1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Bestuurdersstoel scheef Focus 1.0 EcoBoost 2012

Discussie in 'Interieur' gestart door JPW, 28 aug 2014.

  1. #1 JPW, 28 aug 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 nov 2014
    Ik rij sinds 2012 een toen nieuwe Focus 1.0 Ecoboost. Rij ong. 50k per jaar. Sinds een half jaar heb ik wat last van mijn rug. Ben bewust naar mijn houding in de auto gaan kijken. Wat me opvalt is dat als ik recht zit mijn hoofd bijna rechts naast de hoofdsteun uitkomt. Ook mijn vrouw zit niet recht in de stoel. Garage zegt dat er niets mis is met de stoel.
    Nu ben ik op gaan letten onderweg, en van de 5 focussen die ik gespot hadden 3 bestuurders het hoofd meer rechts op het hoofdsteun.

    Ik vraag me af of meer mensen dit geconstateerd hebben, en of er een methode is waarmee ik kan aantonen dat de stoel niet recht staat.
     
  2. Je zou eventueel kunnen meten met een meetlint wat de verschillende hoogtes zijn op verschillende punten bij de bestuurdersstoel. Dat lijkt mij de beste manier om te kijken of de stoel daadwerkelijk scheef staat of niet.
     
  3. Langs een andere (onafhankelijke) garage gaan en het probleem voorleggen en de uitkomst vast laten leggen.
    Evt met een ANWB keuringspunt contact opnemen en hetzelfde doen.
    Daarna terug naar de garage waar je geweest bent.
    Je zal vast geen garantie meer hebben, maar misschien kunnen ze er wat aan doen.
     
  4. #4 kolere, 29 aug 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 aug 2014
    Het zitvlak zou wel heel scheef moeten zijn wil je daarom zo scheef gaan zitten, ik denk dat de rugleuning eerder invloed heeft op je houding. Denk dat je dus moet kijken de rugleuning wel haaks op het zitvlak staat. Dus midden zitvlak meten, dan auto op een absoluut horizontale ondergrond zetten en dan een waterpas oid pakken en kijken of je ongeveer in het midden van de hoofdsteun uitkomt.

    Overigens zegt het mij niet zoveel dat meerdere focusrijders scheef lijken te zitten. Je schakelt rechts dus je rechterhand zal vaak niet aan het stuur zitten waardoor je wat meer naar rechts zit met je bovenlichaam/arm/schouder.
     
  5. Bedankt voor jullie reacties, ik begrijp dat veel mensen scheef zitten ivm het schakelen. Echter als ik recht in mijn stoel ga zitten, dan komt mijn hoofd niet in het midden van de hoofdsteun uit. Ps. ik ga er van uit dat een bestuurdersstoel recht tegenover het stuur staat?.

    Heb zojuist vanuit het midden (achter het stuur) bovenkant dashbaord, midden bovenkant stuur, een rechte lat gelegd en deze komt 7 cm rechts uit het midden van de hoofdsteun uit. Kan me niet voorstellen dat ik dan recht zit.
     
  6. pak eens een (lege) doos en zet die op de stoel, leg daar een waterpas op en je weet dan iig of de zitting recht is.
     
  7. Hoe weet je dat die rechte lat absoluut haaks op,het stuur stond? Tussen stuur en hoofdsteun zit al snel meer dan een meter een klein verloop is over die afstand al snel een aantal centimeter meer. De zitting zit echt wel in het midden, die zit vast op een rail en mocht het frame krom zijn er is zo zo weinig ruimte tussen het onderzitvlak en middenconsole dat je dat wel zou zien. Ook het stuur kan vrijwel onmogelijk op een foute plaats zitten, dus dan blijft de rugleuning over. Kortom kijk of de leuning haaks op het zitvlak staat dit is ook het makkelijkste te controleren. Zet de auto in een garage, controleer of zitvlak horizontaal is, dan van midden zitvlak waterpas omhoog en kijk of je ongeveer goed uitkomt. Niks en een auto is recht dus het is heel moeilijk op het oog gelijke lijnen te vinden.
     
  8. Ik begrijp dat het lastig is om gelijke lijnen te vinden, maar ik heb op een aantal punten het middelpunt genomen, en het blijkt niet recht. Ga de andere opties ook nog proberen Bedankt hiervoor.

