1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

C-Max 1.8 met hoog olie verbruik

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door FordVader, 3 aug 2020.

  1. Dat wordt waarschijnlijk een nieuwe koplamp.. remolie is echt agressief.
     
  2. Ben ik dan de enige die leest:
    Heb er een soort schuim ingespoten.....dat klinkt nog enigszins logisch,
    en vervolgens heb je bij het droogstarten remolie op je koplamp gekregen.
    Ik krijg dan het vermoeden dat er iets meer dan alleen schuim de cilinders
    is ingegaan :roll:
    Maar ben wel heel benieuwd naar het resultaat
     
  3. Ik heb hetzelfde trucje met wtf olie gedaan. Heeft toch een paar duizend kilometer voor verminderd olieverbruik gezorgd. Maar ik denk dat ik ondertussen weer op het oude verbruik zit.
     
  4. Ik vroeg me ook al af hoe er tijdens droogstarten remolie op de koplamp kan komen. De koplamp is plastic in hoeverre dat problematisch is weet ik niet maar meteen afspoelen met ruim water is belangrijk
     
  5. Ik had er doeken over de bougiegaten gelegd, nadat ik in de cilinders remolie in had gedaan, wilde ik na een paar uur in trekken de zuigers even laten bewegen(droog starten) Ja toen spoot het eruit, die natte doek lag even op de koplamp, dan ben ik overal aan t droogmaken gegaan en zag ik allemaal rimpels op het glas van de koplamp. Toen de auto weer liep ben ik gelijk naar de wasplaats gegaan en de motorruimte schoongespoten met draaiende motor.
     
  6. Tja remvloeistof hoort in het remsysteem niet in de motor en of het enig effect heeft op koolafzetting

    maar als het kunstig al begon te rimpelen is het te laat
     
  7. Ik moet nog flushen, en de ATF die ik ook erin heb gedaan nog zijn werk laten doen. Ik hoop over een paar weken resultaat te zien.
     
  8. Ik ben eigelijk best wel benieuwd wat je allemaal aan het doen bent, hoe je het doet en in welke volgorde.
    Wat scheelt er eigenlijk allemaal en wat hoop je te bereiken?
     
  9. Ik wist niet dat je ook remolie kon gebruiken voor het schoonmaken van koolafzetting in de motor, maar het internet staat er vol mee.

    Atf wist ik wel, en dat is minder schadelijk dan de rem olie. Atf gebruikt men ook wel om vervuilde klepstoters te reinigen. Dan giet je de atf bij de motorolie en rijd je er een 100km mee zodat alles lekker warm wordt en dan tap je de boel af en vervang je het filter.
    Persoonlijk denk ik dat je beter bij de middelen kan blijven die ervoor ontwikkelt zijn zoals forte.

    Ik zou zelf niet meer gaan rijden met remolie in de motor. Als je zuigerveren vast zitten loopt dat spul mooi het carter in.

    ik heb geen idee of dat spul goed smeert en of het niet de pakkingen en of kunststof geleiders opvreet in het blok.

    Je had misschien beter ervoor kunnen kiezen de motor dit op te laten drinken onder toeren. Schijnt behoorlijk te walmen maar wel te helpen.
     
  10. De reden dat ik hiermee ben begonnen is dat ik nadat met deze auto eerste 600km had gereden olie gepeild heb en er meer dan 1 liter motorolie bij moest doen. Daarna nog elke week na 200km zat het weer onder de minimum weer bij moeten vullen.
    Toen ben ik hier en daar gaan kijken wat de reden kan zijn voor deze hoge olie verbruik.
    Er zijn 2 mogelijkheden, 1 vastzittende met kool verstopte olieafschraaf veren en of 2 lekkende kleppengeleiderafdichtringen.
    Als je bij een koude start blauwe rook uit de uitlaat komt, is dat van de klepsteel afdichting olie sijpelt naar de verbrandingskamer die je bij het opstarten verbrand.
    Wanneer de olie afschaafveren dicht zitten, kunnen ze niet alle olie die tegen de cilinderwand opspatten afschrapen dus die gaan met de opgaande slag de verbrandingsruimte in die je dan verbrand.
    Dus ik ga kijken of ik die zuigerringen weer schoon kan krijgen, door middel van speciaal schuim. atf en remolie.
    Omdat ik geen tijd heb om alles 1 voor 1 uit te proberen, heb ik er alles in 1 keer in gegooid (hehehe) (LOL).

    Vandaag een paar uur rondgereden om de Atf zijn werk te laten doen, nieuwe oliefilter en komplamp restorer setje gehaald.
     
  11. En dan ga je niet terug naar het bedrijf waar je de auto gekocht hebt?
     
  12. Hoeveel olie verbruikt hij dan, want zo is het een beetje vaag allemaal.
    Als jij 1 liter op 600 km verbruikt dan is dat wel ontzettend veel, kan dan ook bijna niet meer zonder dat je het ziet als roken of op zijn minst ruikt.
    Olieschraapveren die vastzitten kun je tijdelijk weer iets losser krijgen door ze los te weken. Daar heb je speciale (dure) producten voor, maar dat gaat dus ook met atf, diesel, kerosine of remvloeistof.
    Ook kun je wat atf of een duur additief bij je motorolie gooien om zo de motor van binnen te reinigen, ook je olieschraapveren komen zo weer een beetje los. Het gaat echter niet helpen tegen lekkende klepseals. Ook is het maar een tijdelijke oplossing voor je olieschraapveren.
     
  13. Je hebt het toch goed gezien hoor, na 600km moest ik meer dan 1 liter bij doen tot het max, en elke na 220km moest ik weer van min naar max bijvullen dus reken maar uit.
    Ik heb al die dingen om de olieschraapveren los te krijgen ook gedaan, maar als ze weer los of schoon zijn moet je ze weer schoon zien te houden, dus goed warm rijden en vaker de olie wisselen dus min. 1x per jaar.
    Het laatste klepseals ja dat is een ander probleem, daar heb je ook spul voor, maar of dat echt helpt is het afwachten.
     
  14. Er is genoeg info te vinden over vervuilde olieschraapveren. De enige oplossing is de motor uit elkaar, de rest zijn lapmiddelen.
     
  15. En klepseals zijn ook niet te verbeteren met wonder middelen kun je alleen vervangen
     
  16. Ik denk dat de topictitel aangepast moet worden, want alleen ‘Oliepeilstok’ is niet meer aan de orde. ;) @FordVader
     
  17. Goedemorgen, wat stel je voor?
     
  18. Iets van: C-Max 1.8i 2008 olieverbruik zeer hoog
    zomaar een idee
    nu wekt de titel dat er iets met de peilstok is, maar helaas is die dus wel goed.....
     
  19. #39 FordVader, 6 aug 2020
    Laatst bewerkt: 6 aug 2020
    Heb aangepast :lol:

    Maar ik twijfel nog steeds of die peilstok goed is, daarom begon ik het ook hier. Ik heb nog steeds geen foto gezien van andere forumer met n c-max. of een focus 2 eigenaar met dezelfde motor!
     
  20. Het maakt niet uit of het een C-Max of een Focus 2 is, de motoren zijn gelijk.
     

Deel Deze Pagina