1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Bijgeluiden uit het motorcompartiment Fofo 1, 1.6, bj. 2000.

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Slimenslecht, 30 sep 2022.

  1. Een deel van deze vraag staat ook bij "Handleidingen Focus I" in topic luchtspleet afstellen aircopoelie.

    Een airco probleempje, vermoed ik. Maar kan zomaar iets anders zijn.

    Ford Focus 1, 1.6 Zetec-S 16V, automaat, model 1999/2000 (3 januari op kenteken).

    Door lekkend thermostaathuis wat boven de aircocompressor zit is vermoedelijk het lager van de vrijlooppoelie gesloopt (dacht ik).
    Ik hoor een schurend geluid vanuit de motorruimte, toerental afhankelijk als ik rij en ook als ik stil sta met de automaatbak in P of N. Geluid komt hevig op tussen de 2000 en 3000 toeren, soms ook bij lagere toerentallen (nagenoeg stationair bij starten na wegrijden).
    Enkele maanden geleden hoorde ik afwijkend geluid (in mindere mate) bij in/uitschakelen airco, een soort gebrom.

    Afgelopen week paar stukken gereden van 25 kilometer met schurend geluid, soms bij het insturen wat loeiend geluid en soms wat rammelend/schurend. Geluid kwam zowel met uit- als ingeschakelde airco.
    Het loeiende deed mij denken aan een doorslippende multiriem, de rest leek een uitgelopen lager.

    Ik verdacht de aircopomp, maar de airco werkt (koelt) prima. Met een vriend erover gesproken en die dacht aan de aircopoelie, die heeft een vrijlooplager. Ook opperde deze de magneetplaat met de stripjes, die konden wel eens afbreken.

    Ik had bedacht om de complete poelie te vervangen door die van een gebruikte compressor of een compleet nieuwe magneetpoelie. Maar......

    Zit de moer vast met standaard rechtse draad of is dit linkse schroefdraad en hoe vast zit ie ivm blokkeren?
    En hoe gemakkelijk komt de gelagerde poelie van de as/huis af? Klein tikje geven of met een poelietrekker of iets dergelijks?

    Echter vanochtend heb ik even rustig (droog weer) kunnen luisteren en kijken met de motorkap open, en een stuk gereden. Wat schets mijn verbazing, totaal geen bijgeluiden meer, alsof er niets aan de hand geweest is.
    Zonder bijgeluiden kan ik ook niet beoordelen wat er aan de hand is of stuk is.

    Riem is netjes, geen extreme slijtagesporen op de groeven, poelie van airco komt goed in en lost ook goed. Poelies en riem zijn mooi droog, optisch zie ik er verder niets vreemds aan is geen KVS van het thermostaathuis op gelekt.
    Kan het iets zijn geweest wat tussen de aircopoelie is gekomen, roest of metaaldeeltje ofzo.?
    Waterpomp is ook droog, geen KVS sporen op poelie of as (als ik met de vingers controleer).
    Stuurbekrachtiging werkt ook naar behoren, geen vreemde trillingen of schokjes en olieniveau stabiel.

    Wat is nu wijsheid, gewoon doorrijden en afwachten tot het zich weer voordoet
    of
    bij een autodemontagebedrijf op voorhand aircopomp, spanrol, looprol en een reserveriem halen voor het geval het fout gaat en maar achterin leggen (dan heb ik de meest verdachte rollende lagers voorhanden).

    Ik heb morgen namelijk een ritje van totaal 300 kilometer voor de boeg.

    (Wegbrengen naar Ford dealer levert bij het inrijden van de werkplaats al een economisch totall loss op)
     
  2. Als geluid weg is en alles lijkt goed te zijn. Kun je ook niks preventief vervangen.
    Want kan zomaar zijn dat als het terug komt alle onderdelen die je hebt niet het defect oplossen.

    Zolang ik het geluid niet hoor kan ik ook nie zeggen wat het is.
    Dus kans is groot dat je moet afwachten tot terug komt.

    Als je zegt dat auto bij dealer binnen rijden al economisch total loss wordt. Dan geef je deels aan dat auto 300-1000euro waard is. Maar je kan hem ook bij een goeie vakgarage brengen.
     