    Ben ook zojuist nog bij de garage geweest. Monteur en verkoper hebben nu beiden vastgesteld dat ze niet recht zitten. Dit overigens ook in een nieuwe focus geprobeerd en ook hier blijkt dat ze niet recht achter het stuur zitten. Bij recht zitten gebruiken ze de rechterzijde van het hoofdsteun en de rechterzijde van de stoel. Tussentijdse conclusie, het ligt niet aan mijn auto, maar het zit in de constructie. "zal wel een reden voor zijn...en kunnen u dus niet helpen"

    Heb de vraag/klacht nu bij Ford NL neergelegd.
     
  9. Hoor je dus niks meer van
     
  10. Welk type stoel betreft het eigenlijk, de standaardstoel of de sportstoel. Wat steun betreft verschillen deze nogal, om maar te zwijgen over de Recaro's ;)
     
  11. Ongelofelijk eigenlijk mocht het scheve echt in de constructie zitten. Ik kan me herinneren dat dit vroeger soms echt een probleem kon zijn (eerste type Corsa?) waarbij je gewoon op het oog kon zien dat eea scheef zat. Type stoel is idd ook van belang en verder misschien slijtage (in mijn xr3i zat ik ook enigszins scheef omdat een kant van de stoel meer "ingezakt" was). Benieuwd of je nog wat van Ford hoort..
     
  12. Oude fiestas hadden dit probleem ook zat je zeer duidelijk niet recht voor het stuur.

    en tijdens rijden niet op de armleuning gaan hangen !
     
  13. Het betreft de standaard stoel
     
  14. Huidige Alfa's hebben dat ook.
    Zo zijn er vast meer merken die dat hebben.
     
  15. Ik heb gisteren ook even gemeten, als ik recht in de bestuurdersstoel ga zitten komt mijn hoofd ongeveer midden op de hoofdsteun uit. Dus a: de stoel in mijn focus is wel recht of b: mijn rug is krom...
    Iets anders, je schrijft dat je deze auto al 2 jaar hebt en 50k per jaar rijdt. Dus nu ongeveer een ton op de klok? Dat vind ik wel interessant omdat veel critici roepen dat zo'n downsize motortje nooit lang mee kan gaan.
     
  16. Een ton vind ik heel erg meevallen.
     
  17. Het is een begin inderdaad.
     
  18. #18 JPW, 12 nov 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 nov 2014
    Heb eindelijk een antwoord van Ford NL. Blijft een zeer lastige communicatie. Je moet er zelf bovenop blijven zitten. Twee tot drie weken geen reactie is normaal. In een behoorlijk lange mail reageert Ford als volgt:

    "Aangezien de auto functioneert zoals deze is ontworpen, is er volgens Ford dan ook geen sprake van een probleem, maar van een eigenschap die u als vervelend ervaart. Bovendien is uw auto geleverd conform de vooraf bekende specificaties en zien wij in deze geen reden voor verdere aanpassingen aan de stoel. Eventuele modificaties aan de stoel of de positionering van de stoel worden niet door Ford ondersteund en dringend afgeraden."

    In de mail wordt mij tevens verteld dat de schuld bij mij ligt. Ik had bij een proefrit of bij het lezen van de verkoop specificaties dit kunnen weten. Ben nog aan het wachten dat ik de technische verkoop specificaties te zien krijg waar dit in staat.
    Kortom tussen de regels van het antwoord lees ik dat ik gelijk heb, maar dat ik niet moet zeuren.

    Heb Ford beloofd dat ik dan maar de nieuwe potentiele Ford rijders goed ga informeren over deze vervelende eigenschap.
    Als mij dit tijdens de verkoop verteld was had ik geen Ford genomen. Moet overigens nog de eerste verkoper tegenkomen die dit gaat vertellen als hij een auto kan verkopen en daarmee zijn targets weer binnenhaalt, maar dat is een ander verhaal.

    Mijn missie is duidelijk en helder.
    Mensen let op bij de aanschaf van een Ford Focus. Bij sommige uitvoeringen staat de stoel niet recht tegenover het stuur. Voor de kleine afstanden zal dit niet storend zijn, maar als je behoorlijk wat uren op de weg zit gaat dit je rug en veel geld (fysio) kosten
     
  19. Bij welke uitvoeringen vraag ik mij dan af.
     
  20. Ik rij zelf de Ford Focus Ecoboost 1.0 ECOboost 100PK Ambiente 2012. Ik vraag me ook af of het niet met de middenconsole te maken heeft waardoor de stoel niet verder naar rechts kan. Ga binnenkort weer bij een dealer eens proefzitten om te kijken waar je wel en waar niet recht zit.
     

Deel Deze Pagina