1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

C-Max 1.8 met hoog olie verbruik

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door FordVader, 3 aug 2020.

  1. Mijn bericht aangepast ;)
     
  2. In je instructieboekje staat een afbeelding van de oliepeilstok :

    DAF721A5-41BD-4D01-A61D-974DB274A7F3.jpeg

    Het lijkt me niet erg waarschijnlijk dat je olieverbruik relatie heeft met je peilstok
     
  3. Ik heb die rechtse, ik weet niet waar t aan ligt dat de peil de ene moment wel olie laat zien en ander moment niet.
     
  4. Ik heb het zelfde probleem met mijn S Max, 2.0l Duratec. en mijn Focus Mk2 2.0l Duratec. De S-Max heb ik nu 2 weken en heb al bijna 3 liter erin gegooid, bij de Focus ruik je zelfs verbrand olielucht door de luchtrooster. zelfs de bougies zagen er lekker gebakken uit.
    A.s zaterdag wordt de compressie getest bij de Focus om eens te kijken of zuigerveren vastzitten en dan van hieruit een strategie te bedenken.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  5. Bij mij was alleen de 3de bougie vettig, de andere 3 zagen er netjes uit. Die kan wel de probleem zijn.
     

  6. In geval van olieverbruik is een compressietest nu niet meteen de meest betrouwbare test. Olieverbruik betekent niet per definitie dat de motor ook verlies van compressie heeft. Er zijn genoeg gevallen waarbij een motor behoorlijk wat olie verbruikt maar dit niet tot nauwelijks terug te zien is aan de compressie waardes. Het uitvoeren van een cilinderlektest is een veel betere methode om vast te stellen waardoor het olieverbruik wordt veroorzaakt.


    Dit type motor heeft zuigers met 3 zuigerveren.

    [​IMG]
    De bovenste 2 groeven zijn voorzien van compressie zuigerveren. De onderste groef is voorzien van 2 olieschraapveren met hiertussen een gekartelde tussenveer welke de olieschraapveren axiaal op hun positie houd.

    Bij dit type motor komt het relatief vaak voor dat de olieschraapveren na verloop van tijd hun veerkracht kunnen verliezen met als gevolg dat de olieschraapveren hun werk onvoldoende doen. Als gevolg hiervan gaat de motor olie verbruiken (verbranden). Hierdoor ontstaat vervuiling in de cylinders waardoor de zuigerveren vast kunnen gaan zitten in de groeven en het olieverbruik nog verder toeneemt.

    In veel gevallen is het vastzitten van de zuigerveren dus niet de oorzaak van het olieverbruik maar het gevolg van het verlies aan veerkracht van de olieschraapveren. In dit geval zijn alle middelen om de zuigerveren los te weken zinloos !

    De enige goede oplossing om de huidige motor te herstellen is in dit geval een motorrevisie waarbij de zuigerveren worden vernieuwd en alle andere aan slijtage onderhevige onderdelen worden geïnspecteerd/beoordeeld en waar nodig vernieuwd.
     
    FordVader vindt dit leuk.
  7. Vandaag heb ik voordat ik ermee begon eerst engine-flush middel in gegooid, na een half uurtje laten draaien de olie afgetapt.
    Hierna heb ik nog 2 keer met verse olie de motor geflushed iedere keer kwam zwarte vieze olie eruit.
    Als ik nu peil blijft peilstok helder anders was ie gelijk zwart!
    Toen ik de filter loshaalde kwam er nog van boven opgehoopte olie eruit!:?
    Dan nieuwe filter met olie gevuld en eronder gedraait, hierna 2 liter 10W40 olie en een flesje top treatment bij gedaan dan de rest van de 4L kan erbij gedaan,
    Na half uurtje draaien en rijden olie gepeild, maar geeft niet vol aan.
    Nu goed bijhouden, de effect van de top treatment, mogelijke klepseal lekkages tegen gaan, kan nog even duren.
     
    Drrrrkkk vindt dit leuk.
  8. Ben benieuwd naar de ervaringen, FordVader . Keep us informed :-)
     
  9. Lekkage via klepseals ga je niet oplossen met wonder middeltjes. Er is maar 1 oplossing voor en dat is vervangen, ribbetjes worden hard en broos waardoor ze niet goed meer afsluiten rond de klep steel misschien dat siliconenkit nog wat doet maar ja dat toevoegen aan de olie zal andere meer vervelende problemen veroorzaken
     
  10. Olie peilen kan je pas doen als de motor minimaal een half uur uit staat. Alle olie uit de motor moet weer terug zijn gelopen naar het carter.
     
  11. Morgenmiddag op mijn werk even peilen, dan staat ie hele ochtend al stil.
    Vorige week heb ik al na 250km, kwart liter bijgedaan.
     
  12. Korte update: ga richting de 1500km sinds de schoonmaakbeurt met Toralin troepie en (afkloppen!) tot nu toe nul komma nul olieverbruik. Toch blijf ik het wekelijks checken, was daar al aan gewend geraakt :D
     
    McGyver vindt dit leuk.
  13. Ik check ook elke week na 250km, immiddels op 1.3L, deze week kom ik niet aan de kilometers alleen een ritje Tilb-Rosmalen voor de corona test, ben thuis gebleven vanwege verkoudheid.
    Dan doet de jouwe het goed Drrrkkk, zal ook eens Toralin proberen? Welke had je precies gebruikt?
     
    Drrrrkkk vindt dit leuk.
  14. Toralin Anti-Carbon. Ik heb heel braaf de instructies gevolgd, so far so good.
     

Deel Deze Pagina