1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 EcoBoost 150pk Betrouwbaarheid Ecoboost motoren

Discussie in 'Performance' gestart door Jackie D, 13 jan 2017.

  1. #1 Jackie D, 13 jan 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 jan 2017
    Hallo allemaal,

    Gisteren had ik ff de tijd en las ik toevallig het gehele draadje van [MENTION=2561]Iodokus[/MENTION] Leuk om te lezen overigens:thumbs:.
    Las ik me daar dattie zowaar drie:shock::shock::shock:. Ecoboost motoren heeft versleten en inmiddels aan de 4e bezig is terwijl het zijn 2e auto is die uitgerust is met een Ecoboost.

    Was zelf nogal argwanend betreffende alle nieuwe machinerie en vandaar dat mijn 1e Focus ook bewust een 125pk TI-VCT was, of hoe de afkorting ook mag wezen:mrgreen:. Dit omdat het een 'ouderwetse' 4 cilinder was.

    Nu heb ik inmiddels een :focus3: Mk2 maar wel weer met een 4 cilinder. Bevalt zeer goed maar ik ben door het verhaal van Iodokus wel benieuwd geworden naar andere ervaringen met de Ecoboost motoren.

    Ford is teruggegaan naar 1.5 terwijl dit eerder 1.6 was en ik las hier elders dat de 182pk versie ook al niet meer in de prijslijsten staat vermeld. Zou dit met een achterliggende gedachte zijn? Of toch gewoon om tegemoet te komen aan het 'groene gilde'?

    Misschien is hier al een draadje over maar dat kon ik zo gauw niet vinden dus vandaar mijn vraag betreffende de algehele betrouwbaarheid omtrent deze motoren.

    Overigens ben ik niet bang (jaren alleen maar Alfa's gereden dus ben wel wat gewend:mrgreen:) maar wel benieuwd.
     
  2. Denk dat het met de betrouwbaarheid wel mee valt. Het koelsysteem is een aandachtspunt. Het reservoir kan scheurtjes krijgen, waardoor lekkage ontstaat. Verder is het 'beruchte' slangetje zeker iets op om op te letten.
    Als je voor de rest de auto rustig warm rijdt en op tijd onderhoud laat uitvoeren met de juiste olie (dus niet bij de Kwik-fit) kun je lang plezier hebben van je ecoboost.
    Ben er nog steeds (nu 76k) dik tevreden over. Stil, pittig en gemiddeld 6,8 l/km.
     
  3. Hallo Andre'

    Dat van het koelslangetje had ik al gelezen inderdaad. Ik ga er vanuit dat ze dat inmiddels al hebben aangepast, nog niet eens naar gekeken. Heb de auto nog maar net.
    Voor wat betreft die Kwikfit, daar zou ik hoogstens banden laten monteren en zelfs dat waarschijnlijk niet eens:schater:. Heb ze weleens aan de gang gezien daar met een setje nieuwe remschijven:grote ogen:
    Ik laat mijn auto gewoon dealer onderhouden, geen zin om eerst een paar knaken te besparen om vervolgens van allerlei eventuele toestanden te krijgen.
    Warm rijden heb ik in de Alfa's al geleerd, die waren daar ook gevoelig voor.

    Mooi dat je nog steeds veel plezier hebt van je :focus3::thumbs:
     
  4. #4 bjauto, 13 jan 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 jan 2017
    Dat hadden meer mensen, bleek nog niet te zijn vervangen.

    Zoals een trainer mij ooit vertelde: 'Never ever assume'. Ga er dus niet zomaar van uit dat het bij jou al is vervangen.
     
  5. De duitse autoweek heeft een 1.0 uit elkaar gesleuteld na 100.000 km. De uitslag was zeer goed qua slijtage.
     
  6. Iodokus had/heeft ook alleen 4 cilinders hoor. Ontzettend vervelend wat hij aan problemen heeft gehad. Maar dat is echt een uitzondering. Net als met elke motor kun je geluk en pech hebben. De 1.5 wordt gewoon met 182 PK geleverd hoor.
     
  7. De reden dat de 1.5 in de plaats is gekomen voor de 1.6 zou zijn omdat er in Azië belasting geheven wordt op basis van motorinhoud. de 1.6 valt daar dan net in een hoger tarief.
    En omdat ze het 1-world-1-car principe aanhouden heeft de rest van de wereld daar ook plezier van...
     