  3. Een Focus 1 uit 2000 is snel economisch gezien total loss. Maar technisch gezien absoluut niet uiteraard, maar een paar duizend euro er op stuk slaan doe je gewoonweg niet meer. Onderhoud uiteraard wel.

    Geluid is nog steeds weg, dus even niet te bepalen wat het wel is, afwachten dus (Truckowner, je hebt volkomen gelijk).

    Wel een aircopomp gebruikt aangeschaft voor het geval dat, de poelie kan ik dan overzetten.

    Maar nog een vraag m.b.t. de spanrol en spanner van de multiriem:
    De spanner wordt meestal compleet aangeboden, maar als de spanner nog goed is en alleen het lager uit de rol van de spanner ligt is deze los te vervangen gezien de centrale bout. Die rol (de gegroefde) kan ik bij een Duitse leverancier bestellen (net als een losse loop/omkeerrol, die glad is).
    Heeft deze bout rechtse of linkse draad ?

    Alleen de rol vervangen gaat een stuk sneller en eenvoudiger dan de hele spanner/spanarm waar ook de stuurbekrachtigingspomp op zit vastgebout (kan gewoon op garagepad met krik en steunen en dan geen brug nodig). En gezien de leeftijd van de auto en de kosten is dit een aantrekkelijk alternatief.

    Betreft een Fofo mk. 1.1, 1999/2000, 1.6 l 16V Zetec-S met stuurbekrachtiging en airco, dus 1 lange multiriem van 1893 mm.
     
  4. Bouten is 99% altijd rechtse draad. Alleen als bour als centrale bout op een as, dan kan het soms linkse draad zijn.
    Staat bout stil, mag je vannuit gaan van rechtse draad.

    Als je over de spanrol hebt denk ik meteen aan kennis die zei dat monteur nu vervangingsman is en geen monteur. Want vroeger deed aan koelvloeistof pomp reviseren. Door nieuwe lagers en afdichtingen in te zetten. Tegenwoordig vervangen ze de complete pomp.
    Tot ik vroeg wat hij met de lagers deed. Hij vervangen, toen had ik hem. Want is nog steeds vervangen.
    Waar vroeger nieuwe lager monteren inc arbeid was. Is nu direct nieuwe pomp ivm prijs niet veel anders zal liggen.

    Wat ik mee bedoel te zeggen.
    Ja je kan een losse nieuwe lager in zetten. Alleen rest kan ook slijtage sporen vertonen wat weer slimmer maakt om ook compleet te vervangen.
    Anders krijg je na paar weken of maanden dat het onderdeel elders weer defect raakt.
     
  5. Ja, normaliter zou ik ook voor de complete spanner zijn gegaan. Maar de losse rol (incl.lager) is dusdanig goedkoper en makkelijk te verwisselen, middels 1 centrale stilstaande bout, dan de gehele spanner dat ik indien deze de veroorzaker van de geluiden is maar los ga vervangen.

    Zoals ik al schreef, geen brug bij nodig en te doen op de garagekrik en assteunen op het garagepad.


    Maar dat we tegenwoordig heel snel vervangen i.p.v. reviseren of repareren is mij wel bekend. Zeker toen ik nog Citroen Xantia reed veel zaken gereviseerd, gemodificeerd en dat kostte dan een fractie van het nieuwe onderdeel. Scheelt ook als je het zelf doet dat je alleen de onderdelen betaald en geen arbeid. Blijft een beetje hobby !
     
  6. Deze zin vind ik wel leuk. doet dan ook echt denken aan mijn kennis.
    Wat tegenwoordig vervangen we net zoveel als vroeger. zoals me eerder voorbeeld over defecte pomp
    waar je vroeger reparatieset had van 10euro en half uur extra arbeid a 20euro . Heb je nu compleet pomp voor 30euro. Dus onder de streep blijft gelijk.
    want reviseren van pomp doe je namelijk ook lager vervangen. Dus je vervangt nog steeds iets.

    wat wel is, is bijvoorbeeld bij 1.6tdci (PSA blok 1.6hdi) het volgende
    - ford verkoopt common rail sensor inc common rail a 500euro waar peugeot de sensor los verkoopt voor 60euro. rede ford wil niet dat je alleen sensor vervangt om zeker te zijn dat het lekdicht is. echter na 10tallen sensoren te vervangen 0.0 lekkage gehad.
    -ford verkoopt vacuumklep inc slangen. peugeot verkoopt vacuumklep los.
    - ford verkoopt verstuiverbussen los maar bij peugeot moet je compleet kop kopen. zelfde als aluminimum kleppendeksel waar de nokkenas in vast geschroefd zit niet los wordt verkocht. dat kan dan weer de rede hebben ivm kop en kleppendeksel de as daarin op elkaar ingeslepen zijn.

    dus het is en blijft een hobby om te zoeken waar je juiste onderdeel aankan komen om zo het te fixen op juiste manier.
     
