1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Blaupunkt Travelpilot DX verwijderen/probleem climate control

Discussie in 'In Car Entertainment' gestart door ggj, 18 jun 2020.

  1. Hallo,

    Ik heb al wat langer last van mijn climate control in mijn 2004 Focus en nu wilde ik dit toch eens aanpakken. Ik heb er hier al eens wat over gelezen en zou dan bij een sensor moeten komen achter het climate control paneel maar daar moet de Travelpilot DX voor worden verwijderd. Ik heb daar sleutels voor gekocht en wilde die net even uitproberen. Het zal weer eens niet zo zijn dat de sleutels er perfect in gaan, vastklikken maar vervolgens er niet uit te halen zijn... Ik heb geprobeerd ze met hard en zacht beleid te verwijderen maar ze lijken achter een iets te scherp randje vast te blijven zitten (op het sleuteltje zelf). Ik heb geen zin om de boel te forceren of beschadigen dus vraag ik maar even rond hoe dit moet. Dus mijn vraag: hoe verwijder ik die dingen? Ik heb in een filmpje op YouTube gezien dat iemand ze er gewoon uit trekt (zonder al teveel moeite) maar dat werkt hier niet zo. Ik kan toch niet veel anders doen dan aan die dingen trekken, of wel?
     
  2. Ik heb ze eruit gekregen. Ze werden aan de binnenkant vastgezet met een palletje, dat was zo op het eerste oog niet goed te zien. Heb het er met een plat schroevendraaiertje uit gekregen.
     
  3. Je moet die beugeltjes naar buiten bewegen om de veertje in te drukken en dan trekken, als je er recht aan trekt gebeurt er niets, want beugeltjes zitten nog steeds achter de verankering in het dashboard! Het is even een weetje! Groet!

    O ja, als je CC niet goed werkt kun je op dit moment op de sloop heel veel setjes vinden, heb eind vorige jaar er ook nog eentje bij iemand vervangen, koste me 10 euro op de sloop waar ik kom, dus bijna niets! Vaak is ook de sensor vervuild en dan regelt hij niet goed dus dat kun je natuurlijk eerst proberen, kost niets!
     
  4. Een jaar verder maar een update wbt de climate control van mijn Focus:

    Ik heb dat ventilatortje er destijds uitgekregen en geprobeerd schoon te maken. Er leek niet veel stof in te zitten maar de climate control leek wel even iets beter te werken, echter nog niet zoals het hoort.

    Vandaag heb ik toch maar eens de stap gemaakt naar de Ford dealer te stappen om hem na te laten kijken want ik was het zat. Wat blijkt, hij geeft een foutmelding:

    B2308 Binnenluchttemperatuursensor - storing inlaatmotor

    Ze zeiden dat ik de complete climate control unit zal moeten vervangen. Nieuw zijn ze niet meer te leveren (gelukkig maar want dat is enorm duur), dus zal het 2e hands moeten kopen of mijn unit laten repareren. Ik doe het liefst dat laatste, dan weet ik zeker dat mijn climate control het weer doet, bij een 2e hands exemplaar is het maar hopen dat die sensor daar ook niet kapot is.

    Maar waar kan ik zoiets laten repareren? Bij Wheeler Dealers gaan ze altijd naar bedrijfjes die daar in gespecialiseerd zijn. Weten jullie zo'n bedrijf hier in NL?
     
  5. Ja! Bijvoorbeeld, https://www.actronics.nl/acc

    succes.
     
  6. Zelf zou ik het wel aandurven om er eerst eens een gebruikt exemplaar in te zetten, zo vaak gaan deze cc-units niet stuk.. Zal ook een stuk goedkoper zijn
     
  7. ze zijn niet met bosjes te vinden dus dat wordt nog een interessante zoektocht.
    en als de verkoper weet wat die in handen heeft dan wordt er de hoofdprijs voor betaald.

    ik weet niet of KMS in Apeldoorn dit soort reparaties ook uitvoert?
     
  8. Ik kom nog eens vervelen, hopelijk voor de laatste keer:weird:

    Ik heb in de tussentijd verschillende bedrijven en garages gebeld met dit probleem (B2308) maar geen van allen willen ze me helpen. Dit weekeinde toch nog maar eens de moeite genomen om de EATC unit te demonteren wat deze keer wel lukte. Heb hem tot het moederbord uit elkaar gehaald. Het bekende ventilatortje en de unit zelf waren zgan, bijna geen stof zelfs. Heb de ventilator wel voor de zekerheid schoongeblazen met een compressor. Dit alles heeft natuurlijk niets uitgehaald. Op weg naar huis vanmiddag heb ik nog eens geprobeerd een zelftest te doen op de EATC. Heb ik al eens eerder geprobeerd, maar blijkbaar niet op de juiste manier. Het is dus ‘off + footwell’ en direct daarna ‘auto’, niet wachten oid. Ik kreeg nu geen foutcodes te zien, alles bleef branden (88) wat er op wijst dat er geen foutcodes meer in het systeem staan. Dus waarom dat ding nog steeds koud is, blijft mij een raadsel :evil:

    Ik kan nu wel het een en ander uitsluiten. Zo heeft de auto genoeg koelvloeistof, ventilatortje werkt (heb hem met eigen ogen zien draaien), geen foutcodes meer, interieurventilator/blower werkt, de kleppen om de richting te veranderen werkt ook. Waar kan het nu nog aan liggen? Eens naar de interieurfilter kijken? Die wordt als het goed is bij beurten tijdig vervangen. Of de verwarmingsradiator (of hoe dat ding heet) is kapot? Slangen verstopt? Motor komt en blijft normaal op temperatuur.

    Ik las nog iets van een temperatuur sensor bij het gaspedaal. Klopt dat? Waar zit die precies want die heb ik zo niet kunnen zien. Ik raak zo een beetje ten einde raad en het rijden in die Focus wordt er niet leuker op. Zou eigenlijk ondertussen wel een andere auto willen maar die zal een stuk minder zuinig rijden. Met deze haal ik 6,2l/100km (1.6 16V).
     
  9. Is het niet gewoon je koudemiddel wat te laag of op is?
     
  10. Dat zou ook nog kunnen ja. Maar hij wordt wel ijskoud als ik de airco laag instel.
     

Deel Deze Pagina