  8. #8 Marco Morello, 14 jan 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 jan 2017
    [MENTION=33832]Jackie D[/MENTION]: wel een beetje een "sensatie" topic.
    Maar ik wil best een knuppel in het hoenderhok gooien.
    Over de schade aan de 1.6jes van Iodokus zijn de meningen verdeeld. Er zijn er een aantal, waaronder ikzelf de schuld geven aan slechte tuning.
    Als je het een beetje uitsplitst valt op dat bij een relatief groot aantal met defecte motoren voorzien waren van tuning.
    Ook zijn er een aantal die kapot zijn gegaan door gebrek aan koeling als gevolg van kapotte koelslangen en gescheurde koelvloeistoftankjes.
    De 1.6 heeft ook de temperatuur sensor niet in de cilinderkop zitten, maar in het thermostaathuis. Nadeel is dat bij het wegvallen van de koelvloeistof er lucht wordt gemeten, met als gevolg dat je altijd te laat bent.
    De 1.5jes hebben wel weer de sensor in de cilinderkop zitten.
    De achillespees van de 1.6 is de koeling. Die is marginaal voldoende mits de boel heel blijft. Als je dat voor elkaar hebt en regelmatig controleert, dan is er niks mis met de betrouwbaarheid van de 1.6 ecoboost.
     
  9. Je geeft aan dat bij de 1.5jes de sensor wel weer in de cilinderkop zitten.

    waar zit de sensor bij de 1.0 tjes?
     
  10. #10 JW, 14 jan 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 jan 2017
    De 1.0 ECOboost in de Focus 3 fase 1 heeft alleen een temperatuursensor in het thermostaathuis.

    Bij de 1.0 ECOboost in de Focus 3 fase 2 is er naast de temperatuursensor in het thermostaathuis een 2e temperatuursensor in de cilinderkop toegepast.


    Wanneer de motortemperatuur snel oploopt als gevolg van bijvoorbeeld een lek koelvloeistof reservoir of een lekke slang zal bij de fase 1 de temperatuurmeter niet of nauwelijks oplopen doordat de sensor lucht meet in plaats van koelvloeistof. Bij de fase 2 wordt naast de koelvloeistof temperatuur ook de cilinderkop temperatuur gemeten. Hierdoor zal de temperatuurmeter wel oplopen in dezelfde situatie. Overigens ben ik van mening dat wanneer de koelvloeistof snel weglekt de motortemperatuur dermate snel en hoog oploopt dat er al zeer snel motorschade op zal treden. Ik betwijfel dan ook dat wanneer je de temperatuurmeter eenmaal ziet oplopen er al geen motorschade is ontstaan.


    Het koelsysteem is en blijft een gevoelig punt van de 1.0 ECOboost. Echter door regelmatig het koelvloeistof niveau te controleren, het reservoir te inspecteren op (haar)scheuren en de staat van de slangen die naar het reservoir lopen te inspecteren kan je de meeste problemen voorkomen. Wanneer je bedenkt dat ruim 20% van alle in Europa verkochte Ford personenauto's is voorzien van de 1.0 ECOboost is het aantal 1.0 ECOboost motoren dat schade oploopt als gevolg van koelproblemen relatief gezien zeer klein.
     
  11. @JW; misschien weet jij dit, in de Focus I zat ook een temperatuursensor in de cilinderkop. Tevens zit hier een systeem bij in dat de motor beschermt bij oververhitting. 1st door 1 cilinder uit te schakelen, dan vervolgens de 2e om tot slot helemaal uit te gaan. Zit dit systeem nu ook in de 1.5 Ecoboost? Daar Ford terug gegaan is naar temperatuurmeting in de cilinderkop?
     
  12. #12 paul2012, 14 jan 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 jan 2017
    Geen enkele indicatie van slijtage van mijn 2.0 ecoboost 250 pk. Goed warm rijden en niet steeds 100% vermogen vragen vermoed ik. Tja, al dat downsizen...... daar had ik vanaf het begin mijn twijfels over. En dan worden die lichtere motoren ook nog gechipt! Vragen om problemen.


    Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
     
  13. #13 Jackie D, 14 jan 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 jan 2017
    [MENTION=13177]Silver Baron aka marco[/MENTION] was niet zozeer bedoeld als een 'sensatie' topic:mrgreen:. Was gewoon ff benieuwd naar de algehele ervaring omtrent de betrouwbaarheid. Maar de knuppel in t hoenderhok gooien kan mijns inziens geen kwaad, beetje reuring op een forum is altijd goed:schater:.

    Denk zelf ook wel dat één en ander toch wel te wijten is aan een tuning. Las laatst ook weer iets hier over ST blokken die naar de galamiezen zijn gedraaid maar dat t ook daar blokken voorzien van tuning betrof.

