingen kunnen plots systeem anders laten werken.
    belangrijkste is alles wissen en kijken welke storing als eerste terug is.
     

Deel Deze Pagina