  7. OK en toen was het fout...

    Moeders kwam thuis, rook vreemd plasticachtig brandluchtje en licht gepiep.

    Blik onder de kap en sporen van koelvloeistof en de multiriem scheef op de poelie van de koelvloeistofpomp.
    ANWB maar gebeld, riem uit zijn uitlijning en ik mag niet boven een draaiende dynamo hangen en wilde toch een diagnose.

    Jawel, de lagers van de pomp (waterpomp, koelvloeistofpomp) liggen er uit en de pomp lekt nu zichtbaar.

    Als ik het goed heb kan die alleen maar gewisseld worden als de distributie losgaat (KAN IEMAND DIT BEVESTIGEN)
    Dus riem er af. Logisch is dan om de distributieriem met rollen ook mee te nemen in het vervangen.

    Gezien de km stand van bijna 155.000 km begin ik toch ernstig te twijfelen of de gehele distributie wel gedaan is bij een ton, zoals de verkoper mij meedeelde. In ieder geval is de pomp niet vervangen.

    En heeft iemand nog een idee van het kostenplaatje als je dit bij een universele garage (niet dealer) laat doen, Zal dan worden: distributieriem met rollen, waterpomp, multiriem nieuw, thermostaat en thermostaathuis (die twee heb ik al liggen), en wat koelvloeistof.

    Barst maar los, ik ben benieuwd.
     
  8. Vervangen met distriebutie vul kenteken in bij mijngarage dan krijg je prijzen van garages in de buurt.
     
  9. Klopt Bertus7, ook gedaan en vanochtend met offerte voor "vervangen distributie en waterpomp" naar een van de aanbieders gegaan. Niet de goedkoopste, maar wel een garage die ik ken en waar ik echt vertrouwen in heb. Het moest in de buurt zijn, want de multiriem kan er (eigenlijk elk moment) van af klappen en dan is er geen waterpomp, stuurbekrachtiging en dynamo maar die aangedreven wordt.

    Daar iets toegevoegd en vaste prijs afgesproken voor het geheel. Te doen is nu distributieriem, spanrol, waterpomp, koelvloeistof, nieuwe multiriem, thermostaathuis en thermostaat monteren. Prijs inclusief alles 600 euro. Lijkt mij redelijk en dan is het maar gedaan ook.

    Ik kan niet vergelijken met zelf alles aanschaffen en monteren. De multiriem staat voor 38 ex , kan ik zelf kopen voor minder dan de helft, net als de distributieset (138 tegen 77). Maar daar even niet naar kijken, het wordt nu gedaan en ik heb er verder geen werk aan.
     
    Edgar Focus en Bertus 7 vinden dit leuk.
  10. 600 euro inclusief alles is niet duur voor dit werk. Zou wel even uitzoeken of die distributie nou wel of niet gedaan is bij een ton, dat moet ergens geregistreerd zijn als het gedaan is.
    ALs het niet gedaan is zou ik kijken of je iets van coulance kan krijgen in de kosten bij de verkoper.
     
  11. Het was particuliere koop/verkoop, dus garantie tot de stoep en geloven op mooie blauwe ogen en de factuurtjes en stempeltjes...

    Was net als uitlaatspruitstuk wat er pas 31.000 km onder zat (3 jaar oud) en gescheurd bleek, verwacht je ook niet.

    ik kon de auto gistermiddag al weer ophalen. Maar de distributie was wel gedaan bij een ton, de spanrol was een automatische en was als nieuw. Maar goed, is nu vervangen door een Gates kit, riem,rol en pomp. Het was evenveel werk, en maar niet bezuinigen op riem en rol.

    Hij kan er wat dit betreft gewoon weer 10 jaar of anderhalve ton tegenaan.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  12. En hij rijdt dus weer als een zonnetje?? Gelukkig maar!
     

Deel Deze Pagina