    [MENTION=1721]bjauto[/MENTION] Ik weet t, assumption is the mother of all f*ck ups, zal toch ff gaan kijken al had ik ook hier op t forum begrepen dat Ford deze kwestie had opgelost inmiddels. (gelezen in t draadje over t koelslangetje)

    [MENTION=3422]antig01[/MENTION] Ook t gegeven dat de 182pk versie niet meer in de prijslijst staat heb ik hier van t forum. Blijkbaar is dat dus niet zo.

    Voor de rest iedereen bedankt voor de reacties, hoop op meer gebruikerservaringen:thumbs:
     
  14. Jouw ST is ook gedownsized hoor :baeh::baeh:
     
  15. Yep. Maar iig 4 cilinders en per cilinder is het volume toegenomen. En met een stap van 1:8 naar 1:11 in verbruik ben ik niet treurig. En dat met wat meer koppel en vermogen... maar chippen... njet [emoji33]


    Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
     
  16. Kijk, dit is weer handige informatie om te weten. Hoe ben je daar achter gekomen [MENTION=142]JW[/MENTION] ?

    Ik kan het ook we merken in het 'gedrag' van mijn temperatuurmeter. bij mijn fase 1 bleef de wijzer lang onderin staan, om dan in één keer binnen een paar seconden naar het midden te vliegen.
    Dan dacht ik altijd: zou dat nou een reeële aanduiding zijn van te temperatuur?

    Bij mijn huidige fase 2 gaat de meter wel geleidelijk omhoog bij het opwarmen.
     
  17. ik heb in Ecat de 1.0 ECOboost die in de fase 1 is toegepast vergeleken met de 1.0 ECOboost die in de fase 2 is toegepast. Daarnaast heb ik ook de bedradingschema's met elkaar vergeleken. Zowel uit Ecat als de bedradingsschema's blijkt dat bij de fase 2 een extra cilinderkop temperatuur sensor is toegepast t.o.v. de fase 1.


    Het klopt dat bij de fase 2 de temperatuurmeter gellijkmatiger beweegt als bij de fase 1. De software van de teller is hier verantwoordelijk voor. Wanneer je een fase 1 teller zou voorzien van de fase 2 software beweegt de temperatuurmeter ook veel gelijkmatiger.

    Overigens zegt dit niets over de betrouwbaarheid van de temperatuurmeter. Bij zowel de fase 1 als de fase 2 teller geeft de temperatuurmeter een door de PCM gecalculeerde waarde weer. Dit is dus niet de werkelijke gemeten temperatuur.
     
  18. Even samenvattend; ondertussen zijn er terugroepacties voor de 1.6 Ecoboost en de RS.
    Dergelijke acties komen natuurlijk bij veel meer merken voor maar ik moet eerlijk zeggen dat ik wel aan het twijfelen ben gebracht over het hele Ecoboost gebeuren.
    Mijn Focus bevalt me erg goed maar ik heb toch steeds de neiging om de motorkap ff te openen om te checken of alles nog wel ok is, dat terwijl mijn exemplaar net 1 jaar oud is.
    Daarbij neem ik de comments van andere forumgebruikers natuurlijk mee in mijn gedachten.
    Bijvoorbeeld JW die uiterst zuinig is op zijn auto en er erg weinig in rijdt maar toch geconfronteerd wordt met een defecte waterpomp:nocheer:.
    De meeste problemen zijn inderdaad slechts koelingsgerelateerd maar de gevolgen daarvan kunnen zeer groot zijn.
    Eigenlijk vind ik dit niet kunnen en als ik de kilometerstanden van de auto's met dergelijke problemen zie heb ik helemaal zoiets van WTF????
    Ben sowieso niet zo van het downgraden en mocht Ford de volgende Focus alleen uit gaan rusten met een 3 cilinder haak ik waarschijnlijk nog af ook:(
     
  19. Oud topic dat omhoog is geschopt, maar ik maak er dan ook maar even gebruik van: Mijn 1.0 EcoBoost heb ik ingeruild omdat ik die motor gewoon niet meer vertrouwde. Ik heb nu een 1.5 EcoBoost, en dat is een 4-cilinder maar ook die heeft vorige week (onder garantie) een nieuwe waterpomp gekregen, en dat terwijl hij net 2,5 jaar oud is, 64.000km heeft gereden en ook ik erg zuinig ben (juiste onderhoud, juiste olie, kwalitatief goede brandstof, warm rijden).

    En ik moet zeggen, ook dat was voor mij een extra kruisje waardoor ik huiverig wordt voor de term EcoBoost...
     
  20. Mijne vandaag terug gekregen ivm garantie geval. Was het hele gedoe met 1.6 Ecoboost.
    Ben blij dat er geen kosten aan verbonden waren. Volgens mij liep het aardig in de papieren.
    Tot op heden (afkloppen) geen gekke dingen.
     

Deel Deze Pagina